رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان مرکزی از تدوین سند استانی کاهش خطر حوادث و سوانح بخش کشاورزی در حوزه های مختلف خبرداد.
کد خبر: ۹۰۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 23 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید رضا آل طه افزود: ۴۳خطر از قبیل سوانح و بلایای طبیعی مانند سیل ،زلزله و آتش سوزی و ... در جهان وجود دارد که ۳۶ مورد از این خطرات در ایران موجود است.
وی با اشاره به وقوع سوانح در حوزه کشاورزی یادآورشد: در بخش کشاورزی استان مرکزی با ۱۵ مورد از بلایای فوق الذکر روبرو است که هدف از تدوین این سند جمع آوری اطلاعات درباره ی این ۱۵ مورد می باشد.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی دارای زیر بخش های مختلفی است که تعدادی از آنها اعم از زراعت، باغبانی، اصلاح نباتات، منابع طبیعی و آبخیزداری ، دامپزشکی و شیلات و آبزیان درگیر این سند می باشند، اظهار داشت: هر بخش بحران های خاص خود را دارند ،که رفع این مشکلات فقط با تهیه سند برای هر بخش امکان پذیر است.
آل طه با اعلام این مطلب که تا به حال هیچ سند مستقل در رابطه با زیربخش های کشور وجود نداشته است گفت: مدیریت بحران تصمیم به تهیه این چنین سندی را برای همه زیربخش های صنعت ،خدمات و کشاورزی گرفته است زیرا هر استانی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی بحران های مربوط به خودش را داراست و از سویی در بخش کشاورزی هم هر واحد باید سند مستقل تهیه کند .
رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان مرکزی درباره ویژگی های سند تهیه شده در حوزه مدیریت بحران ادامه داد: راهنمای این سند برای بحرانهای موجود ۱۲ گام دارد.
وی افزود:گام اول و دوم آن شناسایی وضعیت موجود است که با بررسی مسائل و مشکلات می‌توان برنامه‌های آینده را مشخص کرد.
وی توضیح داد: تا به امروز اطلاعات خواسته شده برای تکمیل گام های اول و دوم جمع آوری شده است.
وی یکی از مشکلات موجود دراین رابطه را نبود تحلیل هایی بر روی رویدادهای قبلی دانست و گفت: در واقع تحلیل های موجود بر اساس تجارب بوده است و علمی نیستند، به طور مثال یکی از بحران‌های موجود در کشور تبدیل زمین‌های آبی به کشت دیم و تبدیل زمین‌های کشت دیم به زمین بایر است، که اثرات این بحران در چندین سال آینده نمایان‌میشود.
وی با بیان اینکه تهیه این سند برای پیش بینی این بحران‌ها تدوین شده است یادآورشد: دو گام اول برای جمع‌آوری اطلاعات و مشخصات و گامهای بعدی برای یافتن راه حل برای مشکلات به وجود آمده است . آل طه با قدردانی از همکاری صورت گرفته در زمینه تهیه وتدوین سند راهبردی کاهش خطر حوادث و سوانح در حوزه کشاورزی گفت : برای جمع آوری اطلاعات همکاری خوبی را از همکاران با تجربه در بخش‌های مختلف داشتیم و به امید این هستیم که به این سند بها داده شود.
وی تاکید کرد: یکی از نکات بسیار مهم که در بخش کشاورزی خیلی کم به آن پرداخته می‌شود موضوع بیمه از سوی کارگزاران و همچنین بیمه‌شدگان در مقابل بحران هایی است که وجود دارند و یا به صورت نوپدید ظهور خواهند کرد.
رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان مرکزی درباره مشکلات و چالش پیش آمده ناشی از بیماری کرونا هم گفت: در حال حاضر بزرگترین بحران، بیماری کرونا است که اثرات بسیار بدی را بر مدیریت بخش کشاورزی داشته است و در نتیجه امنیت غذایی در وضعیت کرونا نیز دچار چالش‌هایی شده است که با بی توجهی به آن عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار