عضو و دبیر شورای اسلامی شهر اراک در خصوص پیشنهاد نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعتی ریلی کشور گفت: یکی از مهمترین دلایل برای طرح چنین پیشنهادی از سوی شورای شهر اراک وجود شرکت واگن پارس است که از سال ۱۳۵۳ به عنوان اولین شرکت حوزه صنعت ریلی در کشور فعال شد و در حال حاضر توان تولید انواع واگن ها و حتی لوکوموتیو را دارد و حتی می تواند لوکوموتیو طراحی کند.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸ 25 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی اصغر غفاری افزود: علاوه بر این، ایستگاه راه آهن اراک در سال ۱۳۱۷، همزمان با آغاز احداث راه آهن سراسری شمال به جنوب، احداث شد.
وی با اشاره به وجود بین ۸۰ تا ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنعت ریلی در اراک، گفت: اراک خوشه ریلی قوی دارد که انواع قطعات مورد نیاز ساخت انواع واگن و لوکوموتیو را تولید می کنند و در این زمینه اشتغال چشمگیری را شاهد هستیم.
غفاری تاکیدکرد: اراک در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور واقع شده است که این شاهراه بودن در واقع مزیتی برای این شهر به شمار می رود که مسئله بندر خشک را نیز به میان آورده است.وی با اشاره به اینکه طبق آمار اداره کل راهداری، استان مرکزی به لحاظ تردد، سومین استان کشور است گفت: ۸۰ درصد بار کشور از طریق جاده ها جابجا می شود در حالی که می توان سهم ریلی استان را افزایش داد که این اقدام افزایش ایمنی، کاهش هزینه ها و کنترل سرعت و افزایش حجم جابجایی بار را نیز به دنبال دارد و عنوان پایتخت صنعتی ریلی کشور قطعا مراتب ایجاد بندر خشک در اراک را میسر می کند.
این عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه این پیشنهاد در واقع براساس کار کارشناسی و اخذ نظرات متخصصین حوزه ریلی مطرح شده است، اظهارداشت: مسلما این نام گذاری باعث می شود که اراک در تصمیمات حوزه ریلی در کشور مطرح و اثرگذار باشد، همچنین منجر به تقویت شرکت های فعال در حوزه صنعت ریلی، فعالسازی صنایع نیمه فعال، بومی سازی دانش و افزایش اشتغال می شود.
وی با اشاره به تفاهم نامه اداره کل راهداری و آموزش و پرورش استان، گفت: سه سال پیش طبق این تفاهم نامه رشته حمل و نقل در هنرستان شهید رجایی اراک فعال شد و به کمک این تفاهم نامه روند تربیت نیروی متخصص و کارشناس در اراک در حال انجام است.
غفاری درباره واکنش ها نسبت به این پیشنهاد از سوی برخی صنعتگران استان افزود: اینکه گفته می شود نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور، دیگر صنایع استان را تحت تاثیر قرار می دهد را قبول ندارم، استان مرکزی به لحاظ تنوع در تولیدات صنعتی جایگاه نخست را در کشور دارد و مسلما باید روی این مزیت و شاخصه مانور داد، اما بعید می دانم این پیشنهاد و نامگذاری، آسیب یا تضعیف دیگر صنایع استان را به همراه داشته باشد.
وی گفت: برخی از نقدها مبنی بر این بود که چرا صنعت ریلی، در حالی که صنایع آلومینیوم، عایق های رطوبتی، میعانات گازی و صنایع نفتی فعالی در استان وجود دارد،در پاسخ باید گفت که شورای شهر اراک صرفا می تواند برای اراک طرح پیشنهادی داشته باشد. عایق های رطوبتی مربوط به شهر دلیجان و صنایع نفتی مربوط به شهر شازند است و مسلما نمی توانیم برای این شهرها تصمیم گیری کنیم.
دبیر شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه از طرفی باید به بار معنایی کلمات نیز توجه داشت، اضافه کرد: گفته می شود اراک قطب صنعتی است و نیازی به نام گذاری دیگر نیست، بار معنایی پایتخت با قطب متفاوت است، نقاط مختلفی می توانند قطب باشند کما اینکه اراک قطب صنعتی است، اما عنوان پایتخت را فقط به یک نقطه می توان نسبت داد.
غفاری تاکید کرد: نقدهایی که در قبال این پیشنهاد مطرح شد عموما همراه با نگاه احساسی بود، شورای شهر قطعا پذیرای نقد است، اما باید نقدها منطقی و عقلانی و به دور از نگاه احساسی باشد هر چند که مسلما این پیشنهاد باید توسط وزارت کشور و حتی در مواردی باید توسط هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد و پروسه خاص خود را طی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار