معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه خوشه گیوه‌بافی را یکی از بزرگترین خوشه‌های صنایع دستی کشور دانست و گفت: این خوشه با 10 هزار عضو در کرمانشاه فعال است.
کد خبر: ۷۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 04 August 2015

نصرت‌الله سپهر اظهار داشت: برندسازی به‌دلیل اهمیت آن در معرفی صنایع‌دستی به جهان موضوعی بسیار مهم است.

وی به برندهای صنایع‌دستی استان کرمانشاه اشاره کرد و متذکر شد: برخی از این صنایع‌دستی همچون ابزارآلات فلزی، گلیم خاص استان که نمونه آن در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود، گیوه‌های رنگی و مردانه، لباس کردی چوخه‌‌رانک، چیغ‌بافی، کارهای چرمی، نمدمالی و... به نام کرمانشاه برندسازی شده‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: 45 اثر صنایع دستی استان تاکنون موفق به اخذ نشان ملی شده‌اند.

سپهر با تصریح اینکه 12 اثر دستی استان کرمانشاه نیز موفق به دریافت نشانه جهانی اصالت از یونسکو شده‌اند، گفت: 6 اثر استان نیز به‌عنوان میراث معنوی به ثبت رسیده‌اند.

وی در ادامه افزود: چندین اثر از صنایع‌دستی استان از جمله گیوه، گلیم هرسین، سازهای سنتی نیز بر اساس ملاک‌های سازمان ملی استاندار ایران استانداردسازی شده‌اند و امسال نیز قصد داریم تعداد دیگری از این صنایع را استانداردسازی کنیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه میزبانی داوری نشان ملی صنایع‌دستی غرب کشور طی سال‌های اخیر برای کرمانشاه را یکی دیگر از اقدامات برای آشنایی بیشتر هنرمندان با آثار ثبت ملی و کیفیت و ویژگی‌های آنها برشمرد.

سپهر یادآور شد: آشنایی و آگاه‌سازی هنرمندان صنایع دستی با استانداردهای لازم گام مهمی برای برندسازی آثار دستی خواهد بود.

وی حضور هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کرمانشاه در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را اقدامی مؤثر برای افزایش سطح کیفی کالاها به‌‌منظور مطرح شدن آنها به عنوان برند عنوان کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه معرفی و تقدیر از صنعتگران و تولیدکنندگان نمونه این عرصه نیز مشوق خوبی برای سایر هنرمندان در عرصه برندسازی است.

سپهر کانالیزه کردن صنایع‌دستی استان در چارچوب‌های استاندارد را یکی از اهداف مهم برای ایجاد برند در این حوزه بیان کرد و گفت: طی 10 سال گذشته آگاهانه و دلسوزانه برای نجات صنایع‌دستی از خمودگی موجود تلاش کردیم.

وی در ادامه افزود: با این اقدامات سعی کردیم تا کرمانشاه را به جایگاه اصلی‌اش در زمینه صنایع دستی برسانیم و برای اشتغال بومی و محلی نیز گام‌هایی برداریم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان صنایع‌دستی را در راستای باز کردن روزنه‌هایی در زمینه گسترش اشتغال بومی و محلی عنوان کرد.

سپهر کاربردی بودن صنایع‌دستی استان کرمانشاه را یکی از ویژگی‌های اصلی آن دانست و ادامه داد: این موضوع موجب محبوبیت و گسترش صادرات صنایع دستی استان شده است.

وی میزان صادرات صنایع دستی استان در سه ماهه ابتدای امسال را 1.5 میلیون دلار اعلام کرد و بیان داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: سال گذشته نیز 6.5 میلیون دلار صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه را شاهد بودیم که البته سه تا چهار برابر این میزان نیز به‌صورت چمدانی از استان صادر می‌شود.

سپهر با اشاره به فعالیت 70 هزار هنرمند در عرصه صنایع دستی استان کرمانشاه، تصریح کرد: خوشه گیوه‌بافی یکی از بزرگترین خوشه‌های صنایع دستی کشور است که با 10 هزار عضو در کرمانشاه فعال است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه صنایع دستی استان از مواد بومی خود استان است و تحریم‌ها هیچ تأثیری بر بازار این صنعت نداشته است، افزود: گیوه یکی از پاپوش‌هاست که یک‌هزار سال قدمت دارد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای برندسازی گیوه جعبه‌هایی با نام کرمانشاه در اختیار هنرمندان این رشته گذاشته شد تا آنها نیز ترغیب شوند.

سپهر به میزبانی کرمانشاه برای داوری نشان ملی صنایع‌دستی غرب کشور در شهریور ماه امسال اشاره کرد و متذکر شد: امیدواریم بتوانیم آثار زیادی از استان را به ثبت ملی برسانیم تا در مراحل بعد نیز با استانداردسازی آنها بتوانیم این صنایع را به ثبت جهانی برسانیم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار