کوه‌های آتشفشانی از حیرت انگیز‌ترین و در عین حال ترسناک‌ترین کوه‌های موجود بر روی کره زمین هستند که تا به امروز باعث نابودی شهر‌های بسیاری شده اند، این مقاله به معرفی و بررسی خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان اختصاص دارد، بنابراین اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه با لحظه آخر همراه باشید!
کد خبر: ۸۳۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 29 March 2020

آتشفشان های فعان جهان

 

 

کدام آتشفشان ها خطرناک اند؟

افراد بسیاری در نقاط مختلف دنیا جان خود را در اثر فوران آتشفشان ها از دست داده اند و به طور کلی می توان گفت این کوه ها بسیار خطرناک اند اما ارزیابی اینکه کدام یک از آتشفشان های موجود بر روی کره زمین خطرناک تر هستند کار نسبتاً پیچیده ای بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از این عوامل عبارتند از میزان فعالیت و فوران های آتشفشان در طول سالیان متعدد، مناطق مسکونی اطراف و جمعیت ساکن در آن مناطق و غیره، محققان با توجه به معیار های گوناگون، لیستی از خطرناک ترین آتشفشان های جهان را ارائه کرده اند که در این مقاله به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

 

 

آتشفشان های خطرناک

 

 

آتشفشان تال در فیلیپین | Taal Volcano

در 50 کیلومتری شهر مانیل، پایتخت کشور فیلیپین یک دهانه آتشفشانی بسیار زیبا وجود دارد که توسط  یک دریاچه احاطه شده است، در واقع این آتشفشان بر روی جزیره ای در میان دریاچه قرار دارد و منظره ای رویایی را به وجود آورده است.

این آتشفشان بر خلاف ظاهر آرامی که دارد بسیار خطرناک بوده و از سال 1572 میلادی تا به امروز حدود 33 مرتبه فوران کرده و جالب است بدانید تاریخ آخرین فوران این آتشفشان خطرناک به سال 1977 باز می گردد. فوران آتشفشان تال، رتبه ششم جهان از نظر شدت و عظمت را دارد و تا کنون انسان های بسیاری جان خود را در اثر فوران های متعدد، این کوه خطرناک از دست داده اند، به همین جهت نیز آتشفشان تال در لیست خطرناک ترین آتشفشان های جهان قرار گرفته است.

 

 

کوه تال

 


آتشفشان وزوویوس در ایتالیا | Mount Vesuvius

وزوویوس یا وزوو یکی از خطرناک ترین آتشفشان های فعال ایتالیا است. وزوو در شرق ناپل واقع شده و در واقع تنها آتشفشان فعال، قاره اروپای می باشد که در صد سال اخیر فوران کرده است.

شهر هایی نظیر پمپیی، هرکولانیوم، اوپلونتیس، استابیا و نوکرانیوم در اثر یکی از بزرگ ترین فوران های این آتشفشان خطرناک که در سال 79 میلادی رخ داده است، در زیر گدازه و خاکستر مدفون شده و امروزه به جاذبه های گردشگری ایتالیا تبدیل شده اند.

آتشفشان وزوویوس به سبب فوران های انفجاری که دارد به عنوان یکی از خطرناک ترین آتشفشان های موجود بر روی کره زمین شناخته شده است، لازم به ذکر است که بیش از 6 میلیون نفر در مناطق اطراف این کوه آتشفشانی زندگی می کنند و از آنجایی که وزوو همواره فعال است، فوران آن می تواند فاجعه ای بزرگ به بار آورد، البته دولت ایتالیا اقدامات بسیاری را برای کاهش صدمات ناشی از فوران های بعدی این کوه در نظر گرفته است.

خوب است بدانید که آخرین فوران این آتشفشان خطرناک به سال 1944 باز می گردد که در اثر آن 4 دهکده و 88 هواپیمای جنگی تخریب شدند.

دهانه وزوویوس 400 متر قطر دارد و با اینکه سال ها از آخرین فوران آن می گذرد، همچنان فعال بوده و در طول سال بیش از 700 زلزله در اطراف آن رخ می دهد.

 

 

کوه وزوویس

 

 

کوه رینیر در آمریکا | Mount Rainier

کوه رینیر، بلندترین کوه ایالت واشینگتن بوده و در 59 کیلومتری شهر سیاتل واقع شده است و یکی از خطرناک ترین آتشفشان های فعال دنیا به شمار می آید، جالب است بدانید که عوامل بسیاری در قرار گیری کوه رینیر در میان خطرناک ترین آتشفشان های جهان نقش داشته اند که برخی از آن ها عبارتند از  فوران های انفجاری و مهیب، توانایی تولید جریان های بزرگ و مخرب بر سطح کره زمین، ارتفاع زیاد این کوه و غیره.

همچنین لازم به ذکر است که حدود 2 میلیون نفر در مناطق نزدیک این آتشفشان زندگی می کنند و به همین سبب در معرض خطر قرار دارند.

 

 

کوه رینیر

 

 

کوه پیناتوبو در فیلیپین | Mount Pinatubo

این کوه در بزرگ ترین جزیره کشور فیلیپین یعنی جزیره لوزون واقع شده است و از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا محسوب می شود، لازم به ذکر است که دومین فوران عظیم قرن 21 در سال 1991 و در این آتشفشان رخ داد که منجر به مرگ دسته کم 722 نفر شد، پیناتوبو در حال حاضر نیز فعال بوده و جمعیت نسبتاً زیادی (نزدیک به 21 میلیون نفر) نیز در مناطق اطراف آن زندگی می کنند به همین جهت دولت فیلیپین همواره این منطقه را تحت نظر دارد تا در صورت فوران آتشفشان خسارت های ناشی از آن را با انجام اقدامات لازم به حداقل برساند، جالب است بدانید که کوه پیناتوبو پیش از فوران 1991 هیچگونه فعالیتی نداشته و در واقع این پدیده بزرگ و مخرب اولین فوران کوه پیناتوبو بود که از نظر شدت فوران در رتبه ششم جهان قرار دارد.

 

 

کوه پیناتوبو

 

 

کوه سنت هلن در آمریکا | Mount St. Helens

کوه سنت هلن نیز یکی دیگر از خطرناک ترین آتشفشان های جهان است که در ایالت واشینگتن کشور آمریکا واقع شده است، این کوه آتشفشانی پیش از فوران سال 1980، حدود 3000 متر ارتفاع داشته و دارای شکلی مخروطی بود، اما این کوه خطرناک پس فوران فاجعه باری که داشت به شکل کوهی نعلی در آمد و ارتفاع آن حدود 400 متر کاهش یافت، جالب است بدانید که فوران سال 1980 مهیب ترین و مرگبار ترین رویداد آتشفشانی در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود و در اثر آن حدود 57 نفر جان باخته و بیش از 200 کیلومتر از جنگل های اطراف به همراه حیواناتی که در آن ها زندگی می کردند، نابود شدند.

منطقه ای که کوه سنت هلن در آن قرار دارد همواره تحت نظر می باشد تا در صورت بروز حادثه اقدامات لازم برای جلوگیری از کشته شدن ساکنین منطقه به سرعت انجام شود.

 

 

کوه سنت هلن

 

 

کوه آگونگ در اندونزی | Mount Agung

در شرق جزیره زیبای بالی، آتشفشان بسیار خطرناکی وجود دارد که بلندترین و مقدس ترین کوه جزیره به شمار می آید، این کوه که بالغ بر 3 هزار متر ارتفاع دارد و دهانه آتشفشانی آن در عمق 200 متری از قله واقع شده است.

آتشفشان آگونگ در سال 1963 پس از 120 سال خاموشی، فوران عظیمی کرد که از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین فوران های قرن بیستم یاد می شود، در اثر این حادثه مرگبار که حدود 11 ماه طول کشید، بیش از 1600 نفر جان خود را از دست داده و حدود 86 هزار نفر بی خانمان شدند. آخرین فوران این آتشفشان به نوامبر سال 2017 باز می گردد و از آن تاریخ هواره خروج گاز و گدازه از دهانه این کوه خطرناک مشاهده می شود به همین جهت نیز این منطقه به شدت تحت نظر است. 

لازم به ذکر است که امروزه حدود 4 میلیون نفر در مناطق اطراف آگونگ سکونت دارند و این امر یکی از مهم ترین علل قرار گیری این کوه در میان خطرناک ترین آتشفشان های دنیا می باشد.

 

 

کوه آگونک

 

 

کوه فوجی در ژاپن | Mount Fuji

بلندترین کوه موجود در کشور ژاپن نیز در لیست خطرناک ترین آتشفشان های جهان قرار دارد، آخرین فوران های این کوه خطرناک به سال 1707 میلادی باز می گردد و به گفته کارشناسان زمین شناسی این آتشفشان در حال حاضر غیر فعال است اما در سال 2011 زلزله ای به قدرت 9 ریشتر در کشور ژاپن رخ داد و محققان احتمال می دهند که این زلزله ممکن است سبب فعالیت دوباره آتشفشان فوجی شود.

تحقیقات نشان داده است که اگر کوه فوجی فعال شده و فوران کند، فاجعه بزرگی رخ می دهد چرا که امروزه بیش از 25 میلیون نفر در مناطق اطراف این کوه سکونت دارد.

 

 

کوه فوجی

 

 

کوه مراپی در اندونزی | Mount Merapi

یکی دیگر از کوه های کشور اندونزی نیز در میان آتشفشان های خطرناک دنیا وجود دارد، کوه مراپی حدود 2900 متر ارتفاع دارد و یکی از فعال ترین آتشفشان های دنیا به شمار می آید، این آتشفشان در تاریخ 11 می سال 2018 دود و گدازه هایی را به هوا فرستاد که به موجب آن تمامی مناطق اطراف را تخلیه کردند، جالب است بدانید که در حال حاضر حدود 24 میلیون نفر در مناطق اطراف کوه مراپی زندگی می کنند و در معرض خطر این آتشفشان قرار دارند!

مهم ترین دلیل قرار گیری کوه مراپی اندونزی، امکان خاکستر افشانی توسط این کوه می باشد، این خاکستر افشانی می تواند در مناطق وسیع گسترش یافته و سلامت مردم منطقه را تهدید کند.

 

 

کوه نواروپتا

 

 

کوه نواروپتا در آمریکا | Novarupta Volcano

پارک ملی کتمای واقع در ایالت آلاسکا های کشور آمریکا میزبان یکی دیگر از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا می باشد، این کوه ظاهر بسیار عجیبی دارد و بزرگ ترین فوران قرن بیستم میلادی نیز در این آتشفشان رخ داده است، این فوران مهیب در سال 1912 اتفاق افتاد و در اثر آن بیش از ده هزار روستا زیر گدازه های آتش مدفون شدند و خسارت های بسیاری به مردم منطقه وارد شد. 

به گفته محققان فوران هایی که در کوه نواروپتا صورت گرفته است بسیار منحصر به فرد بوده و شبیه به فوران سایر آتشفشان های موجود در منطقه نمی باشد.

خوب است بدانید دولت آمریکا اقدامات بسیاری در جهت محافظت منطقه در برابر آسیب های ناشی از فوران های احتمالی این آتشفشان خطرناک در نظر گرفته است. 

از دیگر آتشفشان های فعال جهان می توان به آتشفشان فعال در اندونزی و آتشفشان همیشه فعال فیلیپین اشاره کرد، کوه دماوند نیز از آتشفشان های ایران می باشد که در حال حاضر خاموش است.

امیدواریم با مطالعه این بخش از سایت تور لحظه آخری اطلاعاتی کلی در رابطه با آتشفشان های خطرناک دنیا کسب کرده باشید.

سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهایی تظیر تور دبی، تور تایلند، تور مالزی، تور ارمنستان، تور گرجستان، تور لحظه آخری و دیگر تورهای داخلی و خارجی می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و خدمات این تور ها به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سراسر دنیا تور های گردشگری خطرناکی برگزار می شود که طی آن ها افراد به همراه یک تور لیدر به دهانه آتشفشان های نیمه فعال و فعال رفته و به تماشای گدازه های آتشین و مواد مذاب می پردازند، این تور ها در دسته خطرناک ترین تور های گردشگری جهان قرار می گیرند، اگر تجربه شرکت در آن ها را دارید می توانید در بخش نظرات خاطرات خود را با ما و سایر کاربران گرامی سایت لحظه آخر به اشتراک بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار