با نزدیک شدن به روز طبیعت
تابناک: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در اطلاعیه ای از مردم خواست ماهی های قرمز را در هیچ سد، دریا و رودخانه ای رها نکنند، زیرا این کار زندگی ماهیان بومی آن محل را به دلیل وجود نوعی انگل در ماهی قرمز به شدت تهدید می کند،
کد خبر: ۲۰۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵ 30 March 2016

به گزارش تابناک مرکزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در اطلاعیه ای از مردم خواست تا هنگام پناه بردن به طبیعت اخلاق طبیعت گردی و هنجارهای زیست محیطی را رعایت کرده و سیزده بدر را به فرصتی برای آشتی با طبیعت تبدیل کنند.

در این اطلاعیه آمده است: مردم با سرلوحه قرار دادن شعار« بیایید طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم' مانع از تخریب و آلودگی طبیعت کشور در روز سیزده نوروز شوند.

اطلاعیه افزوده است: متاسفانه همه ساله در سیزده نوروز با حضور میلیون ها نفر در عرصه های طبیعی موج گسترده ای ازآتش سوزی، تخریب و زباله بر جای می ماند که جبران پیامدهای ناگوار آن بسیار دشوار و پر هزینه است.

اداره کل منایع طبیعی در این اطلاعیه افزوده است : این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل ها و مراتع را می گیرد، زیرا این عرصه ها بسیار گسترده است و همچون پارک های ملی و مناطق حفاظت شده دارای ورودی های مشخص جهت کنترل حجم مسافران ورودی نیست.

اطلاعیه از مردم خواسته تا در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را با شماره تلفن 1504 مطلع نمایند.

این اطلاعیه مردم را از ریختن و رهاکردن زباله در طبیعت برحذر داشته و افزوده است: ما به طبیعت نیاز داریم و این مواهب الهی را مانند امانت حفظ و مراقبت کنیم، چرا که بعد از ما افراد دیگر هم باید از صفا و سرسبزی طبیعت لذت ببرند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی همچنین توصیه کرده است: کسانی که در کنار رود و یا دریا تفریح و استراحت می کنند از ریختن زباله در آب ها و حاشیه آن جدا خودداری کرده و زباله ها را تا اولین سطل زباله با خود حمل نمایند.

اطلاعیه از مردم خواسته است تا از ریختن مایع ظرف شویی و مواد آلوده در آب ها و رودخانه ها خودداری کنند زیرا این کار آب را آلوده کرده و زندگی آبزیان را به خطر می اندازد.

اداره کل منابع طبیعی در این اطلاعیه افزوده است: مردم ماهی های قرمز را در هیچ سد، دریا و رودخانه ای رها نکنند، زیرا این کار زندگی ماهیان بومی آن محل را به دلیل وجود نوعی انگل در ماهی قرمز به شدت تهدید می کند،

این اداره کل حفظ درختان را بسیار حیاتی دانسته و از مردم خواسته است تا از شکستن و آسیب زدن به آن به هرعنوان خودداری کنند.

اطلاعیه افزوده است سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع به دلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، بنابراین مردم در صورت نیاز به آتش حتی الامکان منقل همراه خود ببرند و در غیر این صورت حتماً خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنند.

اطلاعیه به همگان توصیه کرده که از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کرده و گاز پیک نیکی همراه خود ببرند.

اطلاعیه از مردم خواسته است تا از از درختان برای تاب بازی استفاده نکنند و یا حتی الامکان درختی را انتخاب کنید که توانایی این کار را داشته باشد.

در این اطلاعیه آمده است: ته سیگار رها شده در طبیعت اگر روشن باشد می تواند باعث آتش سوزی شود و در غیر این صورت به دلیل مواد سمی باعث آلودگی محیط زیست می شود.

اداره کل منایع طبیعی استان مرکزی از مردم خواسته تا از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی جداً خودداری کنند و اگر در طبیعت حیواناتی مانند لاک پشت، مار، سمندر و جوجه تیغی دیدید از شکار و آوردن آنها به خانه خودداری کرده و بطور کلی هیچ حیوانی را از محل زندگی خود دور نکنند.

این اداره کل از مردم خواسته تا در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمایند و مراقب حیوانات بی پناه باشند.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده تا به هیچ وجه به حاشیه یا حریم مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست وارد نشوند ولی اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، رعایت قوانین مربوط به آن الزامی است و باید از ایجاد سر و صدای زیاد خودداری کنند، در کنار چشمه های طبیعی و مصنوعی ایجاد شده برای آب خوردن حیوانات اقامت نکنند، تا حیوانات به راحتی و بدون استرس آب بنوشند و بدانند که ورود بدون مجوز و تخلف از مقررات مناطق حفاظت شده موجب جریمه خواهد شد.

اطلاعیه ار مردم خواسته تا در صورت مشاهده حیوان مصدوم به آن کمک کنند، در غیر این صورت با اداره محیط زیست منطقه، سازمان های غیر دولتی زیست محیطی و یا شماره ١٥٤٠ تماس بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار