عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رفتار آینده کرونا به رفتار مردم بستگی دارد.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱ 19 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر حسین سرمدیان افزود: با توجه به گسترش اخیر کرونا ویروس و قدرت سرایت بالاتر آن پیش بینی می کنیم دوره نهفتگی آن، کوتاه تر شود و درگیری ریوی در مدت زمان کوتاه‌تری نمود پیدا کند پس بنابراین باید نسبت به هرگونه علائم مشکوک، هوشیارتر باشیم و فرض را بر سرماخوردگی بنا نداده و درمان و تشخیص را به پزشکان واگذار کنیم.
این متخصص بیماری های عفونی یادآورشد: در بعضی از کشورها بیماران سرپایی ویزیت‌های سه روزه دارند که این امر نشان از تغییر علائم و نیاز به مراجعه مکرر به پزشک در بیماران سرپایی دارد.
وی تاکید کرد: یافته‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چسبندگی در نوع جهش یافته هندی ۵۰ درصد نسبت به قبل افزایش یافته و بنابراین شیوع و مرگ و میر نیز افزایش می یابد، نوع جهش یافته هندی از نظر علائم تفاوتی با نوع کلاسیک ندارد و همان علائم بدن درد، گلو درد، سرفه علائم گوارشی و کاهش بویایی و چشایی ممکن است دیده شود،که امید می رود با وارد شدن واکسن های داخلی به چرخه واکسیناسیون بتوانیم زودتر جامعه را واکسینه کنیم.
دکتر سرمدیان هشدار داد: تمامی نگرانی ما این است که این جهش ها منجر به حالتی شود که ویروس از سیستم ایمنی فرار کند و در واقع جامعه ای داشته باشیم که نسبت به ویروس هیچگونه ایمنی نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه انجام Rapid test و pcr ممکن است نتیجه کاذب داشته باشد، گفت: تست Rapid حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد pcr ارزش دارد و در کل ۵۰ درصد ارزش داشته، تست pcr حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بستگی به زمان تست ارزش دارد، اما اگر هر دوی این تست ها منفی شوند، باید باز به تاریخچه بالینی بیمار و سایر یافته‌ها نظیر سی تی اسکن و تماس افراد بیمار با سایرین و... توجه شود.
وی ادامه داد: زمانی که در یک خانواده چندین نفر مبتلا می شوند، به منظور پیشگیری از ابتلای سایر افراد سالم حتما افراد بیمار از ماسک استفاده کنند چراکه با استفاده از ماسک افراد سالم مبتلا نمی شوند و یا در صورت ابتلا به بیماری، فرم خفیف‌تری را بروز می دهند، توجه شود که از فرستادن افراد بی علامت و کم علامت نزد سالمندان که ریسک بالاتری از لحاظ مرگ و میر دارند، اکیدا پرهیز شود.
دکتر سرمدیان رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا را حائز اهمیت دانست و گفت: تاثیر ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بر همگان آشکار شده است و باید زیر نظر پزشک سطح این ویتامین به بالای ۳۰ و حدود ۵۰ برسد اما باید دقت شود که استفاده بی رویه از مکمل ویتامین D باعث مسمومیت می شود، بنابراین باید زیر نظر متخصصان تجویز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار