برای آشنایی با روند تخصیص بودجه کشور،لازم است بدانیم، با توجه به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب،سپس کلیات به رای نمایندگان در جلسه علنی گذاشته می شود و نمایندگان آن را تصویب می کنند، با تصویب کلیات نوبت به ارائه پیشنهادات نمایندگان می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱ 07 March 2022

 

طبق آیین نامه قبلی نمایندگان حداکثر ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادات به کمیسیون های تخصصی را داشتند.
کمیسیون های تخصصی هم از زمان چاپ و توزیع لایحه، ۱۰ روز فرصت بررسی پیشنهادات نمایندگان و ارائه آن به کمیسیون تلفیق را دارد.
جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ از روز شنبه ۲۵ دی آغاز شد و طبق آیین نامه کمیسیون تلفیق به مدت ۱۵ روز فرصت بررسی جزییات لایحه بودجه را داشت که بتواند این فرصت را ۱۵ روز دیگر هم تمدید کند.
البته این فرصت در شرایطی تمدید می شود که به تصویب هیات رئیسه مجلس برسد.
پس از اتمام این فرصت، کمیسیون تلفیق گزارش مصوبات خود درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به هیات رئیسه برای چاپ و توزیع بین نمایندگان می دهد و بعد از آن جلسات علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه در دو شیفت کاری آغاز می شود.
پانزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی روز دوشنبه ۹ اسفند ماه برگزار شد واین لایحه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
باتوجه به اینکه در این لایحه تلاش شده دارایی‌های استانی و مازاد دولت واگذار شود و درآمد حاصل از آن در صندوق‌های استانی هزینه شود، همچنین تصمیم گرفته شد در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار و اختیار لازم به استان‌ها واگذار شود تا بتوانند تحول و پیشرفت متناسب با هر استان را رقم بزنند باید دید سهم استان مرکزی از این بودجه چقدر است.
بدون شک میزان بودجه تخصیصی برای تحقق رشد اقتصادی از اهمیت شایانی برخوردار است.
با توجه به اینکه رشد اقتصادی استان مرکزی ودر مجموع رشد اقتصادی کشور در چند سال گذشته نزدیک به صفر و غیرقابل قبول بوده است، داشتن بودجه و اختیارات از نیازهای استانداران برای رسیدن به رشد اقتصادی است که باید دید نمایندگان استان مرکزی برای تحقق این مهم چه اقداماتی را انجام داده اند؟
آیا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامي پس از اعلام رقم بودجه پیش بینی شده برای استان مرکزی برای افزایش بودجه استان تلاش کرده اند؟
درصورتی که پاسخ ۷ نماینده استان مثبت است باید با ارائه مستندات تلاش های انجام شده ونتیجه آن را به سمع ونظر مردم برسانند.
بدون شک مردم غیور استان مرکزی،هرگونه تلاش نمایندگان حتی درصورت بی نتیجه بودن تلاش های صورت گرفته را درک خواهند کرد بنابراین از نمایندگان مردم انتظار می‌رود هرگونه اقدام خود برای افزایش سهم استان مرکزی از بودجه ۱۴۰۱ را رسانه ای کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار