تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در شالیزارهای گیلان

تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در شالیزارهای گیلان

کد خبر: ۱۰۵۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 18 July 2022

استاندار در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان : کمتر از یک درصد شالیزارهای گیلان دچار کم آبی هستند.

به گزارش تابناک گیلان ؛ استاندار در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان از تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در کمتر از یک درصد شالیزارهای گیلان و لغو مرخصی اعضای قرارگاه‌های مدیریت آب کشاورزی تا پایان فصل آبیاری خبر داد و گفت: آبرسانی به شالیزارها طبق برنامه استمرار دارد و در این مسیر صرفه‌جویی و مراقبت برنجکاران نیز مورد انتظار است.
دکتر اسدالله عباسی گفت: کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، کاهش محسوس بارش به میزان ۴۲ درصد که در 20 سال اخیر بی سابقه بود و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی برای افزایش ذخایر آبی، سبب شد تا برای حل معضل کم آی کشاورزی قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان ایجاد شود.
وی افزود : اسفند پارسال با توجه به پیش بینی های کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان، توصیه شد حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که این موضوع برای استانی کشاورزی غیرقابل قبول بود.
وی افزود : تاکنون از همه ظرفیت های موجود در گیلان برای مدیریت صحیح آب کشاورزی استفاده شده و این تلاش ها تا پایان فصل زراعی امسال تداوم دارد.
وی با تاکید بر اینکه فرمانداران بعنوان روسای قرارگاه های جهادی آب در شهرستان‌ها پای‌کار هستند، گفت: همکاری برنجکاران در اجرای درست زمان‌بندی عملیات فصل زراعی نیز در کاهش آسیب‌های کشاورزی مؤثر بوده است.
استاندار افزود : با توجه به ذخیره خوب آب موجود؛ تا دو تا سه هفته آینده آبرسانی بر اساس برنامه ادامه خواهد داشت.
وی خطاب به فرمانداران خاطر نشان کرد: برای توزیع مناسب آب کشاورزی با همکاری مردم در مناطقی که میراب ندارند بخشداران و دهیاران خودشان میراب شده و عادلانه آب را در شالیزارها تقسیم کنند.
دکتر اسدالله عباسی تلاقی تلاش مسئولان با همراهی مردم را نقطه عطف رفع مشکلات دانست و افزود: امیدوارم به فضل الهی با برداشت محصول برنج با کیفیت از نظر کمی و کیفی، رضایت کشاورزان زحمتکش حاصل شود.
وی از صدا و سیما و رسانه های استان در اطلاع رسانی مناسب به مردم و همراهی با قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان نیز قدردانی کرد.
در این جلسه که مدیران استانی عضو قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان و فرمانداران حضور داشتند، تعدادی از اعضا، گزارش اقدامات خود را ارائه کردند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار