وزير راه و شهرسازي بلندمرتبه سازی در ساختمانها را مانع وزش باد در تهران دانست.
کد خبر: ۱۵۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 04 January 2016
بيستمين جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران امروز با حضور شهردار تهران ، وزير را ه و شهر سازي و مديراني از سازمان هواشناسي، محيط زيست، وزارت کشور و جمعي از مديران درباره بررسي تاثير بلند مرتبه سازي بر آلودگي شهرتهران بر گزار شد.

در پايان جلسه، وزير راه و شهر سازي در مصاحبه اختصاصي گفت: بر اساس دستور رئيس جمهور بحث آلودگي شهر تهران از منظر شهر سازي بايد مورد بررسي قرار گيرد، لذا در دستور کار امروز شوراي شهر سازي به صورت فوق العاده قرار گرفت.

وي ادامه داد: در جلسه امروز، شهردار تهران ، رئيس سازمان هواشناسي رئيس سازمان مهندسي استان تهران حضور داشتند و نظرات مختلفي را ارائه دادند.

آخوندي افزود:‌ از سال 66 به بعد جريان سريع ساخت ساختمان بلند مرتبه داشتيم و بر اساس گزارش شهردار تهران حدود 979 پروانه در اين مدت صادر شده است که هر پروانه مي تواند چندين ساختمان باشد بدليل بلوک بزرگ در منطقه 22 ميزان ساختمان ها نسبت به پروانه ها بيشتر است.

وزير راه و شهر سازي تصريح کرد: گزارش جالبي در باره ارتباط و ساختمان در شورا ارائه شد و مطالعاتي که در ساير کشورها آمريکا، هنگ کنگ و کره ، صورت گرفت و درباره گردش سيستم باد در تهران ارائه شد.

وي تصريح کرد: در جزايري که باد روي دريا که بيشتر از تهران است ساختمانهاي بلند در جريان باد در سطح زمين اثر داشت بحث ما باد در سطح زمين است.

وزير راه افزود: ساختمان هاي بلند در جريان باد اثر زيادي دارد و در جلسه مورد تاکيد قرار گرفته است.

آخوندي گفت: در تهران جريان اصلي باد سطحي است اين بادهاي سطحي ناشي از تغيير درجه هواست آمارهاي مربوط به 30-40 سال پيش که ما جريان هوايي در صبح از سمت کوه به شهر تهران و روز از سمت تهران به سمت کوهستان ، که اين نمودار ها در جلسه شورا ارائه شد نشان داد که اين جريان هوا در بخش شمال تهران به دليل کثرت ساختمان هاي بلند تحت تاثير قرار گرفته است.

وي ادامه داد: ساختمان هاي بلند وزش باد و انتقال آلودگي ها از سطح شهر تهران را تحت تاثير قرار داده است.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: هر چه به سمت شرق تهران مي رويم نشان مي دهد جريان ها ساکن تر مي شود که بيانگر اين است ساختمانها در جريان هوا موثر بوده است.

وي افزود: اين جلسه براي اين برگزار شد تا حداقل در بقيه شهرهاي کشور ساختمانهاي بلند ساخته نشود.

آخوندي ادامه داد: با توجه به اينکه ما شاهد پديده جديدي در شهر نشيني ايران هستيم  از جامعه مهندسين درخواست داريم که اخلاق مهندسي از اين منظر آثار تبعي را در زندگي مردم مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: جمعيت در بخش حمل و نقل ، سکونت، اشتغال با خود آلودگي به همراه دارد قاعدتا با افزايش جمعيت شهر نشين آلودگي افزايش مي يابد.

آخوندي افزود: بر اساس طرح جامع شهر تهران بايد 7/8 ميليون نفر ظرفيت جمعيت پذيري شهر تهران باشد و در حال حاضر به بيش از 10/6 ميليون نفر افزايش پيدا کرده است و اگر اين روند اين ادامه پيدا کند روند تصاعدي خواهد بود و بايد مديريت شهري و مديريت مرکزي يک نقطه پاياني براي توسعه شهري تهران و کلان شهرها قرار دهد.

وي تصريح کرد: بيش از 400 هزار خودرو در روز وارد شهر تهران مي شود و بيش از 400 هزار خودرو خارج مي شود.

آخوندي افزود: بايد يک نظام حمل و نقل حومه اي و ريل پايه داشته باشيم  و امروز مطرح شد که ظرف 6 ماه ضوابط شهري بر مبناي ريل را تهيه کنيم و مشاوران شهر سازي و معماري با انديشه شهر ريل پايه آشنا شوند.

وي گفت: در 2-3 سال گذشته نهضت بيرون رفتن ريل از شهرها راه افتاده بود که الان بايد معکوس عمل کنيم.

آخوندي افزود: اگر از آمار وزش باد در 50 سال گذشته خبر داريم بايد مدلي درست کنيم و بر اساس آن مدل ساخت و ساز را مورد تجديد نظر قرار دهيم .

وي گفت: شهرداري موظف شد گزارشي کاملي از تعداد ساختمان هاي بلندي که در 30 سال گذشته به تفکيک تاريخ و منطقه ارائه کند تا نظام اطلاعات داشته باشيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار