تابناک مرکزی: یک میلیون و 257 هزار لیتر گلاب در شهرستان های جنوب استان مرکزی شامل خمین، محلات و دلیجان تولید شد که حاصل فرآوری 975 تن گلبرگ تولیدی از 310 هکتار از گلزارهای بارور این مناطق است.
کد خبر: ۴۴۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 25 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلیجان گفت: 941 هزار لیتر از این مقدار گلاب از گلزارهای دلیجان تولید شده است.

عباس ارشدی اظهارکرد: گلاب به دست آمده از 707 تن گلبرگ گل محمدی در کارگاه های فرآوری سنتی و صنعتی دلیجان و کاشان فرآوری شده است.

وی، سطح باغ های گل محمدی بارور این شهرستان را 221 هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به وجود شرایط فرآوری پس از برداشت این محصول و وجود کارخانه های اسانس گیری و عرق گیری به صورت صنعتی و همچنین کارگاه های گلاب گیری سنتی به تعداد18 واحد در منطقه بهترین اسانس و گلاب از این منطقه تولید، عرضه و صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بیان کرد: از گلبرگ های برداشت شده 30 لیتر اسانس نیز تولید و روانه بازار مصرف شده است.

ارشدی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کم شدن منابع آب، تغییر الگوی کشت در استان مرکزی و دلیجان ضروری است، از این رو باید به ترویج کشت محصولات کم آب بر و مناسب شرایط اقلیمی منطقه در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهارکرد: گل محمدی یکی از محصولات باغی است که نسبت به میزان آب مصرف شده عملکرد مناسبی دارد و با شرایط آب و هوایی این شهرستان نیز سازگاری دارد.

ارشدی افزود: بیشترین گلستان گل محمدی در دهستان جوشق روستای خاوه و مهدی آباد و دهستان هستیجان روستای هستیجان و قالهر قرار دارد که این باغات به صورت غرقابی آبیاری می شوند و تلاش می شود که با ترویج آبیاری تحت فشار باغات (قطره ای) و تخصیص اعتبارات لازم در این باغات گل افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شهرستان دلیجان رتبه اول سطح گلستان گل محمدی را در استان مرکزی دارد افزود: 29 هکتار از گلستان های گل محمدی این شهرستان نابارورند.

رئیس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خمین نیز گفت: بیش از 105 هزار لیتر از گلاب تولیدی امسال در جنوب استان مرکزی با برداشت و فرآوری گل محمدی در این شهرستان حاصل شده است.

احمد عروجی افزود: این میزان گلاب از تولید 156 تن گلبرگ گل محمدی تولید شده است.

وی، سطح زیر کشت گل محمدی در خمین را 57 هکتار بیان کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت گل محمدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در خمین 100 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر، تغییر الگوی کشت و محصولات کم آب از جمله گل محمدی و زعفران در سال های اخیر در خمین با استقبال کشاورزان رو به رو شده و رو به افزایش است.

وی گفت: هر هکتار گل محمدی در این شهرستان یک اشتغال دائمی فراهم کرده ضمن اینکه در فصل برداشت در هر هکتار 20 نفر روز به مدت یک ماه مشغول به کار می شوند.

عروجی افزود: کوهپایه ای و کوهستانی بودن این شهرستان و هوای به نسبت معتدل، شرایط ویژه ای را برای پرورش گل محمدی این خطه به وجود آورده است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: شهابیه، قورچی باشی، لیلیان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهای گل محمدی هستند و محصول برداشت شده به مراکز گلابگیری کاشان ارسال شده است.

وی گفت: 80 هکتار نهال گل محمدی پارسال کاشت شده است که این نهال ها سال های آینده بارور می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز گفت: بیش از 210 هزار لیتر از مجموع گلاب تولیدی شهرستان های جنوبی استان مرکزی با فرآوری گلبرگ های گل محمدی در کارگاه های سنتی و صنعتی محلات به دست آمده است.

عبدالله محمودی افزود: این میزان گلاب از 112 تن گلبرگ تر گل محمدی در این شهرستان تولید شده که در هشت کارگاه سنتی و یک کارگاه مکانیزه فراوری شده است.

وی، سطح زیر کشت گلزارهای گل محمدی این شهرستان را 40 هکتار بیان کرد و افزود: 32 هکتار از این سطح بارور و هشت هکتار نابارورند.

محمودی بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای فراوان دارد.

شهرستان دلیجان، خمین و محلات به ترتیب رتبه اول ،دوم و سوم تولید گل محمدی در سطح استان مرکزی را دارند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار