مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: یکی از دلایل اقبال کم صنایع در استفاده از پساب تصفیه شده شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در دسترس بودن آب تمیز و ارزان است.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ 29 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی؛مهدی مرتضی‌ئی روز چهارشنبه در خصوص اجرای طرح بازچرخانی آب گفت : از پنج سال گذشته با توجه به مسئله کمبود آب، بحث باز چرخانی آن که استفاده از پساب تصفیه شده شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، به عنوان منابع پایدار در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برنامه زمان‌بندی این طرح در استان ۳ ساله در نظر گرفته شده است و در سال ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۹ تصفیه‌خانه فعال در نواحی و شهرک‌های صنعتی وجود دارد، گفت: یکی از تصفیه‌خانه‌ها به تصفیه خانه شهری متصل است و تصفیه‌خانه دلیجان و خمین پایان یافته و در مامونیه، محلات، ساوه و زرندیه نیز مراحل تکمیل طرح در حال انجام است.

مرتضی‌ئی ادامه داد: همچنین اتمام این طرح برای شهرهای بازنه و شازند در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شده و طرح تصفیه‌خانه فراهان نیز در دست مطالعه است.

وی گفت: در مجموع ۵۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب صنعتی وارد تصفیه‌خانه نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌شود که شامل ۸۵ درصد صنایع است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی، با اشاره به این نکته که شاید در برخی از صنایع امکان استفاده از این پساب وجود نداشته باشد، ادامه داد: با این وجود در بیشتر صنایع می‌توان از این پساب استفاده کرد که در صنایع آب‌بر مانند فولاد کمک شایانی به صرفه‌جویی در مصرف آب تمیز دارد.


مرتضی‌ئی با بیان اینکه برای حفاظت از منابع آبی باید به سمت کاهش مصرف آب تمیز رفت حرکت کرد، گفت: در استان اصفهان سیاستگذاری دقیقی برای استفاده صنایع از این پساب شده اما متاسفانه در استان مرکزی به دلیل در دسترس بودن آب ارزان، صنایع تمایلی به استفاده از پساب نشان نمی‌دهند.

وی افزود: با توجه به تعهد ایجاد ۱۰ درصد فضای سبز در نواحی و شهرک‌های صنعتی طبق قانون هوای پاک، استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز نیز مد نظر است، اما با توجه به احتمال وجود برخی از آلاینده‌های شیمیایی در این مورد نیاز است احتیاط بیشتری در نظر گرفته شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: مسئله دیگر مربوط به مطلع نبودن صنایع از این طرح است که باید در این خصوص آگاه‌سازی جامعی انجام شود تا صنایع به استفاده از این آب ترغیب شوند.

مرتضی‌ئی در خصوص استفاده از پساب تصفیه شده شهری در بخش صنایع نیز گفت: در شهرک صنعتی خیرآباد زیرساخت‌ها تکمیل شده و بعد از انتقال بخش آندسازی کارخانه ایرالکو به این شهرک، امکان استفاده از این پساب وجود دارد.

وی عنوان کرد: در ساوه نیز تقاضای استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهری وجود دارد و این موضوع در دست پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار