رییس جمهور اسلامی ایران گفت: اجرای ۲۲۰ طرح در سفر به استان مرکزی مصوب شد.
کد خبر: ۱۰۵۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴ 23 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی جمعه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک، افزود: از این تعداد ۵۰ طرح زیربنایی، ۳۹ طرح در بخش آب، خاک و کشاورزی، ۶۵ طرح در بخش فرهنگی، آموزشی و ورزشی، ۲۰ طرح در بخش تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ۹ طرح اشتغال، هشت طرح صنعت و معدن، ۲۳ طرح مسایل رفاهی و ۱۰ طرح در حوزه انتظامی و قضایی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رسانه‌ها بهترین کسانی هستند که باید مصوبات سفر را پیگیری کنند و برای ضمانت اجرایی مصوبات سفرها در مرکز معاونت اجرایی علاوه بر وزیر مربوطه مسئولیت پیگیری برعهده دارند و در استان‌ها نیز عالی‌ترین مقام استان این مهم را برعهده دارند.
رییس جمهور ادامه داد: استاندار استان مرکزی هم نیروی انقلابی و با انگیزه است و موارد را دنبال می‌کنند.
آیت‌الله رییسی در این نشست ضمن تبریک ایام امامت و ولایت و گرامیداشت پنجم مرداد و روز اراک اظهار داشت: روز اراک در تاریخ کشور روز مقاومت، ایثار و شجاعت مردم این شهر است.
وی گفت: امروز یادآور شهامت، شجاعت و مقاومت مردم استان مرکزی است که به همین سبب این روز را در پنجم مرداد گرامی می‌داریم.
رییس جمهور با بیان اینکه این روز چند جلوه دارد عنوان کرد: جلوه اول عملیات رمضانی است که استان مرکزی در آن نقش بالایی داشته و شهدایی در این راه تقدیم انقلاب کرده و همچنین جلوه دوم نقش استان مرکزی در عملیات مرصاد است که به مقابله با منافقین پرداختند.
آیت‌الله رییسی تاکید کرد: جلوه سوم، کارخانجات و نقش آنها در جنگ و دفاع مقدس است، شرکت های بزرگ اراک نقش بسزایی در این راستا در حوزه پشتیبانی و فنی و صنعتی داشتند و همین مهم سبب شد دشمن این شرکت ها را مورد هدف قرار دهد و شماری کارگر را به شهادت برساند و در مجموع این سه جلوه ۲۰۷ نفر به شهادت رسیدند که در همین راستا، روز پنجم مرداد را گرامی می داریم و نسبت به شجاعت و ایستادگی خانواده شهدا تسلیت و تبریک داریم.
وی اضافه کرد: شاید حق بر این بود که در این سفر به همه شهرستان‌ها سفر می کردیم اما اختصار سفر و شرایط کرونا و شرایط کاری بنده اجازه این سفر را نداد که امیدواریم در سفر آینده به شهرستان‌ها سفر کنیم و با مردم گفت و گو داشته باشیم.
رییس جمهور افزود: نیازها و مشکلات استان از قبل بررسی شد و با نگاه به اولویت‌ها، تصمیمات، اخذ و در شورای اداری استان اعلام شد.
آیت‌الله رییسی عنوان کرد: ۲۲۰ طرح در حوزه‌های مختلف در استان مرکزی در این سفر قطعی شد که البته اعتبارات زیادی می‌طلبد اما با توجه به ضرورت باید اجرا شوند.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای تولید و اشتغال و دانش بنیان است اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که استان مرکزی ظرفیت بزرگ صنعتی برای اشتغال و کارآفرینی دارد و با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از برخی صنایع، دریافتیم که از جمله مشکلات این شرکت ها سرمایه در گردش است، و این واحدها باید سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
رئیس جمهور بر جلوگیری از واردات تاکید کرد و افزود: جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود نیز در رونق تولید موثر است.
وی بیان کرد: اعلام عمومی شده که همه مسئولان نیز به این مهم توجه داشته باشند، یکی از واردات بی رویه ماشین آلاتی است که با استاندارد قابل قبول در استان تولید می شود و باید از واردات آن جلوگیری کرد.
رییس جمهور اضافه کرد: تولید ماشین آلات کار راحت و سبکی نیست و اینها این ماشین آلات را مونتاژ نمی‌کنند بلکه تولید انجام می‌دهند که این کار آنها قابل تحسین است که در این راستا باید جلوگیری از واردات در دستور کار باشد.
آیت‌الله رییسی عنوان کرد: همچنین مشکل دیگر کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل، مربوط به مدیریت است که اصلاحات لازم باید در اسرع وقت انجام شود، باید مدیران جهادی و مصمم پای کار باشند تا کار پیش رود، با بررسی تاریخچه برخی واحدها به نظر می‌رسد موضوع اساسی بحث مدیریت است.
وی با بیان اینکه مخالف خصوصی سازی نیست، گفت: این مهم سیاست نظام است و قانون دارد، اما باید درست انجام شود، در حوزه صنایع کارگروهی در استان تحت نظر استاندار و در کشور با ریاست معاون اول رییس جمهور فعال است تا شناسایی موانع تولید را انجام دهند و بعد از رفع موانع واحدها فعال شوند.
وی گفت: در این خصوص در سطح کشور اقدامات خوبی انجام شده و باید در سطح استان نیز پیگیری شود، انتظار است استان نسبت به صنایع تعطیل یا نیمه تعطیل رشد جهشی داشته باشد.
رییس جمهور در خصوص کمبود آب شرب و کشاورزی بیان کرد: تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص تکمیل پروژه های آبرسانی، احداث کانال های آبرسانی و سایر موارد اخذ شده و همچنین نسبت به آلودگی هوا نیز اعتباراتی تخصیص پیدا کرده و باید هزار هکتار درختکاری سریع در این راستا انجام شود.
آیت‌الله رییسی گفت: واحدهای تولیدی باید به نصب فیلتر کاهنده آلایندگی توجه کنند، برخی این فیلتر را نصب کرده‌اند اما کافی نیست، یکسری صنایع نیز باید برخی درآمد خود را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود هزینه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار