مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛
تابناک مرکزی: مصطفی جمالی گفت: اقدامات صورت گرفته و سازماندهی انجام شده در استان مرکزی، در هیچ یک از استان‌های کشور انجام نشده است. این چارچوب ها باید مورد بررسی قرار‌گیرد و از تجارب استان مرکزی جهت ساماندهی سمن‌های حوزه سلامت در دیگر استان‌ها استفاده شود.
کد خبر: ۳۴۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸ 12 December 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی جمالی مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست هم‌اندیشی سمن های حوزه سلامت استان مرکزی در دانشگاه علوم پزشکی اراک، با توجه به گزارش های ارائه شده از سوی مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی از چارچوب سمن های استان مرکزی در این جلسه، اظهارداشت: اقدامات صورت گرفته و سازماندهی انجام شده در استان مرکزی، در هیچ یک از استان‌های کشور انجام نشده است. این چارچوب ها باید مورد بررسی قرار‌گیرد و از تجارب استان مرکزی جهت ساماندهی سمن‌های حوزه سلامت در دیگر استان‌ها استفاده شود.

وی با توجه به علت برگزاری جلسه توسط این مدیریت وزارتخانه با دانشگاه های علوم پزشکی در کشور عنوان کرد: نسبت به کمیت و کیفیت سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت کشور اطلاعات دقیقی نداشتیم لذا بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی جهت تشکیل جلسه با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت جمع‌آوری اطلاعات مذکور و بررسی وضعیت سمن‌های حوزه درمان صورت گرفت که تاکنون این جلسه با تعدادی از دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

وی با تاکید به این موضوع که جلسه‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی با سمن‌های حوزه سلامت باید به صورت مداوم برگزار گردد، اظهار داشت: دانشگاه‌ های علوم پزشکی باید با دعوت از دستگاه‌ها و ایجاد بسترمناسب جهت رفع مسائل سمن‌ها با نهادهای دولتی گام های موثری بردارند.

وی با اشاره به اینکه در کشور، به ازای هر 10 هزار نفر یک سمن وجود دارد، بیان داشت: تعداد سمن‌ها در هند دو میلیون، آمریکا 1.5 میلیون و در فرانسه یک میلیون است. در کشورهای پیشرفته به ازاء هر یک نفر 64 سازمان مردم نهاد وجود دارد. لذا با توجه به این آمار باید گفت در کشور نیاز است سمن‌های بیشتری تشکیل شوند.

مصطفی جمالی با اشاره به این موضوع که سازمان‌های مردم نهاد حلقه اتصال دولت و مردم هستند، تصریح کرد: سمن ها با ارتباطی که با مردم و از سوی دیگر با دولت دارند زمینه ساز اعتماد مردم نسبت به دولت می باشند که این اعتماد به دنبال آگاهی بخشی به مردم و مطالبه موثر ایجاد می‌ گردد.

مدیر کل سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به این موضوع که  سازمان‌های مردم نهاد باید اطلاعات کامل نسبت به مراحل تشکیل و روند فعالیت این سمن ها داشته باشند، گفت: موفقیت و اثر بخشی سازمان‌های مردمی وابسته به تسلط هیات مدیره بر سازوکار سمن ها، تشکیل شدن هیات مدیره از متخصصین در بخش‌های مختلف، نظارت دقیق بر حسن اجرای پروژه‌ها و و رعایت قوانین مربوط به سازمان‌های مردم نهاد می باشد.

وی با بیان اینکه مهم ترین هدف از تشکیل سازمان های مردم نهاد، برابری اجتماعی است، افزود: تمامی فعالیت‌های سمن ها براساس برابری اجتماعی تعریف می‌شود و مهم‌ترین عامل تشکیل سمن‌ها این هدف است.همچنین وی برابری اجتماعی را یکی از الزامات توسعه پایدار در یک کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه تعیین ارزش‌ها، چشم‌انداز و ماموریت  سه اصل مهم برای ساختار سمن‌ها می باشد بیان کرد: مسائل مالی سازمان‌های مردم نهاد باید کاملا شفاف بوده و در این رابطه در برابر اذهان عمومی پاسخ‌گو باشند. چراکه شفافیت مالی و فعالیتی می تواند اعتماد مردمی را جلب نماید.

جمالی در این رابطه ادامه داد: این نهاد ها باید برنامه مشخص و تعریف شده‌ای داشته و اهداف خود را در طی برنامه های عملیاتی سه تا پنج ساله طراحی نموده و بر اساس آن ماموریت و نحوه اجرا برنامه‌ها را ترسیم کرده و طبق برنامه‌ریزی پیش روند.

مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در رابطه با فعالیت های قابل واگذاری به سمن ها تصریح کرد: سمن‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم از نیازهای جامعه آگاهی بیشتری دارند و با اختیاری که دولت می‌دهد می‌توانند در رفع نیازهای جامعه گام‌های موثری بردارند. لذا در برخی از کشورها وظایف غیرحاکمیتی از سوی دولت به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌شود.

جمالی با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم‌نهاد در مواقع تحریم ابراز داشت: در زمان تحریم ها، این نهاد ها با توجه به ارتباط‌های بین‌المللی می‌توانند بخشی از نیازهای اساسی و ضروری کشور را وارد کنند و به عنوان پل ارتباطی بین دولت و دیگر ملت ها عمل نمایند.

وی در رابطه با نقش اجتماعی بنگاه های اقتصادی و تاثیر آن بر جلی مشارکت های اجتماعی بیان داشت: سمن‌ها می توانند با توجه به ظرفیت های قانونی از توان بنگاه‌های اقتصادی بر اساس وظایف اجتماعی آنان در اجرای برنامه‌ها به نفع جامعه هدف استفاده کنند ولی به هیچ عنوان پول شبهه‌برانگیز نباید به سمن‌ها وارد شود و همه موارد باید در نهایت شفافیت انجام شود.

به گزارش تابناک مرکزی، بر اساس ارائه گزارش عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی توسط مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد، اقدامات و سازماندهی صورت گرفته در سمن های استان مرکزی از نظر مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد توجه ویژه قرار گرفت و مقرر شد خانه سازمان‌های مردم‌نهاد گزارشی مکتوب از اقدامات و تشکیلات و سازماندهی این مجموعه به مدیریت سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت  این وزارتخانه ارائه نماید تا در سمن‌های حوزه ی سلامت در دیگر استان‌ها اجرایی شود.

انتهای پیام/ ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار