کد خبر: ۳۱۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 18 October 2016

به گزارش تابناک یزد،عضو شورای ملی زعفران گفت: حضور دلالان در فصل برداشت زعفران و خرید ارزان از کشاورز نیازمند به‌ویژه در آغاز فصل برداشت، موجب به‌هم خوردن تعادل در بازار می‌شود که این امر به نفع تولیدکنندگان نیست.

نازخند صبحی با بیان اینکه با وجود افزایش تولید زعفران در کشور، تولید و بازار آن مدیریت نمی‌شود و زعفران ایران به صورت فله‌ای و قاچاق به اسپانیا و افغانستان وارد می‌شود، افزود: این در حالی است که زعفران ایران از اسپانیا با برندهای استاندارد اروپایی به مشتریان خاص فروخته می‌شود و از افغانستان نیز با تعرفه صفر درصد به چین و هند صادر می‌شود، هر چند افغانستان هم زعفران تولید می‌کند و مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار دارد، ولی سطح زیر کشت این محصول در آن پایین است.

وی تصریح کرد: با توجه به سطح زیر کشت بالغ بر 90 هزار هکتار زعفران در کشور که عمده آن در استان خراسان‌جنوبی و رضوی پراکنده است و میانگین برداشت نیز 3.5 تا 4 کیلوگرم زعفران در هر هکتار است، برای صادرات 350 تنی این محصول، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیقی ضرورت دارد.

صبحی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت طلای سرخ و علاقه‌مندی دولت آمریکا به خرید زعفران از ایران پس از برجام، اظهار کرد: آنچه با عنوان هدف قابل دسترسی در ارتقای تولید کمی و کیفی زعفران ضرورت دارد، رسیدن به میانگین برداشت 10 کیلوگرم در هر هکتار است، چون کشت زعفران در دیگر استان‌ها از جمله فارس، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌شمالی و زنجان نیز تولید می‌شود، حمایت دولت را می‌طلبد.

این فعال حوزه کشاورزی ادامه داد: متاسفانه بخشی از زعفران ایرانی به شکل چمدانی و قاچاق از کشور خارج می‌شود و بخشی نیز به صورت فله‌ای به علت نداشتن برند صادراتی به کشورهایی چون اسپانیا برده می‌شود و از آنجایی که اسپانیا در تجارت جهانی حضور دارد، می‌تواند زعفران ایران را با برندهای استاندارد اروپایی به مشتریان خود عرضه کند.

صبحی خاطرنشان کرد: نظارت بر وضعیت اقتصادی زعفران‌کاران می‌تواند از ارزان‌فروشی این طلای سرخ جلوگیری کند. این نظارت از آنجایی حیاتی است که در 23 استان می‌توان زعفران، تولید و به دنیا عرضه کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار