یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به وضعیت اسف بار دریاچه بختگان گفت: این دریاچه بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور به شمار می رود اما متاسفانه کانون توجهات به ارومیه است.
کد خبر: ۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 01 March 2015

به گزارش مهر، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب ۱۱۷هزار و ۴۷ هکتار و ۲۴۲هزار و ۲۲۳هکتار در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است.

دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال ۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال ۱۳۷۴ بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

اما طی سالهای اخیر تمام دریاچه بختگان خشک شده و فقط در یکی از چشمه ها مقادیری آب در سطح بسیار محدود وجود دارد. بارشهایی نیز امسال در سطح استان فارس به وقوع پیوست که این بارشها نیز نتوانست دردی از بختگان دوا کند.

تالاب بختگان دریاچه بختگان

یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به وضعیت اسف بار دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: این دریاچه بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور به شمار می رود اما متاسفانه کانون توجهات به ارومیه است.

علمدار علمداری با تاکید بر اینکه باید به محیط زیست به عنوان یک سرمایه ملی نگاه شود، افزود: تالابها به عنوان اکوسیستم منطقه از حساسیت زیادی برخوردار هستند اما متاسفانه طی چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از تالابها به ویژه تالابهای استان فارس خشک شدند.

با خشک شدن دریاچه های استان به ویژه دریاچه بختگان وضعیت اقلیم استان فارس دستخوش تغییرات شد.وی با اشاره به تبعات خشک شدن تالابهای استان به ویژه بختگان بیان کرد: متاسفانه با خشک شدن دریاچه های استان به ویژه دریاچه بختگان وضعیت اقلیم استان فارس دستخوش تغییراتی شده که بسیار نگران کننده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر ضروت توجه به تالابها و احیای سریع آن گفت: متاسفانه به دلیل خشک شدن تالابها به ویژه بختگان اقلیم منطقه فارس تغییر کرده به گونه ای که نشانه های ورود کویر به این استان مشاهده شده است.

علمداری ادامه داد: به عنوان نمونه در فصل گرما روزها در این استان بسیار گرم و شبها بسیار سرد است که این موضوع از مشخصات ورود کویر به استان فارس است.

وی با اشاره به تاثیر خشک شدن بختگان بر انجیرستانها نیز افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته قطب انجیرستانهای دیم جهان به دلیل خشک شدن دریاچه بختگان دستخوش مشکلاتی شد به گونه ای که بعضا انجیرهای ۲۰۰ ساله از بین رفتند و مردم با مشکلاتی روبه رو شدند.

این کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به افزایش پدیده ریزگرد در استان گفت: به دلیل خشک شدن این تالاب ریزگردها در استان افزایش یافت به گونه ای که منطقه مذکور تحت تاثیر این پدیده قرار گرفت.

علمداری با اشاره به اینکه هر سال وضعیت این دریاچه بحرانی تر می شود، اظهار داشت: امسال در حالی رو به اتمام است که تاکنون شاهد بارش مناسبی در منطقه نبوده ایم از این رو تابستانی بحرانی همراه با افزایش پدیده ریزگرد در این استان پیش بینی می شود.

بختگان

وی گفت: متاسفانه این ریزگردها فقط خاک نبوده بلکه با آلاینده های محیط زیست در کف تالاب مخلوط شده و به طور حتم مشکلات زیادی را برای مردم از نظر سلامت و تنفسی به وجود می آورد.

این کارشناس حوزه محیط زیست خواستار توجه ویژه به تالاب بختگان شد و افزود: در این راستا ضروری است که مسئولان امر هر چه سریعتر نسبت به احیای آن اقدام کنند در غیر این صورت وضعیت استان بحرانی خواهد شد.

دریاچه بختگان در حال حاضر به یک کانون ریزگرد تبدیل شده که هرچه سریعتر باید تدابیر ویژه ای برای برون رفت آن از این مشکل اتخاذ شود.مدیرکل محیط زیست استان فارس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دریاچه بختگان همچنان خشک و روند خشکی دریاچه نگران کننده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: دریاچه بختگان در حال حاضر به یک کانون ریزگرد تبدیل شده که هرچه سریعتر باید تدابیر ویژه ای برای برون رفت آن از این مشکل اتخاذ شود.

وی افزود: دریاچه با این میزان بارندگی پر آب نمی شود بلکه باید سیلاب جاری تا دریاچه آبدار شود.

وی بیان کرد: البته این بارندگی ها در پر آب شدن سفره آبهای زیر زمینی موثر بوده اما تاثیری در آبدار شدن بختگان نداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار