ارزیابی گروه نظارت شورای فنی از روند سه پروژه مهم شهر اراک
تابناک: عضو شورای نظارت فنی گفت: پروژه کتابخانه مرکزی میدان سرداران به دلیل کمبود منابع مالی و عقب ماندن از برنامه زمان بندی قطعا در موعد مقرر پایان نمی پذیرد و بر اساس رقم تخصیص منابع مالی و بهره برداری از آن حداقل 10 سال زمان خواهد برد.
کد خبر: ۲۸۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 24 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، عسگری عضو شورای نظارت فنی در جلسه شورای فنی استانداری مرکزی در خصوص نظارت بر پروژه های در حال اجرای استان از جمله احداث کتابخانه مرکزی، تالار مرکزی و پروژه موزه بزرگ اراک عنوان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی میدان سرداران در مناقصه ای با شرکت راه و ساختمان مقاوم پارس با مبلغ پیمانی 237 میلیارد ریال و مدت پیمان 36 ماهه تحت نظارت مشاورین با زیر بنای 18430 متر مربع که از تیر ماه 93 در حال ساخت می باشد که در 8 طبقه (2 طبقه زیر زمین و 6 طبقه همکف به بالا) طراحی شده است.

وی در خصوص در بازدید صورت گرفته و مشکلات پروژه به کمبود منابع مالی و عقب ماندن از برنامه زمان بندی اشاره کرد و افزود: قطعا پروژه در موعد مقرر پایان نمی پذیرد و بر اساس رقم تخصیص منابع مالی و بهره برداری از آن حداقل 10 سال زمان خواهد برد.

وی در پیشنهادی به اعضای حاضر در جلسه گفت: با توجه به مشکلات زمانی و بحث نفوذ آلودگی هوا و تغییر رنگ پیشنهاد می شود که برای ساخت نمای ساختمان از ترکیب سنگ و آجر استفاده شود همچنین استفاده از اعتبارات ملی عمرانی و اصلاح برنامه زمان بندی با توجه به شرایط مالی حاکم و با توجه به عدم تناسب اعتبارات تخصیص یافته با نیازهای مالی واقعی پروژه از ماده 27 قانون الحاق در استفاده مشارکت بخش های خصوصی نیز برای تکمیل طرح استفاده شود.

عضو شورای نظارت فنی در خصوص پروژه تالار مرکزی گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت 12000 متر مربع شامل 6 طبقه با زیربنای کلی 14040 مترمربع از نوع سازه های فلزی با اتصالات پیچ و مهره ای و سقف کامپوزیت بتنی و نمای اولیه نوعی سنگ صنعتی با نام uv احداث می شود.

 وی ادامه داد: این پروژه با کاربری هایی همچون دو سالن نمایش و موسیقی و سخنرانی به ظرفیت های 700 و 550 نفر، رستوران های سرپوشیده و سرباز ، مجموعه اداری و... از جمله پروژه های ملی بوده که از سال 86 طی قراردادی فی مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت سازادژ آغاز و پساز گذشت 5 سال با پیشرفت فیزیکی 12% و پرداخت حدود 44 میلیارد ریال به پیمانکار، پیمان مذکور خاتمه پیدا کرد.

عضو شورای نظارت فنی افزود: در سال 91 قراردادی به مبلغ اولیه حدود 183 میلیارد ریال و به مدت 12 ماه با شرکت تهران سیویل جهت تکمیل کار منعقد گردید. در حال حاضر مبلغ صورت وضعیت قطعی پیمانکار دوم در پروژه با احتساب تعدیلات و صورت وضعیت های قرارداد متمم حدود 397 میلیارد ریال بوده که اخیرا به صورت مناقصه بدون احتساب دکوراتیو به مبلغ 120 میلیارد ریال مجددا با شرکت تهران سیویل منعقد شده است. پروژه در زمان بازدید نیمه فعال بوده  و تنها در قسمت اجرای نمال فعال است پیشرفت فیزیکی تا پایان تیر ماه 95 بر اساس اعلام نماینده کارفرما حدود 81 درصد می باشد.

وی در خصوص مشکلات و نواقص موجود در طرح گفت: قیمت تمام شده بالای پروژه انحراف بسیار زیادی نسبت به برآورد اولیه دارد حدود 300 درصد افزایش را نشان میدهد که طبق محاسبات صورت گرفته با احتساب کلیه قراردادهای گذشته و حال پروژه بدون هزینه دکوراتیو حدود 4 میلیون تومان به ازای هر متر مربع زیربنا می باشد. و با عنایت به اینکه پیمانکار حدود 50 میلیارد دیون داشته و توجه به رقم بالای  اعتبار تخصیص یافته پروژه از سوی کارفرما (حدود 390 میلیارد ریال ) طولانی شدن حدود 9 ساله اجرای پروژه مذکور سوال برانگیز است.

عسگری افزود: مکان یابی پروژه نیز به دلیل همجواری با مکانهایی از جمله اطلاعات، سپاه و بسیج به دلیل رعایت مسایل امنیتی نامناسب است ضمن آنکه برای این مجموعه بزرگ که دارای دو سالن با ظرفیت های حدود 1250 نفر می باشد تنها 34 عدد پارکینگ خودرو پیش بینی شده است.

عضو شورای نظارت فنی در رابطه با ارئه راهکار پیشنهادی به کنترل فنی پروژه، ضرورت بازنگری در برآورد قرار داد و صورت وضعیت های تایید شده، انجام آزمایش های لازم و اطمینان از کیفیت پانلهای اصلاحی جدید به منظور پیشگیری از از بروز نقص مجدد، تغییر روند اجرایی پروژه ها و در نظرگرفتن پارکینگ به میزان لازم و متناسب با ظرفیت مجموعه اشاره کرد.

 وی در خصوص پروژه موزه بزرگ نیز گفت: این پروژه از تیر ماه سال 92 از طریق انعقاد پیمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شرکت مهر خمین آغاز شد و از دی ماه سال 93 قرارداد دوم پروژه با شرکت آریا سازه تدبیر پارس به منظور  تکمیل عملیات سازه منعقد که این قرارداد 8/17 میلیارد ریال بار مالی برای کارفرما در بر داشته است.

وی افزود: پروژه مذکور دارای مساحت 4668 مترمربع و زیربنای  9510 مترمربع می باشد. و در 5 طبقه در حال احداث می باشد در زمان بازدید پروژه متوقف بوده و از پیمانکار دوم تحویل موقت شده و حدود 90% از عملیات اجرای اسکلت به پایان رسیده بود. پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 30% بوده و مقرر است تکمیل کار به صورت مناقصه محدود به پیمانکار جدید واگذار گردد.

عضو شورای نظارت فنی در اشاره به مشکلات این طرح گفت: استقرار ساختمان در حال احداث در کنار اداره کل ثبت احوال  استان و نیز محدودیت های همجواری با اداره کل اطلاعات، سبب کاهش طبقات ساختمان و به تبع آن افزایش سطح اشغال پروژه و در نتیجه کاهش مساحت عرصه ساختمان شده است.

وی ادامه داد: مکان یابی نامناسب این پروژه و تلاقی  آن با اداره ثبت احوال که در امتداد یکی از نماهای اصلی ساختمان موزه قرار گرفته تاثیر نامطلوبی رو آن گذاشته است و با توجه به برآوردهای مالی و روند تخصیص نامتناسب منابع اعتباری به این پروژه تاکنون قطعا زمان بهره برداری از این پروژه طولانی خواهد شد.

عسگری عدم اجرای ضوابط حفاظت و ایمنی کارگاهی و کیفیت متوسط اجرای سازه بتنی و اتصالات را از دیگر مشکلات این طرح برشمرد.

انتهای پیام/ک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار