وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
وزیر ارتباطات گفت: از ابتدای دولت با توجه به برنامه های گسترده ای که برای زیر ساخت های استان طراحی کردیم تعداد مشترکین اینترنت 7 برابر شده است.
کد خبر: ۲۸۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 20 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری شهر اراک با اشاره به هفته دولت و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار داشت: در کشور یک عده به دنبال این هستند که برای انتخابات بعدی خودشان را از چند سال قبل آماده کنند و آن ها از قبل به دنبال این هستند که هم مقداری انتقاد کنند و مسئولین کم تر فرصت می کنند از کار و عملکرد های خود دفاع کنند و هفته دولت یک فرصتی اشت که مردم با فعالیت های دولت آشنا شوند.

واعظی افزود: ما حتما باید بیشتر با مردم و مسئولین صحبت کنیم و مردم را به گونه ای قرار دهیم که بدانند دولت مسئولیت را بر عهده گرفته است، اگر یک مقدار فکر کنیم و 3 سال به عقب برگردیم متوجه می شویم که در چه شرایطی بودیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: صحبت کردن آسان است و عمل کردن سخت است دولت در شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفت که در وضع اقتصادی بدی از هر لحاظ بودیم، تورم 40 درصد بود که همین هم یک شاخص بود.

وی در مورد بازار های صادراتی ادامه داد: اکثر بازار های صادراتی بر روی صادر کنندگان ما بسته شده بود، و حتی برای واردات هم محدودیت داشتیم و کشور محدود شده بود به چین، این ها نکاتی است که حتما باید به آن توجه کرد.

واعظی افزود: وضعیتی که در روابط خارجی داشتیم و با بسیاری از کشور ها مشکل داشتیم و حتی با کشور های همسایه، گرفتاری های ما بسیار زیاد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به موضوع تحریم ها ادامه داد: تحریم ها بحثی بود که عملا مشکلات زیادی در اقتصاد آفریده بود ما معمولا به تحریم ها دو نگاه داریم یکی سیاسی که معتقدیم ما ملتی مقاوم هستیم و رهبری هوشمند داریم و اعتقادها، اصول و ارزش هایمان را در هر شرایطی حفظ می کنیم.

وی افزود: بر این اساس ما در تحریم ها و یا در  مقابل هرگونه فشار های به ناحق بین المللی دیگر هم این کشور با رهبر و عالمانه که دارد در برابر این ها می ایستد و گام به عقب بر نمیدارد.

وی در مورد بحث اقتصادی تحریم ها خاطر نشان کرد: تحریم هزینه های زیادی به کشور وارد کرده است و این موضوع مانع فعالیت های خوبی که اقتصاد دان ها، تجار و صنعتگران می توانستند انجام دهند بود، در چنین زمانی دولت آمد با این شعار که ما باید امنیت، ثبات، آرامش و همبستگی داشته باشیم و تلاش کنیم همه محدودیت ها و گرفتاری هارا برداریم و به رونق اقتصادی برسیم و برای همه این شعار هایی که دولت در ابتدای کار داد برنامه ریزی شد.

واعظی ادامه داد: یکی از این موضوع ها که عملی شد حل اختلافات داخلی بود و به سرعت اختلاف بین سه قوه تبدیل به تعامل و صمیمیت شد و از سوی دیگر در روابط خارجی توفیقاتی داشتیم.

وی در رابطه با عربستان تصریح کرد: عربستان در منطقه نگاه رقابتی با ایران دارد و هر چه توفیقات ایران در منطقه بیشتر می شد خشم آن ها هم نسبت به ایران زیاد می شد عربستان کشوری است که همواره تلاش کرده که در بین کشور های دیگر اعتبار بخرد اما این طور نشده و هیچ اعتباری به دست نیاورده است ما به غیر از این کشور با بقیه کشور ها و همسایگانمان رابطه خوبی برقرار کرده ایم.

وی افزود: همواره تلاش شده است که ایران در جهان امروز به عنوان یک کشور موثر، بازیگر و سازنده مطرح باشد و آن چه که در گذشته تلاش کردند افکار عمومی را علیه ایران بسیج کنند الان تصویر ایران یک تصویر ملت و نظامی هست که در جهت مصداق امور است به طوری که امروز آنچه که در منطقه داعش و القاعده  تلاش کردند چهره اسلام را تغییر دهند موثر نبوده و این فرزندان انقلاب اسلامی است که تلاش کردند هم دفاع کنند از حریم اسلام و ائمه و هم تلاش کردند اسلام واقعی را به نمایش بگذارند

وی وضعیت طبقه متوسط و محروم را مسئله و مشکلی خواند که از ابتدای دولت وجود داشت و افزود: دولت برای این طبقه باید تلاش بیشتری بکند و یک شکاف طبقاتی بوجود آمده که البته این پروژه بزرگیست که دولت تلاش می کند این شکاف کاهش پیدا کند ما  با کشوری گسترده مواجه ایم و با جمعیت زیاد هستیم که ریل گذاری کار ها از این مسیر است.

وزیر ارتباطات در رابطه با رونق شرایط اقتصادی بیان کرد: ما برای رونق اقتصادی ناچار بودیم تمام گلوگاه ها و تمام موانع را که به وجود آمده بود برطرف کنیم و تلاش دولت بر این بود که هم در عرصه داخلی و هم خارجی گشایش به وجود آورد

وی در عرصه خارجی تحریم ها را یک مسئله مهم  و اولویت خواند و افزود: ما می دانستیم برای رونق و توسعه کشور با این تحریم های گسترده سالیان طولانی به طول می انجامید  و مذاکرات 5+1 با این هدف شروع شد که حقوق هسته ای کشور حفظ شود و تحریم ها برداشته شود.

وی مذاکرات را سخت و سنگین خواند و افزود: تیم هسته ای هم تلاش خود را با حفظ خطوط اصلی انجام داد برخی به اشتباه فکر می کنند این مذاکرات متعلق به گروه و دولت خاصی است است بلکه این متعلق به نظام رهبری و همه ملت است.

وی توضیح داد: برخی به اشتباه فکر می کنند که این توفیق مال این دولت است و می خواهند با نادیده گرفتن و تخریب این توفیقات دولت را تخریب کنند هدف دولت این است که به قله های بالاتر صعود کند و این مذاکرات گذشتن از یک گردنه میدانیم و خودش را یک هدف قرار نداده ایم ما فکر می کنیم یک مانعی بوده و همه با هم تلاش کردند این مانع را رفع کنند.

وی در رابطه با مذاکرات تصریح کرد: کسانی که به این مذاکرات حمله می کنند و تخریب می کنند آیا این نظر را دارند که کماکان این تحریم ها باید وجود می داشت؟ یعنی باید با 7 قطعنامه فصل 7 شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام زندگی میکردیم؟ که هر کدام از قطعنامه ها بخشی از دست و پای نظام را گرفته بودند

وی بیکاری را یک مشکل خواند و افزود: ما امروز از بیکاری رنج می بریم چرا بیکاری داریم؟ چون بسیاری از فعالیت ها تعطیل شده بود بسیاری از صنایعی که در اینجا رونق داشت از روی بی تدبیری تعطیل و نیمه تعطیل شد و بیش از 10 هزار کارخانه کوچک و بزرگ تعطیل شده به این دولت به ارث رسید.

وی ادامه داد: تلاش بر این است براساس آنچه رهبری برای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند این دولت باور دارد اقتصاد مقاومتی نسخه حل مشکلات اقتصادی کشور است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه را بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی بازنگری کردیم و این شرایطی است که می تواند به ما کمک کند و شاهد این هستیم که رشد اقتصادی ما 4/4 مثبت شده است و رشد صنعتی هم 8 درصد مثبت شده و این علامت بسیار خوبی برای سال اقتصاد مقاومتی است و تورم هم که الان یک رقمی 9/6 شد.

وی ادامه داد: اگر در شرایط رکود باشیم گرفتاری هایمان بسیار زیاد است و امروز تلاش بر این است حال که تورم پآئین است رونق به وجود آید ما در همین چند ماه گذشته مشکل حدود هزار و 300 کارخانه و مراکز تولیدی کوچک و متوسط حل شده است و بانک ها هم نقدینگی ایجاد می کنند.

واعظی تصریح کرد: مشکل 3 هزار کارگاه تولیدی هم در 2 ماه آینده حل خواهد شد و تلاش داریم تا پایان سال از گذشته تا الان مشکلات موجود حل شوند.

وی افزود: در گذشته با توجه به تحریم ها فروش نفت زیر یک میلیون بشکه بود و ماه گذشته به دو میلیون و 400 بشکه رسید و می توانیم از درآمد های آن برای سیاست های خود و به ویژه حل مشکل بیکاری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بیکاری اراک که 8 درصد است نسبت به جاهای دیگر بیشتر نیست البته خمین درصد زیادی دارد، این انقلاب ما با امام خمینی گره خورده و نمیتوانیم همین را نادیده بگیریم.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: خرید گندم ما به 11 تن رسید این موضوع که افرادی که گندم فروخته اند نتوانستند پول خود را بگیرند درست است به این دلیل که بودجه ای که برای گندم کنار گذاشته بودیم 5 تن بود مشکلات این موضوع هم در حال حل است.

وی افزود: در 5 ماه اول سال صادرات غیر نفتی ما 21 درصد افزایش یافته است در سال گذشته 13 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که الان رسیده به 16 میلیارد و 300 میلیون دلار و در مقابل 7 درصد کاهش در واردات داشتیم و در نتیجه این صادرات واردات برای اولین بار تراز کشوری ما مثبت شده و 3 میلیارد و 400 میلیون دلار اضافه داریم و می توانیم 450 هزار شغل در امسال ایجاد کنیم

وی ادامه داد: دولت به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد و به همین دلیل تصدی نمی کند و میخواهد امور را به بخش خصوصی و مردم دهد چون آنچه که مردم در اختیار مردم است بلدند چگونه استفاده کنند و سرویس دهند و خصوصی سازی باید انجام شود و وابستگی به نفت کاهش یابد.

واعظی تصریح کرد: یک سال مانده به انتخابات و زمان انتخابات یک دوره مشخص است افراد از یک سال قبل کلید انتخابات را زده اند و با تخریب دولت و عملکرد دستاوردهایش فکر کرده اند می توانند کاری انجام دهند مردم می دانند و تصمیم می گیرند ما مردم فهیمی داریم.

وی خواسته خود از گروه های سیاسی را بیان کرد و افزود: از تمام گروه های سیاسی میخواهم با هم کشور را بسازیم انتخابات یک زمان یک ماهه تبلیغات دارد در آن زمان وقت انتقاد دارید و دولت هم در همان زمان به انتقادات پاسخ می دهد.

وی در ارتباط با سفر پیش روی رئیس جمهور به استان مرکزی خاطر نشان کرد: نمیدانم زمان و دیر یا زود بودن این سفر خوب است یا بد در صورتی که استان شما چیزی نسبت به جاهای دیگر کم ندارد و شما هم یاد گرفته اید که در این سفر چه اهدافی را دنبال کنید.

وی صحبت خود را مجددا به اقتصاد  و صنایع استان مرکزی معطوف کرد و افزود: در رابطه با صنایع استان مرکزی با شما هم عقیده ام باید به صنایع در این استان جدی بها داده شود این استان فقط متعلق به خودش نیست متعلق به کل کشور است و ما دنبال خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات در مورد آلودگی هوای اراک افزود: آلودگی هوای اراک 10_15 بار در دولت صحبت شده  این سزاوار نیست که مردم اینجا به مردم و کشور خدمت کنند و این همه هم اذیت شوند.

وی در رابطه با نقدینگی تصریح کرد: ماه که تمام می شود ما گرفتاری داریم 13 هزار و 500 میلیارد تومان حقوق کارمندان و 3 هزار و 600 میلیارد تومان هم یارانه می دهیم حدود 17 میلیارد را ضرب در 12 که کنیم کل بودجه ی تمام می شود.

وی در رابطه با ارتباطات استان نیز اشاره ای کرد و گفت: ما از ابتدای دولت به این استان نگاه ویژه داشتیم ما استان مرکزی را یک استان ویژه، صنعتی و مبلغ می دانیم و برنامه گسترده ای را برای زیر ساخت های استان طراحی کرده ایم.

وی افزود: پهنای باند استان آنچه که در ابتدای دولت بوده در این 3 سال 6 برابر شد و شبکه انتقال استان 4 و نیم برابر شده است تعداد مشترکین اینترنت 7 برابر شده، در 21 شهر نسل 3 آماده کردیم و برای2 شهر نسل 4 تلفن همراه آماده شد و همچنین 332 کیلومتر فیبر نوری هست و 132 کیلومتر آن را امروز آماده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای دولت ۲ هزار و 300 میلیارد ریال برای ICT بخش دولت و خصوصی در استان سرمایه‌گذاری شده است.

وی در رابطه با برنامه آینده گفت: ما تمام روستای بالای 15 خانوار را اینترنت می دهیم و برای شبکه انتقال پروژه داریم که 4 برابر افزایش پیدا می کند 290 کیلومتر فیبر نوری میان شهر های مختلف کشیدیم و به 13 شهر هم توسعه نسل 3 داده شده که تا پایان این دولت به همه شهر های استان نسل 3 می دهیم و 5 شهر نسل 4 که حدود هزارو 900 میلیارد ریال هم امروز تا پایان دولت سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

واعظی برنامه دیگری نیز با توجه به دانشگاه های استان عنوان کرد و افزود: با توجه به این که استان مرکزی دانشگاه خوب دارد و همچنین فارغ التحصیلان زیاد در رشته ای مخابرات و IT در این استان برنامه ای داریم که شهرک های دانش بنیان چه در تهران و چه در استان ایجاد شود که باعث تعامل بیشتر و خدمات و همچنین تولید بیشتر که دنبال می کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشکلات وجود دارد و کسی نمی تواند منکر این مشکلات شود امیدوارم با تعاملی که بین مسولان این استان هست مشکلات حل شوند من هم بعد از بازگشت در رابطه با این مشکلات صحبت می کنم تا بتوانیم برنامه خوبی برای سفر رئیس جمهور به استان مرکزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار