رئیس سازمان محیط زیست کشور؛
تابناک: معصومه ابتکار گفت: امروز یک جامعیت نگاه را در رابطه با محیط زیست داریم و نمیتوانیم این اصل را به بهای توسعه، اشتغال و رشد اقتصادی نادیده بگیریم محیط زیست و آب از موضوعات خاص برنامه ششم است.
کد خبر: ۲۹۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴ 05 September 2016

به گزارش تابناک از استان مرکزی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز در نشست با اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان و اعضای اتاق فکر محیط زیست استان مرکزی با ابراز خرسندی نسبت به تبدیل مسئله محیط زیست به مطالبه عمومی اظهار داشت: همه صحبت ها حاکی از بیداری ارزشمند در سطح استان مرکزی است و با وجود مطالبات مردمی خوبی که هست می توانیم گام های موثری برداریم و دولت هم یقینا در این مسیر حرکت می کند.

وی در رابطه با برنامه ششم توسعه افزود: برنامه ششم توسعه که به مجلس رفته است در مواردی نیاز به قانون دارد و مهم ترین بخش آن در این لایحه قرار دارد اما همه برنامه ششم این نیست بخش اصلی آن مصوبه دولت است و یک سند فرابخشی در موضوع محیط زیست دارد و همان طور که در مقدمه سند و لایحه اشاره شده است محیط زیست و آب از موضوعات خاص برنامه ششم است.

ابتکار خاطر نشان کرد: ما یک سند فرا بخشی داریم برای این که برنامه خوبی داشته باشیم باید به بحث گذاشته شود چون این سند همه بخش هارا در بر می گیرد و امروز یک جامعیت نگاه را در رابطه با محیط زیست داریم و نمیتوانیم این اصل را به بهای توسعه، اشتغال و رشد اقتصادی نادیده بگیریم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در دولت یازدهم در ابعاد مختلف از جنبه قانون و سیاست گذاری که برنامه ششم مشخص ترین مولفه در این زمینه هست تا سیاست هایی که در استان ها اجرا و دنبال می شود مورد تاکید است.

وی افزود: آیین‌نامه های مربوط به حمایت از تشکل های مردمی که یک آیین‌نامه بسیار قوی است که با هم فکری سازمان های مردم نهاد شکل گرفته است و برای هماهنگی امور تشکل ها نقش روشنی است و شکل گیری شبکه را تسهیل کرده است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت یازدهم با ابلاغ این آیین نامه اراده جدی خودش را برای بسط جامعه مدنی در همه ابعاد چه سیاست گذاری، جلب مشارکت و چه حضور سازمان های مردم نهاد به عنوان دیده بان نشان داده است که این دیده بان نقش بسیار مهمی دارد که البته بعد مهم این دیده بان این است که علمی، کارشناسی و دقیق باشد.

وی ادامه داد: آلودگی هوای اراک در سال 92، 115 روز بوده است در سال 94، 37 روز و امسال اگر افزایش پیدا کرده علت آن آلاینده های ناشی از سوخت نیست گرد و غبار است و علت اصلی روزهای ناسالم این مسئله است دیدبانی به این معناست که این هارا دقیق بگوییم برای این که پیشرفت ها و برنامه کاهش آلودگی هوا در همه ابعاد ادامه پیدا کند.

ابتکار اظهار داشت: ما در سطح ملی حذف کامل مازوت را در دستور کار قرار دادیم در سال 92، 43 درصد سوخت نیروگاه های کشور مازوت بوده است اما در 4 ماهه سال جاری 99/7 درصد مصرفش گاز طبیعی بوده است به این موضوع هم علمی نگاه کنید.

وی افزود: پیشرفت داشته ایم ولی کافی نبوده است ما اگر پیشرفت ها را نبینیم نمی توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم به طور مثال شهرستان ساوه گام هایی را برداشته است ممکن است که به صد در صد اهداف نرسیده باشد اما قابل تقدیر است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: راه زیادی برای رسیدن به اهداف مانده است شوراهای ما در رابطه با محیط زیست، برای برنامه ریزی توسعه ی پایدار شهری و بهبود وضعیت محیط زیست شهر ها و روستا مسئولیت های سنگینی دارند که این مسئولیت ها در قانون آمده است.

وی فضای سبز را یکی از شاخص های کیفیت زندگی خواند و تصریح کرد: این مهم یکی از شاخص های کیفیت زندگی است با تاکید بر درخت نه چمن که با وضعیت آب ما همخوانی ندارد.

ابتکار به موضوع پسماند پرداخت و افزود: مدیریت پسماند از اولویت بسیار زیادی برخوردار است و رویکرد تفکیک از مبدا و آموزش مردم برای کاهش ایجاد پسماند بسیار اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: ما امسال در کتب درسی هم داریم و همچنین آموزش این موارد در تشکل های دانش آموزی که امسال حداقل یک و نیم میلیون دانش آموز به تشکل های زیست محیطی می پیوندند که اتفاق مهمی است.

ابتکار ادامه داد: امسال دستور العمل های محیط زیستی را به مدارس ابلاغ خواهیم کرد و همچنین آموزش در همه سطوح اتفاق بیوفتد و همچنین در مکان های نزدیک محیط های حفاظت شده محیط بانان برای بچه ها مسولیت های محیط بانی و  را توضیح می دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این ها جنبه کار مهم شورا ها است و ساماندهی فعالیت های صنعتی و اقتصادی مناطق مختلف شهری ما از وظایف آن ها است و حفاظت از منابع آب و خاک نقش مشترکی برای شورا هاست و این زمینه در دولت یازدهم ایجاد شده است.

وی افزود: لایحه هوای پاک مراحل پایانی خود را در مجلس گذرانده است و به زودی وارد صحن علنی می شود و یک قانون هوای پاک پیشرفته و روزآمدی را خواهیم داشت برای کشور و این کمک می کند به همه شهر ها از جمله شهر اراک.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به لایحه تالاب ها اشاره کرد و گفت: لایحه تالاب ها یک لایحه مهم است و می تواند برای تالاب میقان هم پشتوانه خوبی باشد و همچنین پیش بینی شده است این موارد مانند کمربند سبز، تالاب ها و صنایع در مصوبات سفر رئیس جمهور نیز باشد.

وی ادامه داد: باید با نگاه علمی و بررسی جامع پیشنهاد بدهیم و کار کنیم دانشگاه های ما ظرفیت خوبی دارند و راه حل ها و کمک های خوبی برای حفظ محیط زیست  می توانند ارائه کنند.

 ابتکار در آخر افزود: ما هم اعتبارات را دنبال می کنیم و در بحث پسماند دولت تسهیلات و مصوبه های خوبی را در حمایت مدیریت پسماند در شهر ها داشته و پیش بینی کرده است تا بتوانیم مدیریت خوبی در این باره داشته باشیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار