در آستانه ماه محرم، طی آیینی با حضور آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات کتابخانه آیت الله بروجردی (ره) قم کتاب عاشورا در چهار گوشه ایران رونمایی شد.
کد خبر: ۹۸۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ 09 August 2021

به گزارش تابناک قم، صاحب انتشارات نگار در این آیین طی سخنانی با بیان اینکه این کتاب حاصل فعالیت هنرمند عکاس سعید محمودی ازناوه طی ۳۳ سال قمری است، اظهار داشت: در این کتاب آیین‌های عاشورا در حدود ۸۵ نقطه ایران ثبت شده‌است.

امیر محمد مرادی‌پور افزود: کتاب فوق در نوع خودش منحصر به‌فرد است، چون تا به‌حال در عرصه فرهنگ مکتوب یک چنین مستندنگاری اجتماعی با موضوع عاشورا انجام نشده‌است.

مرادی پور خاطرنشان کرد: در این کتاب، آثار افزون بر ۲۰ عکاس هنرمند دیگر از دوره قاجار تاکنون نیز گنجانده شده که بر غنای کلی کتاب افزوده‌است.

صاحب انتشارات نگار همچنین با بیان اینکه این کتاب مزین به‌یک پیام از آیت الله علوی بروجردی است که از زاویه بسیار ظریف و لطیفی به‌موضوع هنر و زیبایی‌های عاشورا از عصر عاشورا تا به‌امروز اشاره دارد، گفت: سه مقدمه دیگر کتاب نیز به‌ قلم سید حسین نصر و ۲ تَن از مستشرقان انگلیسی و آمریکایی که در موضوع زیارت‌پژوهی شهرت جهانی دارند، نوشته‌شده‌است.

وی بیان کرد: این اثر طلیعه‌ای است، برای طرح جامع‌تر و جدی‌تر تحت عنوان عاشورا در چهار گوشه عالم که هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تهیه آن هستیم.

مرادی پور یادآور شد: بر مبنای گزارش و استنادهای جمع‌آوری شده، هیچ سوگواره‌ای در جهان به‌گستردگی و بروز و ظهور عاشورا نیست.

وی ادامه داد: در بیش از ۱۲۰ کشور برنامه‌های عاشورا تحت عنوان روز حسین برگزار می‌شود، و این فرصت و ظرفیت استثنایی است برای فرهنگ شیعه که بتواند از این گستره نفوذ و اثر بخشی عاشورا در جهان استفاده کند.

وی بیان کرد: برغم شبهه پراکنی‌های ناآگاهانه و مغرضانه‌ای که عاشورا را یک مفهومی به‌دور از صلح و دوستی و مهربانی می دانند، عاشورا بزرگترین نماد مهرورزی، نوع دوستی و صلح و مهربانی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار