رئیس سازمان محیط زیست کشور خبر داد،
تابناک: رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان مرکزی گفت: تامین اعتبارات لازم برای خروج واحد آندسازی شرکت ایرالکو و ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۲۹۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 05 September 2016

به گزارش تابناک از استان مرکزی، معصومه ابتکار در چهارمین سفر خود به استان مرکزی در جلسه بررسي پيشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محيط زيست استان مركزي که صبح امروز در استانداري مرکزی تشکیل شد با بیان اینکه امروز حفظ محیط زیست از واجبات است گفت: دولت یازدهم در بحث مسائل زیست محیطی برای بهبود کیفیت و بالابردن شاخص های زندگی به فکر توسعه پایداری است که ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خط و مشی دولت یازدهم را توجه ویژه به محیط زیست دانست و عنوان کرد: در سال های گذشته به دلیل بی توجهی های صورت گرفته محیط زیست به فراموشی سپرده شده بود اما رئیس دولت یازدهم به کررات گفته است دولت من یک دولت زیست محیطی است و این امر باعث شده محیط زیست به جایگاه اصلی خود بازگردانده شود.

معاون رئیس جمهور ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری در موضوع محیط زیست را نقشه راه مشترک قوای سه گانه در بحث رویکرد جامع به بحث محیط زیست دانست و خاطر نشان کرد:  در بحث آلودگی هوا، آب، خاک و تالاب ها مشکلات غیر قابل انکار است و تلاش داریم در کنار توسعه کشاورزی، صنعت و ایجاد اشتغال برای جلوگیری از سقوط شاخص های زیست محیطی که مساله بسیار مهم و حیاتی است اقدامات اساسی صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور اولین اقدام زیست محیطی دولت را در بحث آلودگی هوا اصلاح برنامه آلودگی هوای قبلی و ابلاغ برنامه جدید ذکر کرد و افزود: حذف سوخت آلوده از چرخه تولید و توزیع کشور در اوایل سال 93 که توسط پتروشیمی ها صورت میگرفت، توزیع بنزین یورو 4 و گازوئیل استاندارد و کم گوگرد همچنین حذف سوخت مازوت از چرخه مصرف نیروگاه ها از  اقدامات صورت گرفته دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا می باشد.

ابتکار افزود: بر اساس گزارش ها در چهار ماهه نخست سال جاری 99.7 درصد سوخت نیروگاه استان مرکزی گاز طبیعی بوده است در حالیکه در سال 92 این نیروگاه 43 درصد از سوخت مازوت استفاده کرده است و امیدواریم تا پایان سال مصرف مازوت در تمام نیروگاه های کشور به صفر برسد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور از پایش و کنترل آلودگی هوای کلانشهر های کشور به صورت بر خط توسط دستگاه های دقیق اندازه گیری خبر داد و تصریح کرد: برای سنجش آلودگی هوای شهرها و میزان آلایندگی واحدهای صنعتی ملاک و معیار سازمان حفاظت از محیط زیست تنها شاخص تعریف شده است و معیار دیگری وجود ندارد همچنین علاوه بر دستگاه های اندازه گیری موجود دستگاه سنجش HF نیز در چند روز آینده در اراک راه اندازی می شود.

این مقام مسئول با برشمردن عواملی که در آلودگی هوای شهرها تاثیر دارند به گرد و غبار گرد و ذرات معلق موجود در هوا که جایگزین آلودگی ناشی از احتراق شده است اشاره کرد و گفت: شناسایی کانون های گرد و غبار و احیا تالاب ها برای مقابله با این مشکل در دستور کار دولت قرار گرفته است.

ابتکار با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان مرکزی استان مرکزی تقویت برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، مقابله با گرد و  غبار و احیا تالاب میقان را خواستار شد و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی رسیدگی به وضعیت صنایع استان باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با برشمردن تعداد صنایعی در سال 94 در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند گفت:  72 واحد صنعتی بر اساس شاخص ها و سنجش های صورت گرفته در این لیست وارد شدند.

وی با اشاره به اعتراض های صورت گرفته در خصوص خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده افزود: بررسی دوباره شاخص ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی شرکت پتروشیمی شازند در دستور کار قرار می گیرد.

ابتکار به مصوبه هیات دولت برای از رده خارج کردن اتوبوس ها و خوردو های فرسوده گریز زد و عنوان کرد: بانک ها تسهیلات ویژه ای خاص کلانشهرها در اختیار تاکسی داران قرار میدهد که طبق آخرین آمار 1000 تاکسی دار اراکی در این طرح ثبت نام کرده اند که از تسهیلات بانکی بهره مند خواهند شد.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد جلسه کارگروه ویژه آلودگی هوا در تهران خاص شهر اراک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان مرکزی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه لایحه هوای پاک با پیگیری نمایندگان استان مرکزی در  در دستور کار مجلس برای طرح در صحن علنی قرار گرفته است گفت: جهت گیری مهم توسعه کشور بحث معادن است اما معادن باید در قالب ضوابط زیست محیطی فعالیت کنند و اخیرا طرح اجرایی فعالیت های معادن نگارش و آماده ارائه به هیات دولت است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار