عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ؛
تابناک: علی اکبر کریمی گفت: برجام باعث شد بخشی از توانمندی ها و قابلیت های ما در صنعت هسته ای عملا تعدیل یا کنار گذاشته شود و از تلاش ما در صنعت هسته ای جلوگیری شود که این یک خسارت عظیم بود.
کد خبر: ۲۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 13 July 2016

به گزارش تابناک مرکزی، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در اولین سالروز امضای توافق هسته ای ایران و 1+5 که به عنوان برجام ( برنامه جام اقدام مشترک) شناخته می شود درباره این توافق گفت: با توجه به فشارها و تهدید هایی که برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشت برجام توانست در شرایطی که دولت جدید با رویکرد سیاسی جدید در راس امور قرار گرفته بود فضای تنفس جدیدی در صحنه سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و ارتباطات بین المللی بوجود آورد و به نوعی فضای بازتری را برای ایران اسلامی ایجاد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برجام در مجموع مزایا و معایبی به همراه داشت بیان کرد: ما نباید برجام را تماما حسن بدانیم و تصویر رویایی از فضای پسابرجام برای مردم متصور شویم از طرفی رویکردسیاه نمایی نیز نسبت به برجام رفتار صحیحی تلقی نمی شود قطعا برجام محاسن و معایب خاص خود را داشته که به طور جداگانه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم با ذکر این مطلب که دولتمردان مهمترین دستاورد برجام را به رسمیت شناختن حق برخورداری ایران از انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم توسط دنیا بیان می کنند در خصوص دستاوردهای برجام خاطر نشان کرد: اینکه دنیا ایران هسته ای را به رسمیت شناخت دستاورد بزرگی تلقی می شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در قالب برجام توافقاتی ایجاد شد و طرف های مقابل تعهداتی را در خصوص لغو تحریم ها و گشایش های اقتصادی برای ایران پذیرفتند که باعث شد فضای جدیدی در عرصه بین المللی روبروی ایران اسلامی قرار بگیرد که این امور از دستاوردهای برجام است.

کریمی در ادامه به بیان ایرادات برجام پرداخت و گفت: برجام باعث شد بخشی از توانمندی ها و قابلیت های ما در صنعت هسته ای عملا تعدیل یا کنار گذاشته شود و از تلاش ما در صنعت هسته ای جلوگیری شود که این یک خسارت عظیم بود.

عضو ناظر مجلس در هیأت عالی نظارت بر قانون نظام صنفی کشور خسارت دیگر برجام را بدعهدی طرف های مقابل و عدم انجام تعهدات و مانع تراشی در راه حصول دستاوردهایی که در توافق برجام مورد تایید طرفین قرار گرفته بود دانست و بیان کرد: آنچه امروز به طور مشخص اثبات شده است بدعهدی 1+5 در عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه اقتصادی است که آثار لغو تحریم ها می توانست آثار مثبتی را برای اقتصاد ایران و زندگی و معییشت مردم به همراه داشته باشد.

کریمی لغو تمامی تحریم ها در روز اجرای برجام را خواسته مقام معظم رهبری دانست و گفت: امروز تحریم ها تنهادر ظاهر برداشته شده است اما واقعیت این است که مکانیسم های اجرایی در حوزه اقتصادی، تعاملات پولی، بین المللی، بانکی و حضور سرمایه گذاران خارجی به گونه ای توسط آمریکا و برخی کشورهای دیگر رقم خورده است که ایران اسلامی نتواند از مزیت های برجام استفاده کند.

 وی افزود: این امر باعث شده است مردم در عمل تحقق فضای رویایی که در شرایط پسابرجام برای آنها متصور شده بودند را نبینند و این واقعیت مورد اعتراف مسئولین اجرایی و مسئولین دولتی هم هست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب از برگزاری جلسات کمیته ارزیابی توافق برجام در شورای عالی امنیت ملی خبرداد و افزود: بنابر قانون مصوب مجلس کمیته ارزیابی برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در شرایطی که طرف های غربی به صورت محسوس به تعهدات خود عمل نمی کنند و از این منظر خساراتی متوجه ما شده است این کمیته در حال بررسی اتفاقات رخ داده است.

کریمی ادامه داد: اینکه نتیجه این ارزیابی ها چه بوده است و با توجه به اقتضای شرایط موجود چه اقداماتی به عنوان مقابله به مثل باید صورت بگیرد هنوز مشخص نشده است و قطعا اگر این کمیته به نتیجه برسد باید اقداماتی را برای مقابله با طرف مقابل پیشنهاد کند.

کریمی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند" اگر طرف غربی قصد پاره کردن برجام را داشته باشد ما آن را به آتش می کشیم" گفت: در مقابل خلف وعده های طرف غربی در عمل به تعهدات خود قاطعانه و با رویکرد انقلابی بدون کوچکترین مسامحه ای حقوق مردم را استیفا می کنیم و اقدامات شایسته ای را انجام می دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری از اینکه شرایطی حاصل شود که مردم بتوانند از مزایا و تسهیلاتی که در برجام پیش بینی شده است بهره مند شوند تصریح کرد: برجام به عنوان یک واقعیتی که اتفاق افتاده است به صورت جامع باید مورد بررسی قرار گیرد و آنچه که در این نگاه جامع باید محور باشد تاکید بر تلاش همه جانبه برای استیفای حقوق ملت در چارچوب عزت، مصلحت و حکمت است که محور سیاست خارجی ما در تعاملات بین المللی هست.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار