کد خبر: ۸۷۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 17 July 2020
 
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، از مراجعه سه هزار و ۵۳۶ بهبود یافته کرونا به مرکز انتقال خون برای اهدای پلاسمای خون خود در راستای کمک به بهبود سایر مبتلایان به بیماری کووید۱۹ خبر داد.
 
تولید 2776 واحد پلاسمای بهودیافتگان کرونا در کشوربشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه سه هزار و ۵۳۶ نفر از بهبودیافتگان کرونا جهت اهدای پلاسمای خود به ۲۲ مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: از این تعداد افراد که یک ماه از بهبودی آن‌ها گذشته است، دو هزار و ۷۷۶ واحد پلاسما تهیه شده است.

وی بیان کرد: بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه و خراسان رضوی اقبال بیشتری برای اهدای پلاسما نشان داده‌اند. بیشترین اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا نیز مربوط به استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: این پلاسمای هایپر ایمیون(پر پادتن) از طریق سازمان انتقال خون به بیمارستان‌های درخواست‌کننده ارسال شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در ۲۲ استان کشور شامل استان‌های مرکزی، اردبیل، کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، مازندران، گیلان، زنجان، قزوین، سیستان و بلوچستان، البرز، قم، همدان، یزد، کرمانشاه، خراسان رضوی، گلستان، سمنان، تهران و فارس طرح جمع آوری بهبودیافتگان پلاسما در حال انجام است.

سخنگوی سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینکه ۵۶۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سه ماهه نخست سال جاری، برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: از این تعداد ۴۴۴ هزار نفر موفق به اهدای خون شده و ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر نیز از اهدای خون معاف شده‌اند.
 
حاجی بیگی با اشاره به اینکه ۶۷ هزار و ۳۹۹ نفر برای نخستین بار جهت اهدای خون به مراکز مراجعه کرده‌اند، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۲۲ هزار و ۸۰۷ نفر از بانوان نیز موفق به اهدای خون شده‌اند که ۵.۲ دهم اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در این سه ماه بانوان استان‌های خراسان جنوبی با ۸.۹ درصد، سیستان و بلوچستان با ۸.۶ درصد و خراسان شمالی با ۸ درصد بیشترین اقبال را به اهدای خون نشان داده‌اند. شاخص اهدای خون بانوان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از ۴.۱ درصد به ۵.۲ درصد رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور یادآور شد: شاخص و میانگین اهدای خون مستمر در کشور ۵۶.۶ درصد بوده است که در این بین استان‌های سمنان با ۷۵ درصد، همدان ۷۰ و یزد ۶۶ درصد بیشترین میزان اهدای خون مستمر در کشور را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری استان‌های قم، البرز، تهران و استان مرکزی بیشترین مشارکت را در شبکه ملی خون‌رسانی کشور داشته‌اند.

حاجی‌بیگی یادآور شد: ۳۴ درصد خون‌های اهدایی کشور O+ بوده و فقط یک درصد از خون‌های اهدایی کشور AB- بوده است. طی این سه ماه در استان‌های خراسان شمالی و بوشهر شاهد رشد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال بودیم. همچنین اهدای خون مستمر در استان‌های گیلان با ۱۰ درصد رشد و آذربایجان شرقی با چهار درصد رشد روبه‌رو بوده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار