مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی؛
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان مرکزی که در فهرست آثار جهانی قرار می گیرد، تیرماه سال جاری ثبت جهانی خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶ 22 May 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: از دو سال پیش پیگیری برای ثبت جهانی قنات روستای ابراهیم آباد اراک آغاز شده و سال گذشته نیز بازرس و نماینده سازمان یونسکو در استان حضور پیدا کرد تا اقدامات اولیه برای ثبت جهانی این اثر تاریخی آغاز شود.

سیدمحمدحسینی افزود: با ثبت قنات ابراهیم آباد در سازمان یونسکو اولین میراث تاریخی این استان به ثبت جهانی می رسد و در صورت موافقت با ثبت جهانی، این بیستمین اثر تاریخی کشور است که در فهرست آثار تاریخی جهانی قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: تاریخچه این قنات به قرن ششم و هفتم هجری قمری و در واقع ۸۰۰ سال پیش بازمی گردد.

حسینی بیان داشت: پرونده این قنات سال گذشته برای قرار گرفتن در فهرست آثار مورد نظر برای ثبت جهانی ارسال شده و طبق روال حضور نماینده سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت و آماده سازی آثار تاریخی برای ثبت جهانی از مراحل این فرایند بود که انجام شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر پیگیر آماده سازی و اقدامات اولیه برای ثبت جهانی سه اثر تاریخی دیگر استان شامل بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه و خانه تاریخی امام خمینی(ره) در خمین نیز هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: از سه سال قبل ارسال پرونده قنات های ایران برای ثبت جهانی به یونسکو آغاز شد و در این راستا یازده قنات از میان ۳۲ هزار رشته قنات در ایران به عنوان قدیمی ترین قنات ها شناسایی شده اند.

حسینی بیان داشت: قنات ابراهیم آباد جزء قدیمی ترین قنات های کشور است و وجود تپه مربوط به دوره اشکانی و پیشینه روستاهای اطراف این قنات نشان از قدمت بالای آن دارد.

گفتنی است قنات ابراهیم آباد به طول یازده کیلومتر از کوه های هفتادقله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه می یابد و وجه ممیزه آن از سایر قنات ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است.

قنات ابراهیم آباد اراک در سال ۱۳۹۳ به عنوان اثر تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار