نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب؛
تابناک: علی اکبر کریمی گفت: صنایع هویت شهر اراک هستند و توسعه صنعتی باید سرلوحه کار مسئولان ارشد استان قرار گیرد و انتقاد از صنایع آلاینده به معنای نابودی صنعت نیست.
کد خبر: ۲۹۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵ 05 September 2016

به گزارش تابناک از استان مرکزی، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسي پيشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محيط زيست استان مركزي که صبح امروز با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به اصل 50 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل کلیه فعالیت های اقتصادی که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه داشته باشد ممنوع است.

کریمی ادامه داد: این اصل قانون اساسی مبین عزم و اراده مجموعه نظام در جلوگیری از تخریب و حفاظت از محیط زیست است  و باید مسئولان آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توسعه پایدار به عنوان اصل غیر قابل انکار در همه فعالیت ها عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: فعالیت هایی که در صحنه اداره امور کشور در بخش های مختلف برای رفع نیازهای نسل کنونی انجام می شود نباید خدشه ای به منافع و مصالح نسل های آینده وارد کند و استفاده بی رویه از منابع خیانت به نسل های آینده است.

کریمی با بیان اینکه برداشت من به لحاظ قانونی از تبصره 1 ماده 38  قانون مالیات بر ارزش افزوده این است که پالایشگاه و پتروشیمی آلاینده دائمی هستند و امکان پایش آنها ار طریق سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد اظهار کرد: واحدهای صنعتی که برای محیط زیست آلایندگی دارند برای کمک به جبران مشکلات ناشی از فعالیت های خود باید عوارض پرداخت کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با اشاره به اجرایی نشدن ایجاد 1000 هکتار فضای سبز که در طرح کاهش آلودگی هوای اراک آمده است گفت: در کنار شهر اراک چند صد هکتار فضا در اختیار داریم که در حال نابودی است وپیشنهاد میکنم اعتباری که برای احداث 1000 هکتار فضای سبز در نظر گرفته شد صرف تملک اراضی زراعی این منطقه شود و تا شاهد ایجاد پارک عمومی و یا استفاده هایی که منطبق با فضای سبز است باشیم.

وی مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها که از محل عوارض آلایندگی بهره مند می شوند را بسیار زیاد عنوان و بیان کرد: شهرداری اراک از سال 87 که آخرین اتوبوس های گازسوزدرون شهری را داختیار گرفته است تا امرزو یک اتوبوس گازسوز نتوانسته است به ناوگان حمل و نقل اضافه کند که نشان از مشکلات زیاد دارد.

کریمی به تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشگاه شهید بهشتی تهران اشاره و تصریح کرد: بر اساس این مطالعه انجام شده به جهت وضعیت بادهای غالب در منطقه 86 درصد از آلایندگی صنایع پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه به سمت اراک هدایت می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاثیر آلاینده ها بر سلامت مردم را امری واضح و مبرهن دانست که افزایش تعداد بیماران سرطانی آیت الله خوانساری اراک و ناباروری شاهد این مدعاست و اضافه کرد: اعتراض به آلایندگی شرکت ایرالکو به معنای مخالفت مردم اراک با صنعت نیست.

وی افزود: تمام واحدهای صنعتی و کارخانجات به عنوان سرمایه ملی و افتخار ایران محسوب می شوند و صنایع خود هویت این شهر بوده و توسعه صنعتی باید سرلوحه کار مسئولان ارشد استان قرار گیرد.

کریمی به تولید بیش از 30 درصد آلومینیوم مورد نیاز کشور در اراک اشاره کرد و گفت: اشتغال بیش از  4000 نفر به صورت مستقیم و ارتزاق ده ها هزار نفر به صورت مستقیم از کنار شرکت ایرالکو در حال انجام است.

وی با تاکید بر این نکته که انتقاد از شرکت ایرالکو به معنای نابودی صنعت نیست اظهار کرد: سوال اساسی این است چرا بعد از 10 سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک شرکت ایرالکو به تعهدات خود عمل نکرده است.

کریمی احیا خطوط و انتقال آند سازی ایرالکو به محدوده خارج از اراک را خواستار شد و تصریح کرد: در زمان مدیریت قبلی شرکت ایرالکو شکایتی علیه محیط زیست مطرح شده است که کار بسیار زشت و نایسندی بوده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با عنوان اینکه پرداخت هزینه میلیاردی به وکیل خود مصداق فساد است و باید مشخص شود منافع چه کسانی تامین شده است و چه زد و بندهایی در پشت صحنه صورت گرفته است گفت: امروز نیز شکایت مدیریت فعلی ایرالکو از شهرداری اراک امری ناپسند است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار