دکتر ایمانی راد:
تابناک: کارشناس مسائل اقتصادی ایران: محوری ترین برنامه صنعتگران در شرایط پس از تحریم باید نگاه ویژه و جدی به افرایش صادرات باشد.
کد خبر: ۱۷۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲ 03 February 2016

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر ایمانی راد اقتصاد دان و  استاد دانشگاه در نشستی با حضور جمع کثیری از مدیران صنایع استان مرکزی به تبیین جایگاه صنایع کشور در دوران پس از تحریم پرداخت.

در این نشست که به همت شرکت مدیران صنایع استان مرکزی تشکیل شد، دکتر ایمانی راد مدیران صنایع را به رصد بازارهای های جهانی دعوت کرد و گفت: نداشتن اطلاعات کافی از اقتصاد جهان و آشنا نبودن مدیران به چگونگی برقراری ارتباط با دنیای جهانی از جمله معضلاتی است که گریبانگیر تولیدکنندگان داخلی شده است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته حداکثر تا دو سال آینده شاهد رشد چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی نخواهیم بود و صنعتگران باید با قبول این موضوع به فکر راه حل مناسبی برای توسعه فعالیت اقتصادی خود باشند.

صنعتگران صادرات را مهم ترین هدف خود قرار دهند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها بودجه افزایش پیدا خواهد کرد اما به دلیل تورم عملا اتفاق بزرگی در اقتصاد ایران به وقوع نخواهد پیوست گفت: هیجان حاصل از برجام خواست سیاست مداران است اما تولیدکنندگان باید با واقعیت روبرو شوند. واحدهای صنعتی تولیدی با استمرار بی پولی و کاهش نقدینگی در سال آتی باید مدیریت نقدینگی را به خوبی انجام  دهند.

دکتر ایمانی راد در ادامه سخنان خود به بررسی تهدیدها و فرصت های اقتصاد ایران در فضای پس از تحریم پرداخت و خاطر نشان کرد: در اولین تهدید باید سیستم بانکی را به خوبی رصد کرد و نگاه صنعتگران به بانک ها در شرایطی که پول کمی برای پرداخت وام به صنعتگران در اختیار دارند نگاهی منتهی به شکست خواهد بود.

ایشان افزود: مهم ترین تهدیدی که برای سیستم بانکی قابل رصد است در شرایط کنونی بیش از 86 درصد کل پول در گردش کشور به صورت سپرده در بانک ها قرار دارد که این امر در طول تاریخ بی سابقه بوده است و در صورت تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده ها این حجم عظیم مالی از بانک ها تخلیه خواهد شد که می تواند بانک ها را با مشکل جدی روبرو کند.

این استاد دانشگاه کوچک شدن بازار و افزایش رقابت را یکی دیگر از تهدیدات صنایع برشمرد که به دلیل بالابودن هزینه خانوارها نسبت به درآمدشان رخ خواهد داد و تصریح کرد: در سال آتی تقاضا برای ارز رشد بسیار بالایی خواهد داشت که صنعتگران با توجه به باز شدن درهای اقتصادی ایران در پساتحریم باید توسعه صادراتی را مهم ترین هدف خود قرار دهند.

صنعتگران صادرات را مهم ترین هدف خود قرار دهند

وی افزود: اصرار به تولید داخلی فضای رقابتی را تشدید خواهد کرد و راه حل خروج از این وضع صادرات کالاست اما با توجه به اینکه برای حضور در بازارهای جهانی ارتباطات بین المللی وجود ندارد نیاز است مدیران صنایع چگونگی برقراری این ارتباط را فرا گیرند.

دکتر ایمانی راد شرایط حساس منطقه را تهدیدی برای صنعتگران برشمرد و گفت: در هیچ برهه ای از زمان تشنج در منطقه تا این حد بالا نبوده است که این امر خود می تواند تاثیر منفی در روند اجرایی تولید صنعتگران داشته باشد و تولیدکنندگان باید با کنترل هزینه های ثابت خود و مدیریت آن در جهت رونق کسب و کار قدم بردارند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی به بیان اینکه صنعتگران می توانند در فضای پس از رفع تحریم ها مواد اولیه خود را در سطح جهانی با قیمتی مناسب خریداری کنند، به فرصت های پیش روی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: با ورود خارجی ها به کشور مهم ترین و محوری ترین برنامه صنعتگران باید استفاده از فضای موجود در جهت افزایش میزان صادرات باشد و که پیش بینی می شود دولت نیز تسهیلات مناسبی در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در دو بخش صنعت نفت و نیرو با بازدهی و راندمان بالایی روبرو خواهد بود که این امر اطمینان سرمایه گذاری در بخش های مذکور را در پی خواهد داشت.

صنعتگران صادرات را مهم ترین هدف خود قرار دهند

دکتر ایمانی راد نگاه به تجربه صنعتگران موفق و بررسی تحولات محیطی را لازمه کار مدیران صنایع عنوان و خاطر نشان کرد: شرایط اقتصاد ایران و جهان با نوسانات بالایی همراه خواهد بود که این امر هوشیاری صنعتگران برای افزایش قدرت رقابت پذیری را باید به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار