رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی در بازدید از دفتر تابناک مرکزی؛
تابناک مرکزی: علی اکبر ملکی راد با بیان اینکه برای تغییر و تحول در دانشگاه پیام نور اتاق فکر تشکیل شده است که از پرداختن به مباحث سیاسی خودداری میکند بیان کرد: آن چه باعث اعتماد به تابناک در استان مرکزی شده است، داشتن جرات، جسارت، انعکاس دقیق و عدم هواداری از جناح های سیاسی است که فصلی جدید را در فضای رسانه ای استان رقم زده است.
کد خبر: ۳۴۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 17 December 2016

به گزارش تابناک مرکزی، دانشگاه پیام نور استان مرکزی در طی ماه های گذشته یکی از محل های مورد مناقشه بین مدیران استان بوده است که بعد از برکناری غفاری رئیس سابق دانشگاه پیام نور استان به طرزی غیر اخلاقی و ناشایست و حضور فردی غیر بومی در راس این دانشگاه با مواضع مجمع نمایندگان استان مرکزی در خصوص حضور افراد بومی در پست های مدیریتی استان روبرو شد و در نهایت علی اکبر ملکی راد به عنوان سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی معرفی شد تا آرامش بر مجموعه دانشگاه پیام نور استان حاکم شود.

علی اکبر ملکی راد سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی و عضو هیات علمی کمیته فرهنگی اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از دفتر تابناک در استان مرکزی پیرامون عملکرد فعالیت این سایت خبری، تغییر و تحول در دانشگاه پیام نور و برنامه خود برای هدایت دانشگاه پیام نور استان مرکزی سخن گفت که آنچه می خوانید مشروح این گفتمان است:

تابناک مرکزی فصلی جدید را در فضای رسانه ای استان رقم زده است

چيزي كه واضح هست جسارت و شجاعت تابناك براي انعكاس دقيق خبرها است كه باعث افزايش و جلب اعتماد مردم شده است. در واقع  آن چه باعث اعتماد به تابناک در استان مرکزی شده است، داشتن جرات، جسارت، انعکاس دقیق و عدم هواداری از جناح های سیاسی است که فصلی جدید را در فضای رسانه ای استان رقم زده است.

آمده ام تا با افرادی که سیاست دانشگاه پیام نور را رعایت نمی کنند برخورد کنم

كاري به خط و خطوط سياسي نداريم با مديران علمي و واقعاً فعال اصلاً مشكل نداريم، اما برخي مديران مشكل خاص دارند. مديراني كه نمي توانند با سياست كلي كه وزارت خانه دارد همراه باشند بعد از چند بار صحبت كردن با آنها مجبوريم به تغییر فكر كنيم به عنوان مثال يكي از مديران ما در زمان ثبت نام دانشجویی كه خط قرمز ما در كار هست، 13 روز غيبت غيرموجه داشته است، براي اولين بار با كم كردن حقوق با اين موضوع برخورد كرديم، من آمده ام تا با اين موضوعات برخورد كنم، توانستيم اين قضيه در مديران واحدها جا بیندازيم.

اشخاصی که در سمت های مختلف فعالیت دارند باید تخصص و فعالیت متناسب با همان سمت را داشته باشند در رابطه با مدیرانی که فعالیت های علمی پژوهشی دارند و نگاه علمی به آنان وجود دارد، هیچ مشکلی نداریم. در انتصاب اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه پیام نور رعایت برخی موارد قانونی در انتصاب اعضای هیات علمی و مدیران، الزامی است، یکی از این موارد مشروط نبودن یا دانشجوی دکتری نبودن اعضای هیات علمی است. برخلاف اینکه مشکل کمبود نیروی انسانی همچنان پابرجاست، سعی داریم از اشخاصی که فاقد این گونه مشکلات هستند، استفاده کنیم چراکه عضویت در هیات علمی و دانشجوی دکتری بودن به طور همزمان غیرقانونی است برخی مواقع برای برخی تغییرات مدیریتی باید از لفظ خوشبختانه استفاده کرد، برای مثال تغییرات اخیر در یکی از مراکز باعث بازگشت نشاط به مجموعه شد در نتیجه توانسته ایم برخوردهای قاطع با مدیران را در بین مدیران مراکز عادی سازی کنیم

تغییرات در دانشگاه پیام نور سیاسی نیست

تغییرات و انتصابات جدیدی در ستاد استان اتفاق خواهد افتاد که برای این انتصابات اتاق فكر تشکیل شده است و خروجی اتاق فكر که سياسي نيست عملیاتی می شود چرا که من به تنهايي تصميم نمي گيرم، هم كارايي افراد و هم مقبوليت در سيستم مهم است، مطمئناً تغییر و تحول با مقاومت ها و فشارهای خاص خود همراه است برخی مواقع گزینه پیشنهادی یک شخص یا جریان سیاسی دقیقاً همان گزینه مدنظر اتاق فکر برای انتصاب است، ما سعی داریم این تغییرات به طور حداقلی باشد، اما اگر از دید هیات رئیسه دانشگاه تشخیص داده شود اشخاصی توانایی اداره سیستم را ندارند، مطمئناً برای ما صبر و ملاحظه مفهوم ندارد.

سعی داشتیم رئیس دانشگاه پیام نور واحد شازند را از میان اعضای هیات علمی شازند انتخاب کنیم، اما شازند شخص واجد شرایط را نداشت نیروهای بومی شازند، مشکلاتی داشتند، فرد غیربومی انتخاب شده تنها عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور است که دارای طرح کشوری است همچنین علاوه بر فعالیت های پژوهشی، یک کارآفرین نمونه است و به عنوان برترین شرکت در سطح کشور انتخاب شد و حسن مهم دیگر این است که او سیاسی عمل نمی کند.

افزایش شهریه های تحصیل در دانشگاه پیام نور، سیاست های وزارتخانه است

این دانشگاه از بدو تاسیس با هدف ارائه خدمات آموزشی به صورت نیمه حضوری به افرادی که امکان حضور و شرکت در کلاس های درس را نداشتند تشکیل شد. هم اکنون مخاطبین این دانشگاه تفاوت کرده است. مبنا و علت افزایش شهریه های تحصیل در دانشگاه پیام نور، سیاست های وزارتخانه و سازمان مرکزی است که ابلاغ می شود. تنها یک بار در سال های گذشته و در طی یک مرحله بابت خدمات دانشجویی و فرهنگی افزایش داشته ایم که دیگر اتفاق نیفتاده است و  به غیر از آن به طور سالانه 15 درصد افزایش شهریه را خواهیم داشت که از گذشته وجود داشته ودر آینده هم وجود خواهد داشت.

سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور شخص محور و به نوعی خودآموز است با توجه به سختی تحصیل در این دانشگاه اگر کسی وارد دانشگاه شود و انگیزه ای برای تحصیل نداشته باشد، نمی تواند ادامه تحصیل دهد. دانشجویان این دانشگاه با توجه به این موضوع نسبت به دانشجویان دیگر دانشگاه ها مظلوم واقع شده اند. اما این سختی ها باعث شده است که خروجی بسیار خوبی را از این دانشگاه داشته باشیم.

در بدو ورود احساس کردم با توجه به گلایه های دانشجویان از اساتید متخصص برای دروس عمومی اسلامی استفاده نمی شود که در همین راستا دو اقدام انجام شد اول اینکه عبادیان به عنوان مسئول برنامه ریزی دانشگاه پیام نور استان با این وظیفه که بررسی کند کدامیک از اساتید، تخصص لازم و سازگار با مواد درسی و منطبق با قوانین موجود جهت تدریس در آن حوزه، را دارند منصوب شد و دوم اینکه مقرر شد دروسی که با نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تدریس می شوند در جذب و گزینش اساتید سخت گیری بیشتری به عمل آید تا در ترم های تحصیلی آینده این مشکل به حداقل برسید.

مذاکراتی با رئیس دانشگاه پیام نور شازند برای حل مشکل سرویس حمل و نقل اساتید این دانشگاه داشتیم که قرار شد این مشکل با استفاده از ظرفیت های واحد شازند از نیمسال تحصیلی آینده برطرف شود. چراکه عدم برطرف شدن این مشکل باعث خواهد شد از حضور اساتید بسیاری خوبی در این واحد دانشگاهی محروم شویم.

پایه و مبنای پرداخت حق التدریس اساتید در دانشگاه پیام نور همان چیزی است که وزارت علوم مشخص کرده است و ما در این رابطه دخالتی نداریم. اما در یک دوره چون مشکل مالی داشتیم نتوانستیم پرداخت داشته باشیم و به صورت درصدی حق التدریس ها پرداخت شد.

دغدغه ی همکارانی که نشست های هم اندیشی و همدلی اساتید حق التدریسی را برگزار نمی کنند، مالی است. که باید این مشکل به گونه ای برطرف شود. البته برخی از مراکز مثل مرکز شازند با وجود تمام مشکلات و دغدغه های مالی این نشست را برگزار می کند. بنده معتقدم باید رؤسا از ابتدا به گونه ای مدیریت نمایند که این گونه نشست ها برگزار گردد. به نظر بنده بحث مالی در این رابطه مهم است اما تعیین کننده نیست و به نوعی برنامه ریزی و برگزاری این گونه مراسم اراده ی خاصی را احتیاج دارد.

بودجه فرهنگی لازم برای برگزاری جشن فارغ التحصیلی دانشجویان در نظر گرفته شده است

علاقه مندم  جشن های فارغ التحصیلی دانشجویان حتماً برگزار شود. اما باید آن را مدیریت کرد تا از حواشی آن جلوگیری کرد. چراکه این روز، به یاد ماندنی است برای تأمین بودجه ی این جشن به نظر می رسد که باید معاونت فرهنگی دانشگاه را دخیل کرد. البته باید گفت که بودجه ی فرهنگی دانشگاه در سطح استان خوب است و خیلی از فعالیت ها را می توان با آن به انجام رسانید. ولی تا این لحظه تنها 33 درصد از آن محقق شده است.

نگاه من به مجموعه ی دانشگاه پیام نور پژوهشی و کارآفرینی است و اعتقاد دارم مثل تمام دنیا دانشگاه باید بتواند برای هزینه های خودش درآمدزایی کند. در سراسر دنیا، دولت هیچ بودجه ای به دانشگاه نمی دهد. بلکه دانشگاه ها بودجه خود را از صنعت می گیرد. یعنی استاد پروژه ای را به صنعت معرفی می کند و بودجه ی زیادی هم برای آن دریافت می نماید. در کشور ما تا الآن این کار صورت نگرفته است و متأسفانه دولت برای فعالیت پژوهشی به اساتید بودجه می دهد، که این کار غلط است.

معتقدم ارتباط با صنعت و مجموعه های تولیدی استان می تواند برای دانشگاه درآمد زا باشد. هم به مجموعه ی دانشگاه اضافه نماید و هم ما خدماتی را به قسمت های مختلف ارائه دهیم. برای مثال در یک صنعت اگر تعدادی از دانشجویان ارشد یا اساتید و اعضای هیات علمی پروژه ای را دنبال کنند بهتر از این است که با آزمون و خطا پیش برویم. لذا ما بیشترین شرکت دانش بنیان را در دانشگاه پیام نور و در استان مرکزی داریم. در سازمان مرکزی درسال گذشته یکی از شرکت های دانش بنیان استان مرکزی اولین شرکت دانش بنیان کشوری شد. و این نگاهی است که در بحث کارآفرینی و ارتباط با صنعت به عقیده ی بنده باید در پیش گرفت

به علت اینکه  تازه منصوب شده ام و اوضاع کاری بنده هنوز وضعیت عادی پیدا نکرده است، نتوانسته ام تعامل موثری با تشکل های دانشجویی داشته باشم و به همین دلیل یک گروهی را متشکل از 4 نفر از مدیران ارشد استان مشخص کرده ایم که بازدید های دوره ای داشته باشند و از نزدیک با دانشجویان، کارکنان و اساتید در رابطه با شناسایی مشکلات و ارزیابی فعالیت های استان مذاکره داشته باشند.معتقدم با دانشجویان باید به حدی راحت بود که آن ها بتوانند به راحتی و بدون دغدغه صحبت های خویش را منتقل نمایند. اگر این اتفاق رخ دهد فضای دانشگاه به گونه ای دگر خواهد بود.

مراکز مشاوره دانشگاه پیام نور باید بتوانند هم به اعضای دانشگاه و هم به خارج از دانشگاه خدمات مشاوره ای ارائه دهند. تابه حال توانسته ایم در تمام مراکز دانشگاهی، مرکز مشاوره ی دانشجویان را راه اندازی کنیم. امسال باید بتوانیم در واحد ها نیز به صورت گردشی این موضوع را فعال نماییم. ما هزینه های مشاوره را پرداخت می کنیم و دانشجویان می توانند به طور رایگان به مشاوران هر حوزه مراجعه نمایند. برنامه داریم که یک مشاور تمام وقت به علاوه یک مشاور مذهبی در مراکز دانشگاهی بزرگ داشته باشیم. البته در مرکز ساوه این امر در حال انجام است. البته هنوز مجوز این را نداریم که به افراد خارج از دانشگاه خدمات مشاوره ای ارائه دهیم.

انتهای پیام/ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار