تابناک مرکزی: بانک مرکزی به صورت رسمی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 19 September 2017

به گزارش تابناک مرکزی و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) برگزار می‌شود.

این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربر خواهد داشت.

استانداردسازی برگه چک نقش مهمی را در پیشگیری از جعل ایفا می کند و به ذینفع چک امکان می‌دهد تا از اصالت آن با توجه به یکپارچگی مولفه‌های امنیتی و ظاهری در تمام بانک‌ها اطمینان حاصل کند.

با توجه به اصلاح فرایند صدور و کارسازی چک، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک برای گیرنده‌ی ذینفع آنبه هنگام معامله و پیش از پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم خواهد شد.

این امر باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذینفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد. امید می‌رود با اصلاح فرایند و رفتار صادرکنندگان چک، اعتماد به این ابزار پولی ارتقا یافته و همزمان با تسهیل مراودات تجاری مشتریان، حجم پرونده‌های قضایی مرتبط با چک تعدیل شود.

سامانه مورد اشاره با مشارکت تمامی بانک‌ها از روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و از نیمه اردیبهشت ماه سال 1397 پذیرش دسته چک‌های صادره‌ قبلی بانک‌ها در چکاوک متوقف خواهد شد و تداوم ارایه‌ی خدمت به آن صرفاً محدود به بانک صادرکننده می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار