رئیس انجمن تغذیه آسیا:
رئیس انجمن تغذیه آسیا گفت: برای نخستین‌بار در کشور، یک دوره آموزشی پنج روزه با موضوع تغذیه بالینی با حمایت مالی اتحادیه اروپا و انجمن تغذیه آسیا در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳ 19 August 2015
عبدالرضا نوروزی در نشست خبری تغییرات جدید در تغذیه بیمارستانی در خراسان رضوی در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در گذشته اهمیت زیادی به تغذیه بیماران در بیمارستان‌های کشور داده نمی‌شد و این در حالی است که گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره در تحقیقات علوم تغذیه بالینی در سطح کشور پیشگام بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارانی که به واسطه تصادف یا سایر سوانح در ICU بستری می‌شوند باید از طریق سرم‌های ویژه، مواد غذایی لازم را دریافت کنند، تصریح کرد: در برخی از طرح‌های تحقیقاتی در ارتباط با تغذیه بیماران در بیمارستان‌ها، از میان 50 بیمارستان سطح کشور، 21 مرکز درمانی مورد بررسی قرار گرفتند تا میزان کیفیت در بخش‌های مختلف تهیه شود و مصرف غذا مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سطح کیفیت غذاهای بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشهد را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: آنچه که سبب می‌شود تا درمان بیماران به نتیجه مطلوبی برسد، تغذیه درست و اصولی است لذا با توجه به اینکه اجرای مرحله دوم طرح نظام تحول سلامت مربوط به توجه ویژه تغذیه بیماران در بیمارستان‌ها است، تحقیقات ما در این بخش بسیار گسترده انجام شد و در قالب یک گزارش در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

نوروزی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته تیم تحقیقاتی تغذیه بالینی در 22 شهر کشور، 32 درصد بیماران بستری شده در بیمارستان سوء تغذیه دارند، بیان کرد: میزان استاندارد در نظر گرفته شده از سوی اتحادیه اروپا برای سوء‌تغذیه 26 درصد است که با توجه به آمار 47 درصدی میزان سوء‌تغذیه در کشورهای جنوب شرق آسیا، شرایط ایران بد نیست.

رئیس انجمن تغذیه آسیا، ارتقای علمی مباحث پزشکی ایران با سایر کشورهای خارجی را در تعامل مناسب آنها با یکدیگر دانست و اضافه کرد: برای نخستین‌بار، 18 عضو انجمن تغذیه آسیا، ایران را نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در علوم تغذیه بالینی در انتخابات خود شرکت دادند که پس از ارزیابی پرونده فعالیت‌های پژوهشی، بنده را انتخاب کردند.

وی با ابراز خرسندی از این اتفاق مهم در ارتباط با علم پزشکی ایران به ویژه تغذیه بالینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این انجمن با هدف ارتقای علوم تغذیه بالینی، اقدام به تهیه دستورالعمل با موضوع رفع مشکلات تغذیه‌ای جهان ویژه بیماران در بیمارستان‌ها می‌کند لذا تحقیقاتی که ما در کشور انجام داده‌ایم برای آنها قابل توجه بود.

نوروزی افزود: حضور متخصصان پزشکی به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد در ارتباط با تغذیه بالینی در کنگره‌های بین‌المللی سبب شده است تا متخصصان جهان علاقه‌مند به حضور در ایران شوند لذا برای نخستین‌بار در کشور، یک دوره آموزشی پنج روزه در 20 ژانویه (30 دی ماه 94) در مشهد با موضوع تغذیه بالینی با حمایت مالی اتحادیه اروپا و انجمن تغذیه آسیا برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار