در جلسه شورای اداری
تابناک: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران: دولت سعودی قبل از این فاجعه همچنین در زمان وقوع و پس از آن ضعف‌های روشن، واضح، قابل اثبات و غیرقابل دفاعی در عملکرد دارد
کد خبر: ۱۰۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷ 27 September 2015

به گزارش تابناک مرکزی، به نقل از تحلیل ایران امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر یک روزه خود به اراک با حضور در جلسه شورای اداری استان با اشاره به فاجعه منا و تسلیت به خانواده‌ها متوفیان این حادثه تلخ و تاکید بر پیگیری جدی ابعاد مختلف این فاجعه از سوی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران بعد از کشورهای نیجریه و مصر بیشترین کشته را در این فاجعه داده است و با جدیت پیگیر پاسخگویی دولت عربستان درخصوص قصور صورت گرفته خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مردم آماده استقبال باشکوه از جان‌باختگان این فاجعه خواهند بود، تصریح کرد: دولت سعودی قبل از این فاجعه همچنین در زمان وقوع و پس از آن ضعف‌های روشن، واضح، قابل اثبات و غیرقابل دفاعی در عملکرد دارد و به هیچ عنوان با تبلیغات، بکارگیری فضای مجازی و اهرم‌های مالی نمی‌تواند این فاجعه را جبران کند.

دریابان شمخانی با تاکید بر اینکه دولت سعودی باید پاسخگوی این کوتاهی باشد، افزود: قبل از اعزام حجاج به مکه مکرمه جلسات متعددی برای انجام اقدامات لازم و تامین امنیت حجاج برگزار و بایدها و نبایدها تبیین شد، اما به هیچ عنوان انتظار بروز و وقوع این زنجیره حوادث را در مکه، منا، هتل و حتی چادر حجاج نداشتیم.

وی ساماندهی حضور سه میلیون زائر را نیازمند بسیج کردن همه امکانات دانست و با بیان اینکه متاسفانه تمرکز آل سعود درگیر مسائل دیگری بود، اظهار کرد: مسلما معطوف بودن همه تمرکز عربستان به یمن و تجاوز به این کشور جایی برای اندیشیدن به تامین امنیت این تعداد زائر برای مسئولان عربستان باقی نخواهد گذاشت، مشغول شدن دولت عربستان به این عوامل در کنار مشکلات داخلی این کشور باعث بروز حوادث و فجایع اینچنینی شد.

وی نگرانی آل سعود در خصوص سر داده شدن شعار مرگ بر اسرائیل توسط حجاج در این مراسم را یکی از دغدغه های این رژیم عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد مقامات عربستان با این نگرانی ها درگیر حاشیه های سیاسی بوده اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: جابجایی قدرت در این کشور و حضور افراد آماتور در فضای سیاسی و اداری این کشور منجر به بروز نارضایتی در ساختار اداری دولت سعودی شد، علاوه بر آن بروز مشکلات داخلی باعث شد تمرکزی جهت تامین امنیت حجاج و زائرین باقی نماند.

وی اضافه کرد: تعیین تکلیف و رسیدگی به این اهمال و کوتاهی باید با جدیت انجام گیرد تا مجددا شاهد بروز چنین فاجعه‌ای نباشیم. جمهوری اسلامی تمام تمرکز خود را بر این موضوع معطوف کرده است و از لحظه اول وقوع این فاجعه حضوری فعال در پیگیری امور دارد و تا نتیجه‌گیری نهایی مسائل را رصد و دنبال خواهد کرد.

دریابان شمخانی درادامه با اشاره به گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شش هزار شهید استان مرکزی افزود: این تعداد شهید یک وظیفه خطیر بر دوش مسئولین این شهر قرار می‌دهند و آن اینست که نباید به هیچ عنوان مسیر و یاد آ‌نها فراموش شود. راه شهدا باید ادامه یابد و این امر با جلب رضایتمندی مردم محقق می‌شود.

وی تطبیق رفتارها با رفتار شهدا و فاصله‌ نگرفتن از مسیر شهدا را وظیفه همگان دانست و با اشاره به اینکه استان مرکزی استانی نمونه و از نظر کمی و کیفی استانی متمایز از دیگر نقاط کشور است، گفت: این استان سیاستمداران، ادباٰ و پزشکان زیادی را به کشور تقدیم کرده است که بزرگترین آنها بنیانگذار جمهوری اسلامی است که پشتوانه‌ای برای کشور و اسلام است. این استان با ظرفیت‌های ویژه پشتوانه‌ای فرهنگی برای کشور به شمار می‌رود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مشکلات اقتصادی را مهمترین چالش کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه رفع نشدن این مشکلات باعث خواهد شد که رفع دیگر مشکلات کشور به صورت مقطعی به انجام برسد، گفت: مشکل اصلی فعلی کشور مسائل معیشتی، تورم، رکود و بیکاری است و تا زمانی که این مسائل در کشور مرتفع نشود مسلما دستیابی به مواردی همچون کاهش آمار طلاق و ترویج هنجارهای مطلوب در کشور به نتایج مشخص و پایدار نخواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه ما کارگزاران نظام هستیم و اگر با فساد مبارزه نکنیم، عملا خود متهم هستیم، تصریح کرد: امروز در کشور برای رفع مشکلات اقتصادی دستورالعملی با عنوان اقتصاد مقاومتی در اختیار داریم که کلیه مراحل آن اعم از تثبیت و نظرخواهی انجام شده است، اما تاکنون اقدام جدی در راستای تحقق آن صورت نگرفته است.

دریابان شمخانی با اشاره به 24 بند دستورالعمل اقتصادی مقاومتی و با طرح این سوال که تاکنون چه تعداد از این بندها در استان مرکزی اجرایی شده است، تاکید کرد: با توجه به این دستورالعمل لازم است که ظرفیت‌های استان در کلیه امور و همه دستگاه‌ها تعیین شود. کارآفرینان و صنایع فعال باید رصد شوند و حتی راهکارهای عملیاتی شدن این سیاست توسط روحانیون نیز اعلام شود.

وی تصریح کرد: رفع مشکلات اقتصادی کشور نیازمند حضوری همه‌جانبه است و مسلما رفع مشکلات اقتصادی در کشور بسیاری از مشکلات دیگر را مرتفع خواهد کرد و ضمانتی جهت عدم ورود دشمن خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به لزوم همکاری روحانیت، نظام اداری، نمایندگان مجلس و کارآفرینان به منظور رفع مشکلات اقتصادی کشور گفت: این امر باید به دغدغه مدیریت استان بدل شود و در عین با تلاش جهت ایجاد سلامت اداری و جلوگیری و دوری از بروز فساد، مشکلات کشور در حوزه اقتصاد رفع شود.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کشور کمتر توسط رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، در صورتی که همه باید جهت رفع این چالش‌ها بدون مچ‌گیری و اصرار بر بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف‌ بسیج شویم و مشکلات اقتصادی کشور که پاشنه آشیل آن فساد اقتصادی است را حل کنیم. البته این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و این نتیجه اخذ شد که شرط مسئولیت‌پذیری افراد ثبت دارایی‌ها باشد تا از هرگونه فساد جلوگیری شود.

دریابان شمخانی به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور را مستلزم بکار گرفتن همه ظرفیت‌ها در جنگ اقتصادی با توجه به دستورالعمل‌ها عنوان کرد.

وی خدمتگزاری به مردم را افتخار دانست و با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی باید بر سر سفره‌های مردم خود را نشان دهد، به بحث واگذاری برخی اختیارات به ادارات و استان‌ها اشاره کرد و این امر را با وجود تاخیر در انجام، اقدامی مناسب دانست که باید به درستی صورت گیرد و افزود: دولت در این راستا اقدامات لازم را دنبال می‌کند و باید همه با هر نوع دیدگاه و نگاه دولت را همراهی کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فعالیت 40 درصدی صنایع استان مرکزی تاکید کرد: عامدانه و یا سهوا سطح انتظارات مردم در خصوص برجام بالا برده شده است و انتظار دارند که کلیه مشکلات با برجام مرتفع شود در صورتی که مشکلات با برجام رفع نمی‌شود برجام مربوط به گذشته است و اجرای آن آغاز شده است، اما متاسفانه دو بی‌انصافی نسبت به آن در حوزه بازرسی از پارچین رخ داده است.

وی تصریح کرد: از طرفی برخی عنوان کردند که نتیجه بازرسی از پارچین و نمونه‌برداری‌ها از آن با گفته‌های ایران متفاوت بوده است، و اط سوی دیگر برخی عنوان کردند که در این بازرسی‌ها از خطوط قرمز عبور شده است در صورتی که به هیچ عنوان این مباحث صحت ندارد.

وی با بیان اینکه سرباز رهبری و مطیع اوامر ایشان هستیم گفت: آنچه رخ داد کاملا با رعایت همه ملاحظات امنیتی و ملی و همچنین رعایت کلیه خطوط قرمز بوده است.

دریابان شمخانی در ادامه با اشاره به مباحث فرهنگی گفت: ایران کشوری صاحب فرهنگی بسیار غنی است و در کنار آن نیز از توان نرم برخوردار است. باید اعوجاجات فرهنگی اصلاح شود و این امر می‌تواند با در دسترس بودن مسئولین مرتفع شود. ارتباطات مسئولین با مردم نباید رانتی باشد و در کنار آن نیز نباید کسی از این در دسترس بودن مسئولان سوء‌استفاده کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی حل مشکلات مردم را عاملی جهت غنی‌تر شدن بستر فرهنگ در کشور دانست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار