کد خبر: ۶۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ 23 July 2015

رسول اکرم ( ص) : نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی درختکاری یکی از سنت های ایرانیان است و بیش از سه هزار سال است که درخت مورد احترام مردم بوده است. انسان در طول زندگی خود با درخت عجین بوده و همواره به نوعی زندگی خود را به وسیله درخت تأمین می کرده است.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

درخت آن قدر برایش قابل احترام بود که گاهی برای برآورده شدن حاجات خود به درخت دخیل می بست؛ آیینی که هنوز هم  کم و بیش در محوطه هایی نظیر امامزاده ها و بعضی اماکن مقدس رواج دارد و این منحصر به کشور ما  نمی شود ؛ بلکه در همه ی دنیا باوری با این مضمون که "آخرین درخت مساوی با آخرین انسان" است وجود دارد.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

حال اگر بخواهیم وارد بحث علمی و ضرورت وجودی درخت بشویم باید بگوییم که ۵۲ درصد از بین بردن آلودگی هوا و همچنین تولید آب شیرینی که قابل استفاده برای مردم در سراسر دنیا است به وسیله درخت تأمین می شود. می دانیم که دو سوم از کره زمین را آب تشکیل می دهد و ۹۷ درصد از این آب، آب شور است و تنها ۳ درصد از این آب جوابگوی ۶ میلیارد جمعیت جهان می باشد و این مقدار به وسیله درخت ، شیرین می شود.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

در روستای کزاز سه عامل باعث آلوده شدن هوا و محیط زیست شده است.

۱-خشکسالی

۲- احداث پروژهای بزرگ صنعتی

۳-قطع درختان توسط خود مردم روستا

کم بود آب به علت بارش کم باران در این چند سال اخیر باعث خشکسالی در بیشتر مناطق ایران شده است که با مصرف بهینه ی آب میتوان به جنگ خشکسالی رفت و باید از هدر دادن آب جلوگیری کرد. بطور مثال در روستای کزاز مردم هنوز هم در کشاورزی به صورت سنتی و غرقابی کشت خود را آبیاری میکنند که با ملاحظه و مساعدت مسئولان میتوان به آبیاری بارانی یا قطره ای روی آورد که بسیار به صرفه تر می باشد و در مصرف آب خیلی می تواند تاثیر گذار باشد.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم


دوم اینکه پروژه های صنعتی بزرگ مانند پتروشیمی و پالایشگاه و نیروگاه حرارتی که در روستای کزاز احداث شده اند به علت استفاده فراوان از منابع آبی و سفره های زیرزمینی نقش بسزایی در کم کردن آبهابی سطحی و زیرزمینی منطقه داشته اند که می توان با تامین آب مورد نیاز این صنایع از طریق سد کمال صالح در مصرف بی رویه از منابع آبی کزاز جلوگیری کرد.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

مهمترین عامل آلودگی هوای کزاز کمبود یا نبود درخت است.

در چند سال گذشته موجی از بریدن درختان در کزاز شروع شد بطوری که هر روزه صدای اره برقی شنیده میشد و مردم شروع به قطع درختان می نمودند.

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

ولی هیچگاه نهالی جای درخت بریده شده کاشته نشد.اگر هر کشاورز در کنار زمین خود شروع به درختکاری کند کزاز به سرسبزی گذشته ی خود باز خواهد گشت. و هوای کزاز دوباره پاک خواهد شد چرا که درخت تصفیه کننده ی هوا می باشد و کاشت درخت باید در جایی مثل کزاز همه گیر شود و تمام مردم نسبت به کاشت درخت اقدام کنند و این میسر نمیشود مگر با مساعدت و همکاری شورا و دهیاری روستا که دست در دست مردم نهاده و در گرفتن نهال از ارگانهای دولتی و غیر دولتی اقدام کنند.

 

و این هم عکسهایی از قبل و زمان حال در روستای کزاز

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

عکس بالا مربوط به سال ۱۳۷۱ و عکس پایین از همان زاویه در سال ۱۳۹۴

 با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

دریاچه نیسون سال 1370 

 با طبیعت زیبای کزاز چه کردیم

 

بیایید برای کاشت دوباره درختان تلاش کنیم

نویسنده : حسین شاهرخی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
آقای شاهرخی بسیار ممنون از شما ...
اینکه مشاهده می کنیم چنین افرادی هستند که به فکر منطقه ی خود می باشند ، بسیار دل گرم کننده است ...
واقعا در حق منطقه تاریخی کزاز خیلی ظلم شده ...
به امید روزی که "چم گیتو" را دوباره پر صلابت ببینیم ...
به امید روزی که دریاچه زیبای نیسون احیا شود ...
امیدوارم مسئول صدماتی که به محیط زیست زده اند رو متوقف کنند و اشتباهات خود را جبران کنند و سد سازی ها را متوقف و آب را دوباره در طبیعت به جریان اندازند ...
شهر هسته ای مثل اراک دیگر نیازی به سد برای تولید برق ندارد و دیگر نیروگاه تولید برق هسته ای را باید مشاهده کنیم ...
به امید آن روز ...
کیمیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
من ساکن اراک هستم ولی گفته های آقای شاهرخی درست می باشد ای کاش در منطقه ای که پروژه های صنعتی احداث شده است محیط زیست اقدامی جهت کاشت درخت و ایجاد کمربند سبز در اطراف این مجتمع های صنعتی انجام میداد.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
به امید هوایی تازه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار