تابناک: دور جدید طرح تربیت قاریان نوجوان قرآن کریم موسوم به «اسوه» با نام‌نویسی از واجدین شرایط آغاز شد.
کد خبر: ۲۳۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 01 June 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ دبیر‌خانه طرح آموزشی تربیتی قاریان ممتاز نوجوان قرآن کریم از بین قاریان نوجوان کشور برای دوره جدید خود عضو می‌پذیرد.

طرح آموزشی، تربیتی قاریان ممتاز نوجوان قرآن کریم (اُسوه) با دغدغه تربیت قاریان متخلّق به اخلاق قرآنی، با سواد و ممتاز در فن تلاوت، به همّت «جامعه فرهنگی قرآنی عصر» و همکاری «شورای عالی قرآن»، پس از بررسی‌های مفصّل کارشناسی از سال 1393 به اجرا درآمد.

در گام اوّل، در قالب دوره یکساله به موضوعاتی مانند صوت و لحن، تجوید و فصاحت، وقف و ابتداء، ترجمه و مفردات، علوم قرآنی، احکام شرعی، اعتقادات، اخلاق قرآنی، و در کنار آن برگزاری محافل قرآنی، برنامه‌های تفریحی ورزشی، ضبط تلاوت و اذان جهت پخش از صدا و سیما مبادرت شد. در این یک سال، دو مرحله حضوری (در شهریور و اسفند 93) با عضویت 37 قاری نوجوان 10 تا 15 سال از 20 استان کشور در تهران، حسینیه هدایت برگزار شد. در فاصله بین دوره‌ها هم از طریق مشاوره‌های تلفنی، چاپ نشریه و ارسال پیامک، ارتباط دبیرخانه طرح اُسوه با قاریان عزیز برقرار بود.

فراتر از آن، ارتباط خوبی هم بین دست‌اندرکاران طرح با اولیاء، استاد قرائت قاری در شهرستان محل سکونت، مدیر مدرسه و امام جماعت مسجد محل وی برقرار شد تا با استفاده از همه مؤثرینِ اطرافِ قاری ارجمند، سیر رشد و ارتقای شخصیتی فرزند عزیز قرآنی‌مان تسریع شود. در همین راستا، در دو نوبت، جلسه هم‌اندیشی یک روزه با حضور مسئولان طرح، اولیاء و اساتید قرائت ایشان در شهرستان‌ها برگزار و به تبادل نظر پرداخته شد.

 و امّا در آستانه برگزاری سومین و آخرین مرحله از طرح یکساله اُسوه در اواخر شهریور 94، نظر به استقبالی که از ناحیه قراء نوجوان و خانواده‌های ایشان از این طرح به عمل آمد، مقرر شد تا در قالب یک برنامه 5ساله (شامل 10 دوره آموزشی)، نسبت به اجرای طرحی جامع، زیربنایی و بلندمدت اقدام گردد.

در طرح جدید، با حضور اساتید برجسته قرآنی، ضمن آموزش تخصصی اصول قرائت (صوت، لحن، تجوید و فصاحت و وقف و ابتدا)، دروسی مانند ترجمه قرآن، مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با ادعیه و زیارات، حدیث ولایت (آشنایی با اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب)، اعتقادات، علوم قرآنی و ... در دستور کار خواهد بود. همچنین سه موضوع حفظ قرآن، فراگیری زبان انگلیسی و فعالیت در یکی از رشته‌های ورزشی، با رویکرد هدایت آموزشی دنبال خواهد شد و قاریان عضو باید گزارش اقدام و پیشرفت خود را در این سه بخش، در ابتدای هر دوره حضوری به استاد مربوط ارائه کنند.

لازم به ذکر است در پایان هر دوره، آزمون دروس ارائه شده برگزار خواهد شد و قاریان در صورت موفقیّت در آزمون پایان دوره، به دوره بالاتر راه پیدا خواهند کرد.

در طراحی اخیر، هر سال تعدادی از نخبگان ذی‌صلاح قرائت زیر 12 سال به عضویت این طرح درخواهند آمد و به مدت پنج سال با برنامه‌های تدارک شده همراه خواهند بود.

ضمناً هر یک از شرکت‌کنندگان، پس از پشت سرگذاشتن موفق 10 دوره پیش‌بینی شده، گواهی تخصصی معتبر «قاری اُسوه ـ تلاوت با معرفت» را دریافت خواهند کرد.

اکنون به لطف خداوند متعال، دوره چهارم اُسوه که دومین دوره از طرح پنج ساله بود با عضویت ٤٠ نفر از قاریان نوجوان از 23 استان کشور در کشور عراق و به میزبانی شهر مقدس کربلا و نجف از تاریخ ٩٤/١١/٢٧ تا ٩٤/١٢/٧ با برنامه‌های آموزشی، تربیتی، محافل أنس با قرآن کریم در عتبات عالیات و ... برگزار شد که امید است مورد قبول حق تعالى واقع شده باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات حداکثر تا پایان خردادماه با شماره تلفن 09191620021 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید علی سجاد هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار