مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی به عنوان منابع ارزشمند و سرمایه های طبیعی هر منطقه است كه حراست و ارتقاء آن در كیفیت چرخه زیستی و حیات نفش مهم و كلیدی دارد.
کد خبر: ۹۶۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 22 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،" رضا میرزائی " افزود: تنوع زیستی به مجموعه داشته های طبیعی در گونه های جانوری، آبزی و گیاهی اطلاق می شود كه با ضریب سلامت زیستی و طبیعت پویا ارتباط مستقیم دارد و درسالهای اخیر به دلیل روند توسعه نامتوازن، دخالت های بشر در طبیعت و در اكوسیستم دچار چالش هایی شده و بسیاری از گونه های باارزش روند كاستی، تهدید و یا انقراض را تجربه می كنند.
وی گفت: تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است بنابراین، ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به طور کامل وابسته به آن هستیم.
میرزائی اظهارداشت: در قرن حاضر،کاهش تنوع زیستی به طور عمده، نتیجه‌ی بازخورد فعالیت‌های انسانی و تهدیدی جدی برای ادامه‌ی حیات او در کره‌ی زمین است.
وی یادآورش:به رغم تلاش‌های انجام شده در طول ۲۰ سال گذشته، با ویرانی زیستگاه‌ها، برداشت بیش از حد از زمین‌های کشاورزی و آب‌های زیرزمینی و آلودگی آنها در اثر افزایش بی‌رویه‌ی جمعیت، تغییر اقلیم و سایر مشکلات بوجود آمده در اثر بی‌توجهی‌ها، روند نابودی تنوع زیستی جهان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی که با عنوان " ما نیز بخشی از راه حل هستیم " نامگذاری شده است، گفت: تنوع زیستی به عنوان منابع ارزشمند و سرمایه های طبیعی هر منطقه است كه حراست و ارتقاء آن در كیفیت چرخه زیستی و حیات نفش مهم و كلیدی دارد.
میرزائی با اشاره به اینکه راهبردهای متعددی برای حفظ تنوع زیستی وجود دارد، افزود: یکی از قدیمی‌ترین و شناخته ‌شده‌ ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته شده و ناشناخته را به صورت یکپارچه حفظ می کند.
وی افزود: درحال حاضر ۱۲و ۲۵صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب یازده منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده كه این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش كشور محسوب می شوند.
میرزایی اظهارداشت: استان مركزی در خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تاكنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵گونه پستاندار،۲۲۲گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و یكهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان اعلام کرد و افزود: برای حفظ تنوع زیستی در كشور مشاركت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساكنان همان مناطق هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار