تابناک مرکزی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به نقدهای مطبوعات درباره نهمین نمایشگاه کتاب استان پاسخ داد، نقدهایی چون عدم شناخت جایگاه مطبوعات، سیاسی‌کاری در امور فرهنگی، بذل و بخشش ارشاد و ... .
کد خبر: ۳۴۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 12 December 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به انتقادات مربوط به نمایشگاه کتاب، گفت: برخی از رسانه‌ها در نقدهای خود عنوان کردند که در نهمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی، نویسندگان و اهل قلم استان به درستی تکریم نشدند و امکانات کمی به غرفه اهل قلم استان داده شد.

حقیقی افزود: ایده ورود اهل قلم و حضور این عزیزان در نمایشگاه در وهله اول از طرف شخص بنده داده شد، بنده اعلام کردم اداره‌کل ارشاد استان رسماً پذیرای حضور این عزیزان در نمایشگاه است و تأکید کردم ما در برگزاری نمایشگاه تنها هستیم، دچار فقدان نیروی انسانی و نیروی متخصص هستیم، از اصحاب قلم دعوت کردیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند و همه امکانات لازم را به آنها خواهیم داد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از همین دوستان اهل قلم، در همان روز اول افتتاحیه نمایشگاه کتاب، همان کاری را که برای سفر ریاست جمهوری به استان کردند به همان شیوه، از عکس خالی غرفه نمایشگاه اهل قلم عکس گرفته و آن را در گروه‌ها و کانال‌های مجازی انتشار دادند، آیا این رفتار منصفانه و حرفه‌ای است؟ چه اشکالی در غرفه اهل قلم در طول برگزاری نمایشگاه استان وجود داشت؟ اداره‌کل ارشاد در حد توان و بضاعت خود به این غرفه امکانات داد، کافی است از بازدیدکنندگان بپرسید که غرفه اهل قلم استان چه کمبودی داشت؟ ما نقد و کمبودهای نمایشگاه را می‌پذیریم اما  این نمایشگاه بعد از مدتی تعویق با رویکردی جدید شروع به کار کرد و مسلماً ضعف‌هایی در برگزاری آن وجود داشت ولی اینکه نقد غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای داشته باشیم قابل پذیرش نیست.

حقیقی تصریح کرد: اینکه ما آمار دقیقی از اهل قلم استان نداریم، اینکه اهل قلم استان را تحویل نمی‌گیریم ضعف ماست همه این نقدها را می‌پذیریم حرف ما این است که به جای تخریب کمک کنید و حامی ما در فعالیت‌های فرهنگی استان باشید از اهل قلم استان سؤال دارم کدام یک از درخواست‌های آنها که در طول برگزاری نمایشگاه مطرح شد برای پیگری و اجرای آن اقدام نکردم؟ تمام تعهداتی که بنده برای غرفه اهل قلم استان داده بودم در این نمایشگاه عملی کردم ولی جالب است برخی از دوستان توسط پیشنهادی که خود ما مطرح کردیم مبنی بر حضور عزیزان اهل قلم در نمایشگاه،  ما را با نقدهای غیرمنصفانه تخریب می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: آنهایی که به برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه نقد داشتند و در رسانه‌های خود منتشر کردند که برنامه‌های جنبی فاقد استقبال عموم است، کافی است به عکس‌ها و مستنداتی که از این برنامه‌ها در سایت‌ها و کانال‌های مجازی منتشر شده مراجعه کنند، استقبال از برنامه‌های جنبی نمایشگاه اگر بی‌نظیر نبوده باشد کم نظیر بود.

 وی افزود: سالن همایش در برنامه‌هایی که با حضور هوشنگ مرادی کرمانی و علی بهمنی برگزار شد پر شده بود، آیا این استقبال نیست؟ در ضمن چرا دوستانی که به این قضیه نقد دارند خودشان در قبل و در حین برگزاری نمایشگاه نیامدند به ما پیشنهاد دهند که چه برنامه‌هایی برگزار شود تا مورد استقابل قرار گیرد، دور ایستادن و قشنگ حرف زدن کار آسانی است در عمل مشخص می‌شود که هر کدام از ما چقدر توان برنامه ریزی و انجام کار فرهنگی داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: برخی برگزاری نمایشگاه کتاب را یک حرکت سیاسی قلمداد کردند برای اینکه مدیرکل زمان بیشتری در پست خود بماند، آیا باید نمایشگاه کتاب که در جدول سالیانه برنامه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان آمده را برگزار نمی‌کردم؟ کار سیاسی و استفاده شخصی زمانی مطرح می‌شود که برنامه در جدول کار و وظایف آن مسئول نباشد و مدیر آن نهاد برای هر استفاده‌ای اقدام به انجام آن فعالیت می‌کند. بنده از دوستان سؤال دارم آیا استان حاضر است تعطیلی دو سال نمایشگاه کتاب را تحمل کند صرفاً به این دلیل که عده‌ای خیال می‌کنند بنده کار سیاسی می‌کنم؟

حقیقی ادامه داد: بنده جوان تازه کار و جویای نام نیستم که دنبال پست مدیریتی باشم، بنده سابقه خدمت ۳۳ ساله در پست مدیریتی دارم بعد از این ۳۳ سال مدیریت به دنبال کدام جایگاه هستم؟ بنده از ستاد وزارت‌خانه به استان مرکزی آمدم شما تحقیق کنید کدام مدیر از ستاد وزارت‌خانه حاضر است در استان خدمت کند عکس این کار صادق است مدیران از استان به وزارت‌خانه می‌روند نه برعکس.

وی گفت: من به جایگاه مطبوعات و نقش مؤثر آن در فعالیت فرهنگی واقف هستم اما متأسفانه بعضی تکرار می‌کنند در نهمین نمایشگاه کتاب استان جایگاهی برای مطبوعات در نظر نگرفته نشد و ارشاد کمترین مشارکت را از مطبوعات گرفته‌ است، درحالی که بنده بعد از ۱۰ سال تعطیلی خانه مطبوعات استان،  آن را به طور جد راه‌اندازی و حمایت کردم آنهایی که مدعی بودند جایگاه مطبوعات را به خوبی می‌شناسند در این ۱۰ سال تعطیلی کجا بودند؟ یک ماه قبل از برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان در جلسه‌ای با حضور آقای رجاییان، رئیس خانه مطبوعات استان، آقای جان‌میرزایی از نمایشگاه بین‌المللی و...  پیشنهاد دادم که ما آمادگی برپایی غرفه مطبوعات استان را در نمایشگاه کتاب داریم همچنین پیشنهاد دادم مدیریت غرفه ارشاد را به خانه مطبوعات بدهیم اما استقبالی از مطبوعات استان ندیدم. حال بنده و همکارانم در اداره‌کل ارشاد استان مقصرهستند؟  آیا ما جایگاه مطبوعات استان را به درستی نمی‌دانیم؟

حقیقی در پایان بیان کرد: کل پولی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای بن‌های تخفیف کتاب گذاشت ۲۵ میلیون تومان بود که ۲۵ میلیون هم تهران کمک کرد یعنی جمعاً ۵۰ میلیون تومان، مابقی بن‌های کتاب را ارشاد پرداخت نکرده است که برخی از دوستان در نقدهای خود می‌نویسند حقیقی با اینکه از کم بودن بودجه فرهنگی ارشاد استان گلایه دارد ۲۰۰ میلیون تومان بن کتاب برای مطرح کردن خود بذل و بخشش کرده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار