کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی
 مرحله دوم طرح ارزیابی الگوی مصرف موادغذایی و سنجش تغذیه فردی و خانوار‌های استان مرکزی آغاز شد
کد خبر: ۷۶۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱ 05 August 2019

ارزیابی الگوی مصرف مواد غذایی و تغذیه خانوارهای استان مرکزی آغاز شد

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: این ارزیابی برشی از طرح ملی الگوی مصرف غذایی است که با هدف دستیابی با ویژگی‌های کمی و کیفی عادات غذایی خانوار‌ها و افراد، تعیین میزان دریافتی روزانه از گروه‌های مختلف غذایی  و سنجش کفایت رژیم غذایی در خانواده‌های شهری و روستایی انجام می‌شود.

«نسرین یادگاری» با بیان اینکه مرحله نخست این طرح پاییز و زمستان پارسال انجام شده است، افزود: اطلاعات جمع آوری شده در قالب این طرح پس از بررسی نهایی دستمایه سیاستگذاری کلان تغذیه‌ای کشور قرار می‌گیرد و راهبرد‌های تولید، توزیع و صادرات مواد غذایی و تعیین تکلیف وضعیت سلامت تغذیه به تفکیک استانی و شهرستانی به دست می‌آید.

وی توضیح داد: در اجرای این مرحله از طرح ۶ تیم ۲ نفره از کارشناسان تغذیه استان به صورت خوشه‌ای و تصادفی اطلاعات جامعه هدف را جمع آوری می‌کنند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای این طرح ۳۹ خوشه شهری و روستایی در برش استان مرکزی تعریف شده و عادات رفتاری فردی و ۱۴۶ خانوار هدف با مراجعه حضوری تیم‌ها به منازل و تمام شماری مواد غذایی درشت مغذی و ریزمغذی در بازه زمانی ۲۴ ساعت جمع آوری و کدگذاری می‌شود.

یادگاری ادامه داد: ارزیابی شاخص‌های وزن و قد تمامی اعضای خانواده‌ها، رفتار‌های غذایی و فعالیت‌های روزانه به تفکیک هرنفر و همچنین رفتار‌های مسئول پخت غذا در خانواده نیز در این طرح سنجش می‌شود.

وی گفت: ۲۲ مورد از خوشه‌های ابلاغی به استان مرکزی برای انجام ارزیابی الگوی مصرف مواد غذایی در این مرحله مربوط به مناطق شهری و روستایی اراک، پنج مورد در شازند، یک مورد تفرش، ۲ مورد دلیجان، ۲ خوشه محلات، ۳ مورد در فراهان، ۲ خوشه در خنداب، یک خوشه در آشتیان و ۲ خوشه در کمیجان است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: روش‌های جمع آوری داده‌ها در این ارزیابی از فائو و سازمان بهداشت جهانی اخذ شده است.

بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت تغذیه خانوار‌های ایرانی هر ۱۰ سال یک بار باید انجام شود و در سوابق این طرح مطالعاتی نخستین ارزیابی در سال‌های ۴۲ تا ۵۵ و پس از آن در سال‌های ۶۹ تا ۷۵ و ۷۹ تا ۸۱   انجام شده و آخرین بررسی نیز سال ۹۷ در نقاط مختلف کشور کلید خورده است.

۵۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان عارضه بیش خواری دارند و به چاری و اضافه وزن مبتلا هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار