تب برفکی
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: چهار کانون تب برفکی امسال در شهرستان‌های اراک، ساوه و خمین مشاهده شده که با وجود روند طبیعی این بیماری در بین دام‌های استان نیاز است مراقبت‌های لازم با هدف پیشگیری از افزایش کانون‌های این بیماری جدی گرفته شود
کد خبر: ۸۰۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 28 December 2019

آشنایی با بیماری تب برفکی دام

 

دکتر محسن شانقی روز شنبه در جمع اصحاب رسانه استان مرکزی افزود: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام‌هایشان را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به‌صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی  خودداری کنند.
وی ادامه داد: تب برفکی از جمله بیماری‌هایی است که در صورت شیوع خسارات اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: جلوگیری از نقل و انتقال دام به استان در کنار اجرای طرح‌های واکسیناسیون و ضدعفونی دامدارای‌ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در بین دام‌های استان برعهده دارد.

شانقی با یادآوری ضدعفونی ۴۰۰ هزار مترمربع جایگاه دام در سال جاری گفت: ۱۷۶ هزار دام سنگین و ۵۸۱ هزار دام سبک امسال با اجرای ۲ طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی شدند.

وی ادامه داد: عملیات ایمن‌سازی دام‌ها علیه تب برفکی از سوی بخش خصوصی و دولتی استان در دست انجام است و واکسن مورد نیاز به مقدار کافی از سوی مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تهیه شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: می‌طلبد که دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب‌برفکی با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان نسبت به ایمن‌سازی دام‌های خود اقدام کنند.
شانقی به دامداران استان توصیه کرد: ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید و فروش و جابه‌جایی و حمل و نقل دام، تماس با دلالان و میادین عرضه دام و حضور در مناطق پرخطر  و پرتراکم  دامی خودداری کنند و هرگونه تلفات را به شکل بهداشتی دفن کرده و موارد مشکوک را به سرعت به دامپزشکی محل اطلاع بدهند.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار