مدیریت گردشگری، مدیریت تمام فعالیتهای مرتبط با کسب و کار گردشگری است. زیست آنلاین در نظر دارد در این گزارش شما را با انواع مختلف گردشگری، محیطهای جغرافیایی، اطلاعات در مورد مقصد، توسعه و مدیریت، تقسیم بندی بازار، محصولات و خدمات گردشگری، تاثیرات گردشگری و روند گردشگری آشنا میکند.
مخاطب این گزارش
این آموزش برای مبتدیان آماده شده است تا به آنها در درک اصول گردشگری کمک کند. این آموزش برای کسانی که علاقمند به کار در حرفه مهمانداری و گردشگری هستند مفید است. همچنین برای همه خوانندگان مشتاق دیگر این آموزش یک مطلب آموزشی سودمند است.
مقدمهای برای گردشگری
گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشورها کمک میکند تبدیل شده است. مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه میکنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری. گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانسهای مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی میباشد که شامل:مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محلهای اقامتی و تمام خدمات جانبی میباشد.
گردشگری چیست؟
گردشگری شامل فعالیتهایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند، چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.
متیسون (۱۹۸۲) گردشگری را به صورت زیر تعریف میکند: گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیتهایی که در طول اقامت در آن مقصد میخواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته میشود.
گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود. با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش، گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.
عواملی که به انسانها انگیزه سفر میدهد
رایجترین دلایل انسانها برای مسافرت به خارج از محل زندگیشان:
*برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
*برای دیدار با دوستان و خویشاوندان
*برای راه اندازی مشاغل تجاری و حرفهای
*برای درمان بیماریها
* برای انجام زیارتهای مذهبی
*و یا هرگونه انگیزههای شخصی دیگر
گردشگری سنتی و منحصر به فرد
جدول زیر، چندین نقطه را نشان میدهد که گردشگری سنتی را از سایر مفاهیم گردشگری متفاوت میکند:
تفاوت گردشگری با گردشگری سنتی
مدیریت گردشگری چیست؟
گردشگری در واقع مدیریت بسیاری از فعالیتها میباشد، مانند: مطالعه در مورد مقصد تور مورد نظر، برنامه ریزیهای تور و همچنین تهیه کردن محل اقامت گردشگران از جمله وظایف مدیریت گردشگری میباشد و همچنین شامل تلاشهای بازاریابی برای جذب گردشگران برای سفر به مقصدی خاص میباشد.
بین سفر و گردشگری تفاوت ظریفی وجود دارد
*سفر یعنی از محل اقامت یا کار خود به کمک هر وسیله نقلیهای به محل دیگر رفتن است. رفت و آمد معمولی و روزانه را میتوان به عنوان سفری در نظر گرفت.
*گردشگر با یک هدف سفر میکند. همه گردشگریها قطعا شامل سفر میباشند، اما همه سفرها لزوما شامل گردشگری نیستند. ما میتوانیم سفر را به عنوان یک زیر مجموعه از گردشگری در نظر بگیریم.
یک شباهت بین سفر و گردشگری وجود دارد که هر دو در یک حرکت گذرا و موقت هستند.
انواع گردشگری
گردشگری تودهای
این گردشگری شامل تعداد زیادی از افراد در گروههای بزرگ سازمان یافته است که مقصدشان مکانهای توریستی خاص میباشد. این یک روش سنتی است که برنامه روزانه آن توسط سازمان گردشگری تعیین میشود. این یک فعالیت اجتماعی است. گردشگران به طور کلی برای خرید سوغات و بازدید از جاهای دیدنی تمایل دارند به عنوان مثال: دیدن اماکن مذهبی، پارکهای تفریحی، قایق رانی و تردد در شهر از جمله برنامههای روزانه گردشگران میباشد.
گردشگری جایگزین
این گردشگری شامل تورهای سازمان یافته است که به صورت جداگانه در تلاش برای دستیابی به اطلاعات دست اول درباره مکان، فرهنگ محلی و محیط زیست هستند. به عنوان مثال، تور دوچرخه سواری توسط یک فرد برای گردشگران برنامه ریزی شده است در حالی که افرادی دیگر محل مورد اقامت آنها را آماده کرده اند.
گردشگری کسب و کار
این تور برای انجام معاملات تجاری، شرکت در جلسات تجاری، کارگاهها یا کنفرانسها در نظر گرفته شده است. هدف گردشگری کسب و کار عمدتا مشاغل حرفهای میباشد.
گردشگری لذت بخش
این گردشگری برای بهبود سلامت جسمی و روحی است. به عنوان مثال:تعطیلات در مرکز یوگا یا توانبخشی.
گردشگری طبیعت
گردشگری در مکانهایی معروف و طبیعت بکر و بی نظیر است. هدف اصلی کسب تجربه و لذت بردن از طبیعت مانند مزارع و حیات وحش است. اکوتوریسم بخشی از گردشگری طبیعت است.
گردشگری فرهنگی
هدف از این نوع گردشگری درک تاریخ محلی، غذاها، تولیدات محلی و فرهنگ محلی است.
گردشگری اجتماعی
شامل تورهایی است که در میان بستگان، دوستان و ... انجام میشود.
گردشگری تفریحی
این گردشگری در واقع مسافرت برای دور شدن از زندگی روزمره است و اغلب برای لذت بردن و سرگرمی انجام میشود. به عنوان مثال:پیک نیک یا رفتن به ساحل.
گردشگری فعال
در این نوع گردشگری هدف مشخصی از قبیل کوهنوردی، جهان گردی، یادگیری هنرهای محلی و یا زبانهای محلی وجود دارد.
گردشگری ورزشی
برای شرکت در برخی رویدادهای ورزشی مانند: مسابقات کریکت جام جهانی، فیفا یا المپیک است.
گردشگری مذهبی
شامل سفر به مکانهای مذهبی مانند Vaishno Devi در جامو کشمیر و معبد طلایی در امریتسار (هند)، مکه در عربستان سعودی، بیت لحم و دیگر مکانهای دیگر است.
سلامت و یا گردشگری پزشکی
شامل سفر به منظور بهبود سلامت انسانها است. با هدف بازدید از اردوگاههای کاهش وزن، مراکز نوروپاتی و مراکز بهداشتی درمانی است.
گردشگری ماجراجویی
این گردشگری برای فعالیتهای پرماجرا مانند سنگ نوردی، پریدن از ارتفاع زیاد (بانجی جامپینگ)، غواصی، پیاده روی، اسب سواری، گشت و گذار، قایقرانی یا اسکی میباشد.
گردشگری ماجراجویی
اصطلاحات گردشگری
اکنون اجازه دهید تعدادی اصطلاح را که اغلب در صنعت گردشگری استفاده میشوند را مورد بحث قرار دهیم.
جاذبه
این موضوع در واقع یک ویژگی فیزیکی و فرهنگی برای یک مکان است که میتواند نیازهای تفریحی گردشگران را برآورده کند.
میراث فرهنگی
این اصطلاح در واقع رفتاری برای شیوه زندگی است که توسط یک جامعه توسعه یافته و به وجود آمده و از یک نسل به نسل بعد منتقل میشود و شامل آداب و رسوم، سنت ها، مکان ها، اشیاء، عبارات هنری و ارزشمند است.
گردشگری سیاه
این گردشگری شامل سفر به مکانهایی است که به لحاظ تاریخی مرتبط با مرگ و تراژدی است.
مقصد
مکانی است که گردشگران از آن محل بازدید میکنند و به مدت حداقل ۲۴ ساعت در آنجا اقامت دارند. این مقصد از امکاناتی که در اختیار گردشگران قرار میدهد، جاذبهها و منابع گردشگری پشتیبانی میکند.
اکوتوریسم
شامل نگهداری و ارتقاء سیستمهای طبیعی مانند آب، هوا، جنگلها و گیاهان و جانوران از طریق گردشگری است.
تور گشت و گذار
برای افرادی است که برای لذت بردن در مدت کمتر از ۲۴ ساعت قصد سفر میکنند.
گردشگر خارجی
به فردی که به یک محلی به غیر از محل زندگی خود میرود و به مدت حداقل ۲۴ ساعت در آن محل جدید اقامت میکند گفته میشود.
پیاده روی
راه پیمایی طولانی و سخت در مسیر پیاده روی.
واسطهها
آنها واسطههای بین کالاها و خدماتی هستند که توریستها به برخی از آ نها نیاز دارند و یا بی نیاز نسبت به آنها هستند.
اوقات فراغت
وقت آزاد زمانی است که وظایف به حداقل میرسد و شما میتوانید استراحت داشته باشید.
تفریح
به فعالیتهای انجام شده در اوقات فراغت گفته میشود.
سایت
مکان مشخصی است که با ویژگیهای جسمی و فرهنگی هر منطقه تعریف میشود.
بافت زمین در هر ناحیه
منظور انواع کششها و چین خوردگیهای زمین است به خصوص با توجه به ویژگیهای فیزیکی موجود در آن ناحیه.
ظرفیت حمل و نقل گردشگری
به حداکثر تعداد افرادی گفته میشود که ممکن است در یک زمان به یک مقصد توریستی سفر کنند بدون اینکه باعث تخریب محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و باعث کم شدن در کیفیت رضایت بازدید کنندگان شوند.
سفر
به فعالیت خارج شدن از محل زندگی و خانه خود به منظور کسب و کار و یا گذراندن اوقات خوش گفته میشود، اما نه رفت و آمد معمولی روزانه به یک محل معمولی.
سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)
این سازمان مسئولیت ارتقای اعتبار، ثابت نگه داشتن امتیازهای کسب شده و فعالیتهای گردشگری جهانی را بر عهده دارد.
بازدید کننده
فردی که در آن محل ساکن نیست و از آن محل دیدن میکند.
مترجم: الهام مرادی