تابناک: کارشناس بخش غذایی اداره کل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه عرضه روغن تفاله زیتون (olive pomace oil) در بازار ممنوع است گفت: این نوع روغن غیر استاندارد است و مصرف خوراکی ندارد.
کد خبر: ۶۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 20 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محترم جانقربان افزود: تفاله زیتون مصرف خوراک دام دارد و روغن استخراج شده از آن علاوه بر آلودگی برای سلامتی انسان مضر است.

وی با بیان اینکه مواردی از عرضه روغن تفاله زیتون وارداتی برای مصارف خوراکی در سطح بازار مشاهده شده است اظهار کرد: طبق استاندارد ملی، مصرف خوراکی این نوع روغن مجاز نیست بنابراین عرضه و فروش این محصول از نظر سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

این کارشناس تاکید کرد: تا کنون هیچ تاییدیه ای برای تولید یا واردات این محصول از سوی آزمایشگاههای سازمان ملی استاندارد ایران، صادر نشده است.

جانقربان با اشاره به استاندارد ملی 1446 برای روغن زیتون افزود: بر اساس این استاندارد، روغن حاصل از استخراج تفاله زیتون با حلالهای شیمیایی یا سایر روشهای فیزیکی، مصرف خوراکی برای انسان ندارد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل مشخصی از سوی استاندارد برای سنجش کیفیت روغن زیتون وجود دارد تصریح کرد: میزان اسید چرب در روغن باید سنجیده شود تا روغن سنگین نباشد و برای انسان مضراتی مانند بیماریهای گوارشی بهمراه نداشته باشد.

به گفته وی روغن تفاله زیتون مانند روغن پالم از نوع روغن های سنگین و مضر برای سلامتی انسان است.

این کارشناس استاندارد خاطرنشان کرد: روغن زیتون بیشتر مصرف خوراکی مانند سالاد دارد و در صورت استفاده در پخت و پز باید حرارت ملایم ببیند.

جانقربان گفت: همه انواع روغن مشمول استاندارد اجباری است و سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را بطور جدی دنبال می کند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده روغت تفاله زیتون در بازار آن را به اداره کل استاندارد اصفهان یا از طریق سامانه 1517 به سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کنند.

پیش از این، نادر جلالت ، عضو شورای ملی زیتون از عرضه روغن زیتون پومیس (روغن تفاله زیتون) بصورت قاچاق در بازار ایران خبر داده و گفته بود: این نوع روغن زیتون که از نظر استانداردهای ایران قابلیت مصرف انسانی ندارد، با قیمت های بالا فروخته می شود.

روغن تفاله زیتون بیشتر با استفاده از استخراج حلالی روغن موجود درگوشت میوه زیتون بوسیله هگزان به دست می آید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار