مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک سند هویت شهر است، حفظ این مجموعه همراهی و مشارکت مالکین و کسبه بازار را می‌طلبد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴ 30 April 2024

به گزارش تابناک مرکزی،محمود مرادی در خصوص احیای بازار تاریخی اراک گفت: بازار اراک همه ساله مورد مرمت‌های اضطراری مستمر قرار گرفته است و این مرمت‌ها از طریق اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و شهرداری اراک به صورت مشارکتی انجام شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید به اینکه هیئت امنای بازار باید با برگزاری انتخابات آزاد و اصولی و رای گیری کسبه بازار تعیین شوند، افزود: از آنجائیکه صاحبان اصلی این بنای تاریخی مالکین و کسبه بازار و اوقاف هستند، تمامی ذی‌نفعان بایستی در جریان مرمتهای بازار مشارکت و همراهی کنند و بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار تاریخی اراک را نجات داد.
او با بیان اینکه طرح جامع مرمت بازار تهیه شده و مرمتها بر اساس این طرح در حال انجام است، ادامه داد: حفظ این مجموعه تعامل و همکاری همگانی و همچنین کسبه بازار را می‌طلبد و همواره انگشت اتهام به سمت میراث‌فرهنگی نشانه رفته است، هرچند هیچ شکی در وظیفه اصلی و سنگین میراث‌فرهنگی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی از جمله بازار اراک نیست.
مرادی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود یکصد میلیارد ریال برای مرمتهای بازار تاریخی از سراهای گلشن و نوذری و کاشانی و فدایی و قسمتهای دیگر شامل راسته اصلی، با نظارت مستقیم کارشناسان مرمت اجرا اشده است، افزود: علاوه بر مرمت این سراها، به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار همچنین محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی انجام شده است.
وی افزود: مجموعه بزرگ بازار اراک، به مرکزیت چهارسوق، شامل 20 سرا، حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراهای متعدد است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شده است.
او در ادامه گفت: بازار اراک در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. امیدواریم برای رسیدگی به بازار از حیث مرمت و احداث تأسیسات، مشارکت مالکین، کسبه و سایر دستگاه‌های متولی را نیز شاهد باشیم در غیر این صورت اعتبارات ابلاغی فقط صرف رفع خطر و مرمت های اضطراری خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک است و ما نباید با سیاه نمایی کاری کنیم که گردشگران فکر کنند بازار تاریخی دارد روی سرشان خراب می‌شود.
مرادی گفت: رمز احیای بازار تاریخی اراک حضور گردشگران در این مجموعه تاریخی است ولی متاسفانه تبلیغات منفی و سیاه نمایی و دیدن نیمه خالی لیوان باعث شده ما نتوانیم گردشگران را جذب این اثر فاخر و ارزشمند استان نماییم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار