کد خبر: ۹۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 07 September 2015

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی در این مراسم با اشاره به ویژگی های طبیعی ،شکنندگی و حساسیت زیست محیطی شهرستان گفت : حفظ این گوهره زیستی وظیفه همه ما است .
اکبر میغی خاطرنشان کرد : تحقق اهداف مشترک محیط زیستی همدلی و همراهی تمام مردم را می طلبد و فعالیتی نظیر کمپین 'هستمت 'تمرینی برای رسیدن به این هدف است .
وی وضعیت مدیرت پسماند شهرستان را نسبت به بسیاری از شهرهای استان مطلوب تر خواند و افزود: به دنبال بهبود این شرایط با راهکارهای علمی و کاربردی هستیم .
*محیط زیست پاک اصل مهم گردشگری 
معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان نیز در این مراسم سلامت و بهداشت محیط زیست را یک تکلیف شرعی و قانونی و از اصول اولیه مهم در صنعت گردشگری خواند .
حمیدرضا آذرپور اظهار کرد : هیچ گردشگری تمایل به سفر و تفرج در نقاط الوده ندارد و اگر خواهان توسعه این صنعت درامدزا هستیم باید به این مهم توجه داشته باشیم .
وی خاطرنشان کرد حفظ محیط زیست یک تکلیف شرعی و قانونی است . بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست یک اصل است .
آذرپور با بیان این که اگر امروز دریاچه ها سدها و تالابها دچار اسیب شده بخش عمده ای ناشی از بی توجهی ما است متذکر شد : همه ما در قبال حفظ مواهب طبیعی و انتقال آن به نسل آاینده مسئولیم.
وی یاداور شد: سال 74 اردوگاه غرب انزلی به دلیل انباشت زباله در مقابل آن و آلودگی زیست محیطی و بوی بد ناشی از زباله ها به ناچار تعطیل شد و با دست خودمان فضایی را که موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی بود موجبات تعطیلی اش را فراهم اوردیم .
آذرپور خاطرنشان کرد : حفظ محیط زیست و طبیعت نه تنها از توان سازمان محیط زیست به تنهایی خارج است بلکه مسئولیتی همگانی است .
معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی متذکر شد: پاکسازی واحدهای اقامتی مشرف به ساحل به عهده همان واحد است و رستورانهای بین راهی نیز ملزم به انجام بازیافت به روشهای جدید شدند و اگر در بازدیدها شاهد تخلف این واحدها باشیم با آنها بر حسب قانون برخورد می شود.
*افزایش زباله تولیدی در انزلی 
مدیر کارخانه کمپوست انزلی نیز در این همایش توانا گفت :روزانه بین 120 تا 160 تن زباله در انزلی تولید می شود .
شهرام توانا یاداور شد: زباله های تولیدی در شهر انزلی بیش از 30 سال در کنار تالاب بین المللی دفع می شد که سال 88 با تلاش اصحاب رسانه و علاقمندان به محیط زیست سرانجام این کار تعطیل شد.
وی خاطرنشان کرد : اکنون هیچ زباله ای در این مکان دفع نمی شود بلکه به عنوان ایستگاه میانی برای حمل مجدد به کارخانه کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا برای تبدیل به کود الی به کارخانه کمپوست حمل می شود.
توانا ، توجه به سه مورد کاهش زباله در مبداء ، استفاده دوباره از زباله و بازیافت و تبدیل را در مدیریت پسماند حائز اهمیت خواند و افزود برگزاری این همایش کمک به تحقق استراتژی سوم مدیریت پسماند است .
وی با اشاره به این که بر اساس امارها 650 هزار معلول حرکتی نیازمند ویلچر در کشور وجود دارد که سازمان بهزیستی برای تامین 60 درصد از انها دچار مشکل است ابراز امیدواری کرد این حرکت انسان دوستانه و خداپسندانه اجتماعی و محیط زیستی در کشور گسترش یابد.
توانا ، کارخانه بازیافت و تفکیک زباله از مبداء را دو فرصت خوب برای مدیریت پسماندها در شهرستان انزلی خواند و ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و توجه مسئولان انزلی به لحاظ مدیرت پسماند الگوی سایر شهرهای ساحلی شود.
*تولید بالغ بر یکهزار تن بطری پلاستیکی
مدیرگروه عمران موسسه اموزش عالی مهرآیین نیز با ارائه مقاله ای از تولید سالانه 11 میلیون تن بطری یا به عبارتی 260 میلیارد عدد بطری در دنیا خبر داد که بیش از 90 درصد از ضایعات سوزانده و به صورت بارانهای اسیدی به محط زیست آسیب می رسانند.
عادل صادقی فر اظهار کرد : در ایران بین 700 تا یکهزار و 100 تن بطری تولید می شود که 90 درصد آن زباله می شود .
وی با بیان این که در کشور از نظر بازیافت هنوز خیلی ضعیف هستیم بر لزوم پژوهش در این زمینه برای حفظ محیط زیستی سالم تاکید کرد .
* هستمت رویای درهای پلاستیکی 
میلاد سلطانی آزاد استاد موسسه اموزش عالی مهر آیین بعنوان یکی از بانیان این اقدام نیک در مراسم گفت : رویای ما محیط زیستی سالم و زیبا و توانمندی معلولان کشورمان است که امیدواریم با یاری همه مردم تحقق یابد.
وی اظهار کرد : با مساعدت سازمان میراث فرهنگی مقرر شد کلیه هتلها ، رستورانها و مجتمع های گردشگری در این کار با ما همکاری کنند .
سلطانی آزاد افزود:سطل رویای درهای پلاستیکی در موسسه اموزش عالی مهرایین منتظر درهایی است که شاید ارزش چندانی نداشته باشند اما ان هنگام که به دریای مهر و محبت تمام ایرانیان بپیوندند خالق صحنه هایی زیبا خواهند شد .
در خاتمه این مراسم که با شعرخوانی پونه نیکوی و وحیده تقی پور همراه بود از مهدی آریایی از فعالان کمپین هستمت ، 
فاطمه شریفیان هدیه دهنده چهار هزار در بطری ، اسماعیل پوروطن مدیر خانه سبز اندیشان وطن به خاطر فرهنگسازی و همراهی در فعالیتهای زیست محیطی ،گیتی بابایی مسئول دفتر نمایندگی خبرگزاری ایرنا در انزلی به پاس فعالیتهای موثر رسانه ای در زمینه محیط زیست ، مریم موسی زاد به نمایندگی از کارگروه لاله های تالابی بعنوان اولین تشکل مردمی حامی هستمت مهرایین ، محمد لاهوری طراح خالق سطل رویای درهای پلاستیکی هستمت مهرایین ، طاهره رجبی فعال اجتماعی هدیده دهنده یک ویلچر و جمع دیگری از فعالان اجتماعی محیط زیستی با اهدای تندیس تقدیر بعمل آمد .
کمپین هستمت که برای اولین بار در ایران توسط یک بانو در شهر تبریز آغاز شد و اکنون بالغ بر 80 نمایندگی در سراسر کشور دارد به جمع اوری درهای بطری های پلاستیکی و تهیه ویلچر برای معلولان نیازمند از محل فروش این درها می پردازد.
کمپین هستمت مهر آیین انزلی از حمایت اداره حفاظت محیط زیست انزلی ، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری گیلان ، شهرداری انزلی و هیات ورزشهای همگانی شهرستان انزلی برخوردار است .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نيلوفر نيازمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
سلام من يك معلم در تهرانم كه در مدرسه خودمان موفق شديم در كمال تعجب خودمان در عرض ٦ ماه ،حدود ٤٥٠ كيلو در جمع كنيم و يك ويلچير تهيه كرديم ولي من نه تنها مدرسه را بسيج كردم بلكه همه فاميليم كه در انزلي زندگي ميكنن هم كمك كردن حالا مي خواهم اون در هايي كه انزلي چي ها بهم دادن را به شما تحويل بدم بايد به كجا تحويل بديم؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار