مدیر عملیات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند:
مدیر عملیات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از خودکفایی این پالایشگاه در دو بخش نیروی انسانی فنی و متخصص و تجهیزات نخستین تعمیرات اساسی فاز ۲ این پالایشگاه در سال ۹۴ خبر داد.
کد خبر: ۲۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 19 April 2015

به نقل از روابط عمومی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، علی جمشیدی اظهار داشت: واحدهای عملیاتی پالایشگاه‌ها شامل 2 بخش واحدهای کاتالیستی و غیرکاتالیستی است که بعد از 3 سال تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته تا بتوانند آمادگی لازم را برای فعالیت در یک دوره سه ساله پیدا کنند.

وی افزود: واحدهای کاتالیستی هر 3 سال یک‌بار و واحدهای غیرکاتالیستی هر 4 سال یک‌بار نیازمند انجام تعمیرات اساسی هستند و واحدهای مشمول تعمیرات اساسی سال 94 پالایشگاه شازند در سال 91 راه‌اندازی شده و در حال حاضر نیازمند این تعمیرات هستند.

مدیرعملیات پالایشگاه شازند تصریح کرد: تمام واحدهای فاز 2 این پالایشگاه به جز واحد تقطیر را واحدهای کاتالیستی تشکیل می‌دهند که این واحد نیز در سال گذشته در یک مرحله تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در نخستین تعمیرات اساسی فاز دو پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند واحدهای تصفیه باقیمانده نفت خام، واحد RFCC تولید بنزین، واحد نفت گاز تولید پروپیلن، واحد تولید پروپیلن، واحدهای تصفیه گاز و واحد تولید گوگرد طبق برنامه‌ریزی انجام شده به طور هم‌زمان و با تأخر و تقدم 10 روزه مورد بازبینی و اعمال تعمیرات اساسی قرار می‌گیرند.

وی افزود:  واحد تصفیه باقیمانده نفت خام پالایشگاه شازند از 20 فروردین 94 بسته شده و در 4 روز برای تحویل به پیمانکار در تاریخ 24 فروردین آماده شده، پیمانکار پروژه هم‌اکنون مشغول تخلیه کاتالیست‌های کهنه است تا مجموعه برای شارژ کاتالیست جدید و آمادگی کامل برای فعالیت، در 3 سال آینده وارد مدار شود.

مدیرعملیات پالایشگاه شازند با اشاره به تفاوت‌های این دوره از تعمیرات اساسی پالایشگاه با دوره‌های گذشته گفت: مسئولیت تعمیرات اساسی پالایشگاه در دوره‌های قبل با توجه به اینکه این مجموعه خود نسبت به تامین نیرو اقدام می‌کرد بر عهده پالایشگاه بود اما، امسال شیوه کار تغییر یافته بدین صورت که کار هر بخش به صورت حجمی برای انجام تعمیرات اساسی به پیمانکار واگذار شده است.

جمشیدی تصریح کرد: شروع عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از واحد 14 پالایشگاه آغاز شده و پیمانکار آن شرکت رامپکو بوده و این شرکت با توجه به تجارب کاری داخلی و خارجی خود باید نسبت به تخلیه باقیمانده نفت خام اقدام کند.

وی افزود: واحد RFCC  پالایشگاه نیز در راستای انجام تعمیرات اساسی از تاریخ اول اردیبهشت ماه بسته می‌شود تا در 4 روز برای تحویل به پیمانکار آماده شود.

مدیرعملیات پالایشگاه شازند مدت زمان تعمیر این واحد را 40 روز دانست و گفت: این واحد یکی از واحدهای بزرگ و حساس پالایشگاه بوده که به واسطه گستردگی واحد، راکتورها، برج‌های احیا و کلیه متعلقات به 40 روز زمان برای انجام تعمیرات اساسی نیازمند است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: کار تعمیرات این واحد نیز از اول اردیبهشت تا 10 خرداد پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تخلیه کاتالیست‌ها با دستگاه وکیوم را ویژگی بارز این دوره از تعمیرات بوده و تخلیه کاتالیست‌ها به شیوه قدیمی به زمانی حدود 20 تا 30 روز احتیاج دارد تا بتوانیم 1500 تن کاتالیست را تخلیه کنیم این در حالی است که در صورت تخلیه موفق کاتالیست توسط دستگاه وکیومی که پیمانکار آورده زمان 25 روزه به 10 روز کاهش می‌یابد.

مدیرعملیات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تصریح کرد: این اتفاق خوبی است که در صورت تحقق منجربه جلو افتادن از زمانبندی برنامه می‌شود و برای نخستین بار کاتالیست‌ها را با دستگاه وکیوم تخلیه می‌کنیم.

جمشیدی با بیان اینکه اگر قبلا 20 تا 30 روز طول می‌کشید تا 1500 تن کاتالیست را تخلیه کنیم گفت: در برنامه‌ریزی جدید و با همکاری پیمانکار این مدت از 20 روز به 10 روز کاهش می‌یابد و در تعمیرات اساسی امسال مشکل خاصی نداریم و امیدواریم پروژه را بدون حادثه و کاملا ایمن در موقع مقرر به انجام برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار