کد خبر: ۳۴۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 13 December 2016
به گزارش تابناک یزد،جوان نوشت: نزديك به شش ماه از تشكيل فراكسيون اميد گذشته شده است و نگاهي كوتاه به عملكرد اين فراكسيون نشان مي‌دهد كه در پیگیری اهداف کلان نظام و توجه به مطالبات بحق مردم توفیق چندانی نداشته‌اند.
 
در حالي كه فراكسيون اميد به دنبال اين بود كه بتواند در مجلس شوراي اسلامي به اكثريت دست يابد، اما نتايج بعدي نشان داد چنين ارزيابي‌ای بسيار از واقعيت دور است، كما اينكه اين مسئله خود را در انتخاب علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نشان مي‌دهد.
حال سؤال اينجاست كه اين فراكسيون در شش ماهه اخير چه مواضعي در قبال مهم‌‌ترين مشكلات كشور اتخاذ كرده است؟
 
شايد منفي‌ترين جمله‌اي كه از نمايندگان فهرست اميد، آن هم در خصوص يك مسئله ملي در ذهن مردم نقش بسته است، سخناني بود كه از سوي فاطمه حسيني نماينده مردم تهران و عضو فراكسيون اميد آن هم در بحبوحه ماجراي فيش‌هاي نجومي بيان شد.
 
ماجراي فيش‌هاي نجومي در حقيقت پيش از تشكيل مجلس دهم و آغاز به كار فراكسيون اميد آغاز شد و آن هم زماني بود كه فيش حقوقي رئيس بيمه مركزي ايران در ارديبهشت ماه سال جاري در شبكه‌هاي تلگرامي منتشر شد. مبلغ فيش به قدري سنگين بود كه موجب به وجود آمدن جوي سنگين و در نهايت استعفاي رئيس بيمه ايران شد، با اين حال در ادامه فيش‌هاي حقوقي ديگري به خصوص از صفدر‌حسيني دوباره موجي گسترده را در بين افكار عمومي به راه انداخت.
 
اين موج و انتقادات گسترده در نهايت به جايي رسيد كه موجب واكنش صريح رهبر انقلاب اسلامي شد. ايشان در نماز عيد فطر با اشاره به بحث حقوق‌هاي نجومي و ضرورت مقابله با آن تأكيد كردند: در اين موضوع، در گذشته، قطعاً كوتاهي‌ها و غفلت‌هايي شده است كه بايد جبران شود اما مسئولان بايد موضوع حقوق‌هاي نامشروع را به طور جدي پيگيري كنند و اينگونه نباشد كه سر و صدايي به پا و بعد هم قضيه به فراموشي سپرده شود.
 
در اين موضوع، بايد دريافت‌هاي نامشروع بازگردانده شود و افرادي كه مرتكب بي‌قانوني شده‌اند، مجازات و افرادي هم كه از قانون سوءاستفاده كرده‌اند، بركنار شوند، زيرا آنان لياقت حضور در مراكز و مسئوليت‌ها را ندارند.
 
در اين ميان آنچه جالب است، انتساب نظري به فاطمه حسيني در اين باره بود كه حقوق‌هاي پدر وي حق او از سفره انقلاب است، پخش اين اظهار نظر سبب نفرت بيشتر از اقدام صفدرحسيني شد. جنجال‌ها در اين ميان آنچنان بالا گرفت كه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هيئت رئيسه مجلس را مسئول بررسي صحت اين سخنان كرد كه در نهايت هم روشن شد، اين اظهار نظر صحيح نبوده است.
 
صرف‌‌نظر از واكنش بد فراكسيون اميد نسبت به مسئله بحث حقوق‌هاي نجومي و ذي‌نفع بودن برخي از اعضاي آن در اين مسئله،‌ اين فراكسيون حتي در بحث بررسي طرح مقابله با حقوق‌هاي نجومي نيز نتوانست عملكرد قابل قبولي را از خود نشان دهد. اين طرح در همان بررسي فوريت آن با مخالفت بسياري از نمايندگان فراكسيون اميد روبه‌رو و عملاً از جريان بررسي خارج شد.
 
شايد در پايان مجلس دهم يكي از مهم‌ترين نقاط سياهي كه در پرونده اميد مورد بررسي قرار بگيرد، همين پرونده حقوق‌هاي نجومي باشد.

   از هسته‌اي چه خبر
 
در كنار حقوق‌هاي نجومي واكنش فراكسيون اميد مجلس نيز نسبت به برخي مسائل مطرح در حوزه سياست خارجي نه تنها نشاني از حساسيت به مسائلي ملي ندارد بلكه نتوانسته است انتظارات رهبر انقلاب اسلامي را نسبت به اين حوزه برآورده سازد. يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در طول شش ماه اخير گريبانگير كشور بوده، بحث برجام و بدعهدي‌هاي مكرر امريكا بوده است.
 
در اين ميان مجلس شوراي اسلامي به عنوان ركن قانونگذاري مجلس مي‌تواند با موضع‌گيري‌هاي مناسب در اين باره سبب فشار بر امريكا براي جلوگيري از هر گونه بدعهدي شود، با اين حال آنچه تاكنون در اين باره ديده شده سكوت كامل بوده است.
حتي در جريان تصويب قانون 10 ساله تحريم‌هاي ايران در كنگره امريكا برخلاف برخي سخنان اوليه در خصوص تصويب يك لايحه دوفوريتي براي ممنوعيت ورود هر گونه مواد مصرفي امريكا عملاً هيچ اتفاقي نيفتاد. در اين ميان تنها برخي از نمايندگان مجلس باني صدور دو طرح از سوي مجلس شدند تا برخي از فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور به روال سابق بازگردد.
اين عملكرد مجلس به طور حتم از طرف مقابل نيز رصد شده و معياري در اين باره محسوب مي‌شود و فهرست اميد در اين باره نيز عملكرد مناسبي از خود به جاي نگذاشته است.

  سكوت در برابر مشكلات موجود در كشور
 
يكي ديگر از مواردي كه در مورد فراكسيون اميد به شدت به چشم مي‌خورد، وجود گرايش قوي به دولت است كه سبب مماشات برخي از نمايندگان اين فراكسيون نسبت به عملكرد دولت شده است. اين نكته در حالي به چشم مي‌خورد كه يكي از مهم‌ترين انتقادات به برخي نمايندگان در دوره‌هاي گذشته مجلس وكيل‌الدوله بودن نمايندگان مجلس بود.
 
حالا به نظر مي‌رسد همين مسئله به يك پاشنه آشيل براي نمايندگان فهرست اميد تبديل شده است و بسياري از آنان در قبال فسادهاي مهم دولت سكوت پيشه كرده‌اند.آش به قدري شور شده كه حتي صداي برخي نمايندگان نيز درآمده است.
 
سيدابوالفضل موسوي نماينده مردم يزد در همين‌باره مي‌گويد: رئيس‌جمهور خيالش از اعضاي فراكسيون اميد راحت است و مي‌داند اين فراكسيون از مجموعه دولت حمايت خواهد كرد و همين خاطرجمعي موجب شده است كه ارتباط قوي با فراكسيون اميد برقرار نكنند. بايد رابطه دولت و رئيس‌جمهو با فراكسيوني كه حامي‌اش است، بهتر باشد. اصلاح‌طلبان قصد دارند براي انتخابات ۹۶ هم از آقاي روحاني حمايت كنند اما اگر اين شيوه‌ رئيس‌جمهور براي تعامل با اصلاح‌طلبان ادامه پيدا كند فراكسيون اميد و اصلاح‌طلبان تدبيري ديگر خواهند انديشيد.

   فرصت‌سوزي به چه قيمت
 
نگاهي به همين كارنامه كوتاه به خصوص در طول چندماه اخير به خوبي نشان مي‌دهد تا چه اندازه اين فراكسيون از فعاليت مناسب بازمانده است. بررسي اين فرآيند خود مقال جداگانه‌اي مي‌طلبد كه از آن جمله بي‌تجربگي نمايندگان حاضر در فراكسيون و عدم فعاليت سياسي سابق آنهاست، اما اين مسئله مي‌تواند چه ضربه‌اي به كشور وارد كند.
مجلس شوراي اسلامي به عنوان ركن قانونگذاري كشور وظيفه‌اي مهم و غيرقابل چشم‌پوشي در تعيين سرنوشت كشور دارد و حضور اين فراكسيون باعث فرصت‌سوزي كشور مي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار