تابناک: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کارخانه تولید آب سنگین اراک همچون دوره قبل از برجام به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ وقفه‌ای در کار آن ایجاد نشده است.
کد خبر: ۲۹۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 20 September 2016

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مجموعه آب‌سنگین اراک گفت: در جریان این بازدید ابتدا از کارخانه تولید آب‌سنگین بازدید به عمل آمد و در جلسه دو ساعته‌ای با مدیران و مسئولان این کارخانه برای پرسش و پاسخ برگزار شد و سؤالات و ابهامات موردبررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین در جریان این بازدید جلسه دیگری با مدیران، مسئولان و متخصصان رآکتور 40 مگاواتی آب‌سنگین اراک برگزار و مسائل موردبررسی قرار گرفت و بازدید از بخش‌های مختلف این رآکتور انجام شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آنچه که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که روند تولید آب‌سنگین و فعالیت‌های مربوط به این بخش در کارخانه تولید آب‌سنگین اراک بعد از برجام هیچ تغییری نداشته است و همچنان مانند دوره پیش از برجام در حال انجام است و شاید بتوان گفت زمینه فعالیت این بخش نیز مساعدتر شده است.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: در مورد رآکتور آب‌سنگین اراک نیز تعهدات پذیرفته شده در برجام از سوی کشورمان تماماً اجرا شده و مسئولان در حال رایزنی برای ایفای نقش روسیه، چین، آمریکا و برخی کشورهای دیگر برای انجام تعهداتشان در خصوص بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک هستند.

وی افزود: در خصوص کوره رآکتور آب‌سنگین اراک که بتن در آن تزریق شده از محل خود برداشته شده و محیط رآکتور آماده فعالیت جدید است تا پس از انجام طراحی‌ها تجهیزات تهیه و در آنجا نصب شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که مسئولان ایرانی در خصوص رآکتور آب‌سنگین اراک به‌خوبی اقدامات لازم را صورت داده‌اند و حال نوبت طرف خارجی است که به تعهدات خود در خصوص این رآکتور عمل کند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: مجتمع آب‌سنگین اراک شامل کارخانه تولید آب‌سنگین و رآکتور 40 مگاواتی آب‌سنگین است که در بازطراحی، بناست تا این رآکتور به رآکتور 20 مگاواتی تبدیل شود.

وی در پایان گفت: یک شرکت جامع ایرانی مسئولیت کار مدیریت اجرای بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک را پذیرفته است تا به‌جای اینکه یک شرکت خارجی همه مسئولیت را بپذیرد که ما بازطراحی را از آن مطالبه کنیم، مدیریت این بازطراحی با یک شرکت ایرانی است و کشورهای خارجی هر یک بخشی از کار را برعهده دارند و اعمال مدیریت و محور کار با شرکت ایرانی است و کشورهای دیگر در کار مشارکت دارند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار