تحول نظام سلامت یک گام در ایمن سازی نوزادان
هر ساله در جهان، نزدیک به 11 میلیون کودک ، در هر روز 30 هزار و در هر دقیقه20 کودک قبل از 5 سالگی جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که آمارهای مذکور با کم شماری مواجه است و ثبت دقیقی صورت نمی گیرد. اين مرگها عمدتا درکشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق مي افتند.
کد خبر: ۷۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 03 August 2015
بنابر گزارش تابناک یزد، در بين كشورهاي کم درآمد افراد فقير نسبت به سايرين مرگ و مير بيشتري را تجربه مي نمايند. به عنوان مثال، حدود 4 میلیون یا 40 درصد از مرگ و میر زیر 5 سال در 28 روز اول زندگی رخ می دهد كه 98 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده است این درحالی است که به گفته "اسلامی "معاون فنی دفتر سلامت خانواده،‌ جمعیت و مدارس وزارت بهداشت آمارهای کشور ما نشان می دهد سالانه 14 هزار نوزاد در کشور به دلایل مختلف‌ از جمله عدم احیای درست فوت می‌کنند.
در ميان شاخص هاي مختلف مرگ و میر، شاخص مرگ ومير كودكان تعيين كننده ی بسيار مناسبي براي سطح توسعه يافتگي جوامع است چرا كه اولا تحت تاثیر گروههای سنی قرار ندارد و از سوی دیگر در بسياري از موارد، علل تعيين كننده مرگ ومير در سنين کودکی مربوط به شرايط زندگي است كه نوزادان در آنجا به دنيا آمده و پرورش یافته است.
علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه، تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی مختلف در کاهش یا افزایش آن است چراکه این شاخص تابعی از وضعیت سواد خانواده ها ، شبکه راه های روستایی، دسترسی به فوریتهای پزشکی، هزینه خدمات درمانی ، وجود شبکه های ارتباطی مخابراتی، در آمد خانوار و ... است.
مهمترين علت مرگ نوزادان تا يک ماهگي؛ نارسي 59 درصد، ناهنجاري مادرزادي 4/18درصد و ناراحتی تنفسي10درصد گزارش شده است ضمن اینکه برخی تحقیقات هم نشان داده اند ميزان مرگ و مير دوره نوزادي با جنس ارتباط معني داري داشته و در نوزادان پسر بيش از نوزادان دختر بوده است.
"مسعود شریفی"قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوق یزد نیز در گفت و گو با تابناک یزد در این باره می گوید:
بعد از انقلاب با گسترش شبکه بهداشت و درمان و تربیت نیروی متخصص وگسترش تکنولوژی پزشکی و تجهیزاتی همچونICU  نوزادان و گسترش بیمارستان ها در مناطق محروم آمار مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال و مادران باردار کاهش چشمگیری در سطح کشور و همچنین استان یزد داشته است.
وی با اشاره به اینکه شاخص مرگ و میر نوزادان زیر پنج سال یک شاخص توسعه ای برای کشورهای جهان محسوب می شود گفت: در حال حاضر آمار مرگ نوزادان زیر یک سال کشور 15 در 1000 است و ددر استان یزد در سال 1392 این شاخص 6/6 بوده است کهنسبت به کل کشور وضعیت خوبی را نشان می دهد و دلیل این امر هم گسترش خدمات اولیه بهداشتی و در دسترس بودن آن، مراقبت از  نوزادان زیر یک سال و مراقبت های طول بارداری و پس از تولد است که هر دو در استان و مراکز بهداشت و درمانی روستایی در دسترس کامل  است.
وی در خصوص تجهیزات بخش اطفال در بیمارستان ها افزود: هر بیمارستان فعال در تمام شهرستان های استان دارای یک بخش اطفال است ضمن اینکهبرنامه مراقبتیکودک سالم در واحدهای بهداشتی و برنامه مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال موسوم به (مانا) در مراکز بهداشت درمانی و خانه های بهداشت انجام می شود.
شریفی اظهار کرد: در برنامه تحول سلامت واکسن پنتاوالان ادغام و انجام شد که در کودک مقاومت در برابر دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت و آنفلانزا هموفیلوس را ایجاد می کند مزایایاین واکسن در مقایسه با سایر واکسن های کودکان که تاکنون وجود داشتدر این است که در یک تزریق انجام می شود و کودک را در مقابل چند بیماری به طور همزمان مقاوم می کند همین که موضوع باعث کاهش آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز شده است و در تمام پایگاه های بهداشتی، مراکز بهداشت و درمان و خانه های بهداشت این واکسیناسیون انجام می شود البته همکاری والدین و مراجعه به موقع به این مراکز برای پیشگیری از این بیماری ها لازم است.
وی در خصوص برنامه های طرح تحول سلامت هم گفت: در طرح تحول نظام سلامت چند برنامه در حال اجرا است که شامل تقویت پزشک خانواده روستایی، تقویت فعالیت های بین بخشی و ارتقای سواد سلامت مردم و اراده خدمات سلامت در حاشیه شهرها است با توجه به تحول نظام سلامت سرانه  وزارت بهداشت به طرح های ارتقای سلامت نسبت به سال های گذشته افزایش چهار برابری داشته است.
وی تصریح کرد:اعتبارات جدید برای تامین مکمل های دارویی همچون قطره آهن کودکان زیر 2 سال و مادران باردار و شیرده به عنوان گروه های هدف نیز در این طرح تحول بیش از پیش دیده شده است.




















































اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار