استاندار مرکزی گفت: جامعه دانشگاهی باید نگاه مسئله محوری به جامعه داشته باشد و در موضوعات کمک کنند تا نظام مسایل دقیق ترسیم و شناسایی شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷ 21 June 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه در آیین روز ملی بسیج اساتید در دانشگاه اراک، افزود:اساتید دانشگاه بهترین گروه برای مهندسی مسایل جامعه است.
وی یادآورشد: اساتید دانشگاه بهترین گروه برای تبیین وضعیت موجود، تبیین وضعیت مطلوب و شناسایی موانع حرکت از وضع موجود و مطلوب، هستند.
وی بیان کرد: این قشر باید برای شناسایی راه‌حل‌ها و مهندسی مسایل تلاش مضاعفی به کار گیرند و تا این اتفاق رخ ندهد، در حکمرانی درجا می‌زنیم.
استاندار مرکزی ادامه داد: در ادبیات حکمرانی به عواملی که مانع تحقق وضعیت مطلوب می‌شود، مسئله گفته می‌شود.
مخلص‌الائمه اظهار کرد: مسئله برخلاف سئوال از جنس دانسته‌ها و علم است و مانعی که نمی‌گذارد وضعیت مطلوب ایجاد شود، مسئله است.
وی تصریح کرد: همه آینده‌های مطلوب قابل دسترسی نیست و برخی ممکن است در تعارض با مسایل دیگر باشد اما مسایل باید شناسی و اولویت‌بندی شود و روابط بین مسایل و تاثیر متقاطع آنها شناسایی شود و راه‌حل‌های مناسب ارایه شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: اگر این موارد توجه نشود، موانع سال‌های سال باقی می‌ماند، شرایط مطلوب ایجاد نمی‌شود و هر کاری شود، تلاش و هزینه بیهوده است، مانند کاری که سال‌های سال انجام و صرف موضوعاتی شده که مسئله نبوده است.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: یکی از عوامل جدی که در مردم ناامیدی ایجاد کرده و اعتماد عموی را کاهش و آسیب زده، ناکارآمدی است.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با هیات دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰، بزرگترین سرمایه عمومی را افزایش اعتماد عمومی دانستند و فرمودند بزرگترین پروژه دولت ترمیم اعتماد عمومی است.
استاندار مرکزی افزود: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که اگر هزینه کامل ۳۰ سال کشور صرف آنها شود، به اتمام نمی‌رسد.
مخلص‌الائمه بیان کرد: دولت به ترمیم اعتماد عمومی توجه ویژه دارد و توجه به نظام مسایل در اولویت برنامه‌های استان مرکزی است.
وی گفت: تلاش این مهم به گفتمان غالب تبدیل شود تا به وضعیت مطلوب برسیم.
استاندار مرکزی ادامه داد: آینده قابل پیش‌بینی نیست، اما می‌توان آن را تغییر داد و باید در راستای آن تلاش کرد.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: مشکلی در بحث‌های کلان راهبردی و عدم استخدام صحیح واژگان در نظام حکمرانی وجود دارد.
وی گفت: به طور مثال تهدید با مسئله و بحران با تهدید متفاوت است اما بارها اینها به جای یکدیگر استفاده می‌شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به مسئله‌محوری تاکید کردند که عمدتا این مهم در جمع دانشگاهیان بوده و مسایل جامعه باید با این نگاه و رویکرد دنبال شود.
مخلص‌الائمه گفت: حل برخی از مسایل منجر به بروز مسایل دیگر می‌شود، اگر برخی مسایل کشور حل شود، زنجیره‌ای از مسایل حل می‌شود که به طور مثال اگر بحث بیکاری و عوامل تشدید کننده آن برطرف شود، موضوع ازدواج، حوزه جمعیت، مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و طیف گسترده‌ای از مسایل ذیل این ابر مسئله حل و تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در اولویت‌بندی‌ها باید به سراغ ابر مسئله‌ها رفت که تاثیر بیشتری بر مسایل دارند، اما به واقع توانایی حل ابرمسئله‌ها به راحتی ممکن نیست.
استاندار مرکزی افزود: حدود ۱۰ ابر مسئله در کشور وجود دارد که بیشتر آنها بین‌المللی است، اما باید آنها را شکست داد و به میان مسئله، مسایل خرد و ریز مسایل تبدیل و اولویت بندی و هدفگذاری کرد.
مخلص‌الائمه تاکید کرد: برای افزایش کارآمدی در نظام اجرایی باید با نگاه مسئله‌محوری موانع تحقق وضع مطلوب، برداشته شود.
وی گفت: یکی از واژه‌های متناظر با بحث مسئله، آسیب است که بیشتر در اقدامات اجرایی در مسیر رفع آسیب‌ها حرکت می‌شود و آسیب پیامد مسئله است.
استاندار مرکزی ادامه داد: مسئله اگر حل نشود، پیامدهایی دارد که موجب آسیب می‌شود.
وی تصریح کرد: باید راه‌حل‌ها درست انتخاب شود، حل مسایل متعدد راه‌حل دارد و اگر بهترین راه‌حل انتخاب شود، بیشترین آسیب‌ها دفع می‌شود.
استاندار مرکزی تاکید کرد: تمرین مسئله‌شناسی به دانشجویان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و همواره نظام برنامه‌ریزی مسئله محور، نتیجه‌گرا مورد توجه باشد.
مخلص‌الائمه گفت: امروز ( چهارشنبه) به مناسبت گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید، بزرگترین پروژه عمرانی استان مرکزی، طرح انتقال آب از کوچری به ساوه آغاز می‌شود.
وی عنوان کرد: درخواستی برای نامگذاری بخشی از آزادراه تهران- ساوه - همدان به نام شهید چمران داده شده که مورد موافقت شفاهی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
استاندار مرکزی یادآور شد: از ابتدای تاسیس استان مرکزی تاکنون، اجرای پروژه‌های شبانه‌روزی مسبوق به سابقه نبوده اما از اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ تعدادی از پروژه‌های این استان شبانه‌روزی شده است.
مخلص‌الائمه بیان کرد: با تزریق منابع مالی مناسب، تاکنون تعدادی از آنها به اتمام رسیده است.
وی گفت: پروژه شهدای سنجان با ۳۲ درصد پیشرفت تحویل گرفته شد و با حجم بالایی از نارضایتی مردم همراه بود که با فعالیت شبانه‌روزی در فاصله کوتاه به اتمام رسید.
استاندار مرکزی ادامه داد: پروژه‌های مهم دیگر این استان بیمارستان ولیعصر(عج) و انتقال آب به تفرش است که اجرای آنها به صورت شبانه‌روزی دنبال می‌شود.
مخلص‌الائمه تصریح کرد: شهرداری‌های اراک و ساوه هم تعدادی از طرح‌های خود را شبانه‌روزی کردند.
وی تاکید کرد: این اقدامات در راستای افزایش رضایتمندی و حل برخی مشکلات و مسایل تاریخی این استان است.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان مرکزی هم گفت: به برکت خون مطهر شهدا هر روز که از عمر نظام مقدس جمهوری می‌گذرد، این درخت تنومند، قوی‌تر، پرطراوت‌تر و ثمربخش‌تر می‌شود.
حجت‌الاسلام مرتضی بیات افزود: انقلاب‌ها بعد از مدتی کهنه می‌شوند و انحراف در انقلاب‌ها باعث می‌شود حتی انقلابیون فرسنگ‌ها از انقلاب دور شوند و فاصله بگیرند.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی هر روز امیدوارتر و قدرتمندتر حرکت می‌کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان مرکزی ادامه داد: رمز موفقیت جمهوری اسلامی در داشتن رهبری شجاع و آگاه به همه شرایط، ملت بزرگ و منحصر به فرد، مکتب بزرگ شهادت، امید و ما ‌می‌توانیم و ایستادگی در مقابل دشمنان است
حجت‌الاسلام بیات گفت: جمهوری اسلامی شهید سلیمانی، شهید فخری زاده، شهید احمدی روشن‌ها و هزاران شهید دیگر برای این انقلاب تقدیم کرده که هرکدام از آنها به تنهایی می‌توانند محوری برای حرکت باشند.
رئیس دانشگاه اراک هم گفت: شهید چمران برای کشته شدن در راه خدا بی‌قراری می‌کرد.
مجتبی ذوالفقاری افزود: شهید چمران شهادت را به زیبایی ترسیم می‌کردند و در این مسیر هم جان خود را فدا کردند.
وی بیان کرد: جامعه امروز نیازمند چمران‌ها است و جوانان این کشور بی‌نظیر هستند و باید از این شهیدان الگوگیری کنند تا انقلاب با شتاب بیشتری طی شود.
در پایان این آیین، بیانیه روز ملی بسیج اساتید در دانشگاه اراک قرائت شد و از اساتید بسیجی استان مرکزی با اهدای لوح و جوایزی قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار