مدیر حوزه‌های علمیه كشور با تأكید بر اینكه مسجد نباید به انتظار دولت و بودجه‌های رسمی بنشیند، گفت: افتخار حوزه‌های علمیه نیز این است که همیشه از مردم و در کنار مردم بوده‌اند در آینده هم باید همین شاخص‌ها را داشته باشیم.
کد خبر: ۷۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 04 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایکنا: آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه كشور شب گذشته، ۱۴ بهمن‌ماه در اجلاس نماز شهرستان نی‌ریز، گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که حوزه علمیه برای آینده خود و جامعه دارد، تاکید می‌شود حوزه و روحانیت نهادی است که باید در خدمت جامعه معنا پیدا کند.
وی با تأكید بر این نكته كه روحانیت، در طول تاریخ هدفی جز خدمت به جامعه نداشته است، گفت: امروز بیش از هر زمانی حوزه و رحانیت باید خود را در خدمت جامعه تفسیر کند.
مدیر حوزه‌های علمیه كشور با بیان اینكه برنامه‌های گوناگونی برای تقویت پاسخگویی حوزه به نیازهای روز جامعه در حال طراحی است كه یكی از آن‌ها طرح آمایش است، گفت: در طرح برنامه پنج ساله حوزه، یک محور را مسجد قرار داده‌ایم که حداقل هر یك هزار نفر دارای یک مسجد در دسترس باشند.

روستایی بدون مسجد نباید داشته باشیم
وی در ادامه با تأكید بر اینكه هیچ روستایی بدون مسجد نباید داشته باشیم، گفت: مسجد باید در جای مناسب بوده و محلی برای رسیدگی به نیازمندان و معالجه آسیب‌های اجتماعی باشد.
آیت‌الله اعرافی به ویژگی‌های مسجد طراز انقلاب اسلامی نیز اشاره كرد و گفت: ۲۰ شاخص برای مسجد طراز تعریف شده است كه باید با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به چنین مسجدی دست یابیم.

مسئولان مسجدی شوند
وی خواستار همكاری همه نهادها برای دستیابی به مسجد طراز شد و گفت: دولت و مسئولان در زیرساخت‌ها كمك كنند اما اصل این است كه مسجد به دست مردم و روحانیت اداره شود و هرگز نمی‌خواهیم كه مسجد را دولتی کنیم، بلکه دولت و مسئولان باید مسجدی شوند.

منتظر بودجه‌های دولتی ننشینیم
مدیر حوزه‌های علمیه كشور با تأكید بر اینكه مسجد نباید به انتظار دولت و بودجه‌های رسمی بنشیند، گفت: افتخار حوزه‌های علمیه نیز این است که همیشه از مردم و در کنار مردم بوده‌اند در آینده هم باید همین شاخص‌ها را داشته باشیم.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود نماز را محور تقرب انسان‌ها به خداوند دانست و گفت: نماز جلوه گاه عالی‌ترین عشق انسان است.
وی با بیان اینكه نماز مانند سایر عبادات دو چهره دارد، گفت: چهره ظاهری که در فقه تبلور یافته است، چند هزار حکم و قانون دارد و این چهره ظاهری را برای ما ترسیم کرده است؛ آن قدر نماز از جایگاه بزرگی برخوردار است که چند هزار قانون در باب نماز در فقه ما وجود دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه كشور همچنین چهره باطنی نماز را یادآور شد و تأكید كرد كه تعالیم و دستورهای ظاهری نماز برای آن است که به دنیای درون نیاز و به عشق وافر خدایی در نماز برسیم و غیر از احکام و آداب نماز باید رازهای نهان نماز نیز به روی نمازگزاران گشوده شود.
وی با تأكید بر اینكه باید دریچه‌های معنوی نماز در اجلاس‌های نماز به روی دانش‌آموزان، دانشجویان و نسل جوان باز شود، گفت: اگر نماز تحت زندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد، مشخص می‌شود كه نمازش واقعی است یا خیر.

نماز محور تمام اعمال انسان است
آیت‌الله اعرافی با یادآوری این نكته كه نماز محور تمام اعمال انسان است، گفت: نماز پیام‌های مهم اجتماعی دارد، بخش مهمی از نماز به عید، جمعه و مسجد گره خورده است، به این معنا که نماز در فلسفه عبادات اسلامی کاملا جمعی است.
مدیر حوزه‌های علمیه كشور تأكید كرد: نماز همزمان با آنکه رشته‌های دل را به عالم معنا گره می‌زند، به رشته عموم جامعه نیز گره می‌زند و در حقیقت نماز یک ارتباط صمیمی بین عموم مسلمانان ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینكه نماز با امامت و ولایت گره خورده است، از ائمه جماعات خواست تا الگوهای اخلاق، طهارت و پاكی و الهام‌بخش در زندگی باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار