در جلسه کارگروه کاهش الودگی هوای اراک
تابناک : استاندار مرکزی محیط زیست را موظف کرد ظرف مدت 10 روز آینده گزارشی از همه صورتجلسات و مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در مورد شرکت ایرالکو و شرکت املاح معدنی ایران تهیه و برای تصمیم گیری نهایی ارائه دهد.
کد خبر: ۷۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 08 August 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی یکصد و یکمین کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از سال 86 تا کنون با حضور استاندار مرکزی و نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

محمود زمانی قمی استاندار مرکزی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت : 83 درصد ریزگردها که آلودگی شدید هوای اراک را باعث می شود منشاء استانی دارد، به خصوص تالاب میقان که ناشی از برداشت های غیراصولی شرکت املاح معدنی ایران می باشد

استاندار مرکزی برای کاهش آلودگی شرکت های ایرالکو و املاح معدنی ایران در اراک ضرب الاجل تعیین کرد و گفت: در صورتی که مشکلات شدید آلایندگی این شرکت ها ظرف مهلت مقرر زمان بندی شده طبق مصوبات قبلی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک رفع نشود، با آنها برخورد خواهد شد.

وی افزود: خارج شدن سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز، ایجاد و توسعه فضای سبز از جمله اقدامات خوب دولت تدبیر و امید بوده است که همه به آن اذعان دارند.

زمانی قمی تصریح کرد: هر جا که منافع مردم در میان باشد، مسوولان باید از حقوق مردم دفاع کنند، حتی اگر تصمیمات اشتباهی هم گرفته اند می بایست درصدد برطرف کردن اشکالات برآمده و از مردم عذرخواهی کنند.

اعلام جرم شرکت ایرالکو برای دستگاه های دولتی ،خنده دار است

عباس رجایی نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد شرکت ایرالکو در اراک گفت: شرط افتتاح خط 110 هزار تنی ایرالکو به بهره برداری رساندن کارخانه آندسازی این شرکت ظرف مدت 14 ماه بود، اما این امر محقق نشد.

عباس رجایی ادامه داد: در حالی که همه دنیا می گوید آلومینیوم صنعتی آلاینده است، اما شرکت ایرالکو اراک با داشتن حداقل 40 سال قدمت نه تنها می گوید این صنعت آلوده نیست بلکه برای دستگاه های نظارتی اعلام جرم می کند که مساله ای مضحک و بی سابقه است.

وی همچنین در خصوص تالاب میقان توضیح داد: تالاب ها، تشتک هایی هستند که آب اضافی در آنها جمع شده و نقش موثری در شرایط آب و هوایی ، تعادل بخشی زیست محیطی، درجه حرارت هوا و مهندسی خاک ایفا می کنند.

رجایی اظهارکرد: در قانون آمده است، هر جایی که محیط و زیست بوم حساس و شکننده باشد، می بایست کلیه فعالیت های اقتصادی در آن محل تعطیل شود.

محمد حسن آصفری یکی دیگر از نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: داشتن محیط زیست سالم، حق همه افراد جامعه است ولی با استفاده های ناصحیح از آن، به بازی سیاسی تبدیل شده است.

وی افزود: هیچکس برای اینکه آلومینیوم برای شهر اراک آلودگی دارد نباید شک کند، از همین رو، این موضوع باید توسط سهامداران اصلی و اعضای هیات مدیره در جلسه ای با حضور استاندار و مسوولان ذیربط  حل و فصل شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست، تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اراک در سال جاری را 14 روز اعلام کرد و گفت: شهر اراک در فروردین ماه یک روز، اردیبهشت ماه چهار روز، خردادماه پنج روز و تیرماه چهار روز آلوده داشته است.

وی در پایان افزود: اراک با گذشت 4.5 ماه از سال جاری در مجموع 124 روز هوای سالم را تجربه کرده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار