برداشت گل محمدی درشهرستان کمیجان و میلاجرد و روستاهای تابعه آغاز شد.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 19 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان با بیان اینکه برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت در شهرستان آغاز می شود و تا بیستم خرداد ادامه دارد گفت: گل محمدی از قدیمی‌ ترین و مهمترین رزهاست که در بیشتر نقاط ایران به‌ منظور تولید عطر و گلاب و به‌ عنوان گیاه تزئینی مورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می‌شود.
مهندس حاجیلو افزود:سطح زیر کشت گل محمدی در سطح شهرستان به مقدار ۴۴ هکتار می باشد که زمینه اشتغال تعداد بیشماری از افراد مخصوصا بانوان را فراهم کرده است .
وی یادآورشد: تعداد ۲ فقره مجوز مشاغل خانگی گلاب گیری در شهرستان کمیجان صادر و هم اینک فعال است و یک فقره مجوز صنایع تبدیلی اسانس طبیعی ، بسته بندی اسانس خوراکی و انواع عرقیات گیاهی در روستای نهرپشته صادر شده که ساخت آن در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است، ادامه داد: هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از استان نیز صادر می‌ شود.
مهندس حاجیلو اظهارداشت: محصول عمده گل محمدی، گلاب، غنچه و گلبرگ خشک می‌باشد که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.
وی یادآورشد:مصارف دارویی گل محمدی بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها است و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.
وی افزود: دم کرده گلبرگ‌های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان است.
مهندس حاجیلو گفت: گل محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گلهایی را در اکثر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس آن گلها وجود دارد.
وی میزان تولید گل تر و گلاب شهرستان را به ترتیب ۲۱ و ۱۰ تن اعلام کرد وافزود: این میزان از ۳۷ هکتار اراضی غیر بارور و ۷ هکتار مزرعه بارور گل محمدی این شهرستان تولید و روانه بازار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار