وزیر نیرو گفت: بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیتی بالغ بر هشت هزار و ۴۰۰مگاوات در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده و یا در دست اجراست.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳ 17 June 2024

به گزارش تابناک مرکزی،علی اکبر محرابیان در آیین بهره‌برداری رسمی از فاز دوم تولید پنل خورشیدی در شهرستان خمین استان مرکزی به ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رئیسی گفت: بهره‌برداری از فاز نخست خط تولید پنل خورشیدی در شهرستان خمین در سال ۱۴۰۱ با حضور شهید بزرگوار آیت الله رئیسی اتفاق افتاد و اکنون بهره‌برداری از فاز دوم این کارخانه را نیز با گرامیداشت یاد ایشان آغاز می‌کنیم.

وزیر نیرو با قدردانی از زحمات عوامل دست اندرکار در اجرای پروژه به ویژه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت مانا انرژی پاک ادامه داد: در کارخانه تولید پنل خورشیدی شهرستان خمین، جوانان و دانش آموختگان رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های مهندسی برق و شیمی را مشاهده می‌کنیم که در مسیر بالندگی کشور عزیزمان مشغول به فعالیت هستند و‌امیدواریم در سایه زحمات‌ایشان آینده درخشانی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش روی کشور باشد.

وی با تأکید بر نقش مهم انرژی برق به عنوان یک عامل مهم در رشد اقتصادی و تأمین رفاه عمومی اضافه کرد: از مهم‌ترین برنامه‌ها و دستورکار‌های دولت سیزدهم در شروع فعالیت،تلاش برای رفع ناترازی برق در کشور بود که تحقق این مهم ایجاب می‌کرد تا از پروژه‌هایی مانند تولید پنل‌های خورشیدی حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد.

محرابیان با تشریح این مهم که برای رفع ناترازی برق باید مسیری انتخاب می‌شد که علاوه بر حل کمبود برق به حل دیگر مشکلات کشور نیز کمک کند، اظهار داشت: رفع ناترازی برق از مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به واسطه اینکه به رفع ناترازی سوخت نیز کمک می‌کند، برای تولید انرژی به آب نیاز ندارد و همچنین نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست دارد، یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکل کشور بود که در سه سال گذشته به شدت مورد توجه دولت قرار گرفت.

وزیر نیرو در همین رابطه ادامه داد: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دو مسیر موازی باید طی شود که مسیر نخست توسعه نیروگاه‌ها و مسیر دوم توسعه صنعت و زنجیره‌های تولید برای برطرف کردن نیاز نیروگاه‌ها است که در هر دو مسیر اتفاق‌های بسیار خوبی در این دولت رقم خورد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم تولید پنل خورشیدی در شهرستان خمین و رسیدن ظرفیت این کارخانه به تولید ۲۳۰۰ مگاوات پنل در سال گفت: بهره‌برداری از این کارخانه در رسیدن به هدف بزرگی که در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ترسیم شده است، بسیار مؤثر خواهد بود.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات عدیده‌ای که در ابتدای کار پیش روی دولت برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بود اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین مشکلی که در این مسیر وجود داشت، عدم توجیه اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر بود که به واسطه اقتصاد یارانه‌ای ایجاد شده بود و عملاً اجازه رشد و جهش در این حوزه از بخش خصوصی و دولتی گرفته شده بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با اصلاح قوانین و مقررات موجود که با کمک مجلس شورای اسلامی انجام شد، اکنون فعالیت در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به شدت اقتصادی است و بر همین اساس شاهد گرایش قابل توجه سرمایه‌گذاران در نقاط مختلف کشور برای احداث نیروگاه هستیم.

وی با مقایسه قیمت نهایی انرژی تجدیدپذیر و برق تولیدی از محل انرژی‌های فسیلی اضافه کرد: قیمت واقعی یک کیلووات برق تولید شده از طریق سوخت فسیلی و نیروگاه‌های حرارتی با احتساب قیمت سوخت و دیگر هزینه‌های چرخه تولید بیش از ۱۰ برابر انرژی تولید شده از محل انرژی‌های تجدیدپذیر است، اما چون در گذشته در محاسبات قیمت سوخت لحاظ نمی‌شد، تصور بر این بود که تولید انرژی تجدیدپذیر اقتصادی نیست.

محرابیان با تأکید بر نقش مهم اصلاح قوانین و ریل‌گذاری صورت گرفته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: با توجه به قوانین و مقررات جذابی که با حمایت مجلس و شورای عالی انرژی وضع شده است، اکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه از سال برق تولیدی خود را صادر کنند و در ۴ ماه فصل گرم سال نیز که در کشور نیاز مصرف برق افزایش می‌یابد، می‌توانند برق تولیدی را به روش‌های مختلف و با قیمت‌های جذاب در بازار بفروش برسانند.

محرابیان با یادآوری این نکته که در زمان راه‌اندازی تابلو سبز بورس برخی از کارشناسان این اقدام را شکست خورده تصور می‌کردند، بیان کرد: در روزی که تابلو سبز بورس راه‌اندازی شد برخی کارشناسان می‌گفتند این طرح موفق نمی‌شود اما زمان ثابت کرد که این طرح به شدت موفق بوده است و همگان دیددند که در این بازار بر اساس نرخ‌های جذاب برای تولید‌کننده خرید و فروش برق به صورت روزانه انجام می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به الزام صنایع و بخش‌های اداری به تأمین بخشی از نیاز مصرف برق‌شان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: بر اساس قانون صنایع سالانه ۱ درصد تا سقف ۵ درصد و ادارات سالانه ۵ درصد تا سقف ۲۰ درصد از نیاز خود را باید از محل انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند که این قانون می‌تواند نقش مؤثری در افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام این خبر که هم اکنون بیش از۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال اجراست و با تکمیل و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور تا ۸۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد، افزود: بخشی از این نیروگاه‌ها در شروع فرایند ساخت، بخشی در حال ساخت و بخشی نیز امروز به بهره‌برداری می‌رسد و ‌امیدواریم با بهره‌برداری کامل از این نیروگاه‌ها شاهد افزایش قابل توجه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باشیم.

وزیر نیرو همچنین در حاشیه سفر به استان مرکزی شهرستان محلات و آیین بهره‌برداری رسمی از فاز دوم تولید پنل خورشیدی در شهرستان خمین استان مرکزی به ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال با اشاره به تکمیل زنجیره فتوولتاییک انرژی‌های تجدید‌پذیر گفت:کارخانه‌ای که امروز به بهره‌برداری رسید به عنوان یک واحد عظیم صنعتی جزو افتخارات صنعت برق کشور است که زیرساخت های لازم برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر با ظرفیت ۲۳۰۰ مگاوات در سال فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: خطی که امروز به بهره‌برداری رسید خط ۱۸۰۰ مگاواتی پنل است که در سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور شهید خط ۵۰۰ مگاواتی آن به بهره برداری رسید و امروز ظرفیت این واحد صنعتی به حدود ۲۳۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه تجدید پذیر رسید که ظرفیت بسیار قابل توجهی است و در منطقه ما را شاخص خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این واحد صنعتی از آخرین فناوری‌ها استفاده شده است و در لبه توسعه علم حرکت می‌کند، اظهار کرد:در این حوزه هر روزه شاهد فناوری‌های جدید در دنیا هستیم که علاوه بر افزایش بهره‌وری تولید برق، حجم سرمایه‌گذاری‌ها را هم کاهش می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت از این واحدها شاهد خودکفا شدن و استقلال کشور در حوزه تجدید‌پذیر باشیم.

وزیر نیرو در ارتباط با وضعیت تامین برق در تابستان ۱۴۰۳،یادآور شد: مدیریت مصرف برق که امروز در دستور کار قرار داریم یک مدیریت هوشمندانه و با مشارکت همه مردم است، به طوری که برای بخش‌های مختلف برنامه‌های متنوعی داریم.

محرابیان با اشاره به تقسیم صنعت در بخش صنایع ادامه داد:تقریبا ۵۶۰ هزار واحد صنعتی کوچک داریم که به علت تعداد زیاد و پراکندگی این واحد ها و اقتصاد شکننده آنها هیچ محدودیتی در مصرف برق به این بخش داده نشده است.

وی همچنین به صنایع متوسط واقع در شهرک های صنعتی و یا در خارج از شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت:این صنایع مطابق قانون یک روز تعطیلات دارند که فقط همان یک روز محدودیت به آنها داده شده است و مابقی روزها می‌توانند به صورت شبانه روزی تولید کنند و برق آنها تامین می شود.

وی به ۷۰۰ واحد بزرگ صنعتی در کشور نیز اشاره کرد و افزود:این صنایع موظف هستند در ساعات اوج مصرف، مصارف خودشان را کاهش دهند و در ساعات غیر اوج می‌توانند دریافت‌شان را در حد نیاز افزایش دهند.

وی تصریح کرد: در بخش اداری بر اساس مصوبه دولت برپایه قانونی که سال گذشته در مجلس تصویب شد پیش بینی شده در ساعت اداری ۳۰ درصد و در ساعت غیر اداری ۶۰ درصد مصارفشان را کاهش دهند. وزیر نیرو بر این اساس تاکید کرد: در این صورت با رعایت مجموع این اقدامات با کمترین مشکل از تابستان امسال عبور خواهیم کرد. مردم عزیز سال گذشته بالاترین همکاری را داشتند و شاهد قابل توجه کاهش مصرف بودیم که در صورت استمرار این همکاری ها، برق به خوبی تامین می شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار