امام جمعه اردبیل:
امام جمعه اردبیل با اشاره به طرح برداشت آب از رودخانه ارس برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: هرگونه تعرض به حق آبه دشت مغان از این رودخانه ، توام با ایجاد خطر امنیتی در شمال استان اردبیل خواهد بود و من در دیدار با رئیس جمهور به صراحت این این موضوع را با وی در میان گذاشتم.
کد خبر: ۵۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 04 July 2015
امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه نسبت به تبعات طرح برداشت حق آبه دشت مغان برای انتقال به استانهای دیگر  هشدار داد.
آیت ا... سید حسن عاملی با اشاره به طرح برداشت آب از رودخانه ارس برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: هرگونه تعرض به حق آبه دشت مغان از این رودخانه ،توام با ایجاد خطر امنیتی در شمال استان اردبیل خواهد بود.
وی بیان کرد: در این خصوص به خدمت رییس جمهوری رسیده و گفته ام اگر به حق آبه دشت مغان جهت احیای دریاچه ارومیه دست بزنید از امنیت شمال استان اردبیل ، مطمئن نباشید.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین با اشاره نشست هفته آینده وزارت نیرو برای تعیین سهم استانها از آب رودخانه قزل اوزن ،از مسئولان استان اردبیل خواست با قاطعیت و قدرت تمام از حق آب منطقه خلخال در این رودخانه دفاع کنند.
خطیب جمعه اردبیل حوادث عراق، سوریه، یمن و پیدایش گروه تروریستی داعش را طرحی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی وبه حاشیه کشاندن موضوع فلسطین ارزیابی و تاکید کرد:وهابیت ضربات سنگینی بر پیکره اسلام وارد کرده وجنگهای اخیر اسرائیل با حزب الله لبنان ونیروهای مقاومت اسلامی غزه با دستور وتامین هزینه مستقیم از سوی رژیم خائن آل سعود شکل گرفته است.
آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیتهای گردشگری منطقه از مسئولان استان اردبیل خواست تمام امکانات موجود را برای پذیرایی شایسته ازگردشگران پرشمارداخلی دربعد از ماه مبارک رمضان آماده کنند تا ضعف مدیریتی سال گذشته در این زمینه تکرار نشود.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت:راهپیمایی روز جهانی قدس جلوه گاه وحدت، همبستگی، صلابت واستقامت مردم ایران اسلامی وملتهای مسلمان و آزاده دنیا در برابر استکبار جهانی ورژیم غاصب صهیونیستی است.
وی با تبیین فلسفه اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بعنوان روز جهانی قدس از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی افزود:تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی بخشی از برنامه مقابله استکبار جهانی با امت اسلامی بود و آنها صد سال پیش با احساس خطر از پیشرفت اسلام، زمینه تشکیل این رژیم جعلی وجنایتکار را به عنوان شمشیرغربیها بر سر مسلمانانآماده کرده و با این کار شوم خود زمینه کنار گذاشتن اختلافات تاریخی مسیحیت و یهودیت و ایجاد اختلاف در امت اسلامی را فراهم آوردند.
آیت ا... عاملی با دعوت از اهالی استان اردبیل برای شرکت گسترده وپر شور در راهپیمایی روز جهانی قدس با نیت عبادت تصریح کرد:کسانیکه می خواهند ملت مارا بشناسند، مقدار نفوذ انقلاب اسلامی را بفهمند و شوکت رهبری انقلاب را نظاره کنند به راهپیمایی روز جهانی قدس نگاه کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
همچنان که باید از امنیت شمال استان در صورت دخالت در حق آبه آن باید نگران بود ؛ باید از امنیت جنوب استان در خصوص دستکاری در حق آبه جنوب استان و خلخال و کوثر هم نگران بود. قزل اوزن سهم خلخال و کوثر هست نه اردبیل. مطمئن باشید اجازه هیچگونه دخل و تصرفی را در جنوب استان به آقا بالا سرها داده نخواهد شد.
مدیر پایگاه سایت تابناک: البته که باید حق آبه قانونی خلخال و کوثر داده شود اما توجه داشته باشید این آب از کوههای کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از استان آذربایجان شرقی به جنوب استان اردبیل می رسد و اگر استدالال غیر منطقی شما را بپذیریم حتی یک قطره آب هم نباید از دو استان مبدا عبور کند به جنوب استان اردبیل برسد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. آبی که حق خلخال و کوثر هست به اردبیل حرام است.
باید عرض کنم که قزل اوزن در حوزه آبریز خلخال و کوثر است و آبی که از کوههای خلخال سرازیر می شود نهایتا به این رود می ریزد و قطره ای هم از حوزه شهرستان اردبیل به آن آب وارد نمی شود که بخواهد از آن برداشت کند.
مدیر پایگاه   سایت تابناک اردبیل: خوب یکی از فمولهای محاسبه حق آبه کسر حجم آبریزهای این حوزه از حجم کل ورودی آب رودخانه به منطقه است. البته از نحوه محاسبه وزارت نیرو در این باره اطلاع نداریم 
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
میشه در مورد رابطه ی امنیت و رود ارس توضیح بدید. شما تا چند متر دورتر از نوک بینی می بینید. دریاچه ارومیه نه برای دو استان بلکه برای کل ایران است . آب دریاچه خشک بشه تا 500کیلومتر صدمات کشاورزی و انسانی دارد. در ضمن این نوع نگرش خیلی افراطی در حد نژادپرستیه.
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: هموطن گرامی! شما فقط از روی ظاهر قضیه قضاوت می کنید. چنانکه مطلع هستید، هر دریاچه و تالاب طبیعی از حوزه آبریزی برخوردار است که در حد هزاران سال جریان داشته است. استان اردبیل مشکلی در مورد پرداخت حق آبه برای دریاچه ارومیه ندارد به شرط آنکه خود مسئولان استانهای آذربایجان شرقی و غربی ابتدا بخشی از حق آبه دریاچه ارومیه را به خود این دریاچه برگردانند. نمی شود اهالی آن استان از آبریزهای دریاچه برداشت کنند و همه جا را تبدیل به باغ کنند آنوقت اهالی مظلوم مغان از روزی زن و بچه خود بزنند و دریاچه همسایه را آبیاری کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
با سلام و احترام
به نظر میرسد که میزان بهره برداری کشاورزان اطراف ارومیه در طول 30 سال اخیر حداقل 4 برابر شده است در صورتی که حق آبه مغان در طول این سالها افزایش نیافته است.
یک ایرانی
|
United States
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
مثل اینه که بگید ابتدا بومیان یک شهر باید همه مشغول به کار باشند بعدا اهالی مهاجر سایر شهرها در آن شهر بعنوان غیربومی مشغول باشند . چرا توجیه می کنید . در ضمن رود ارس یک رود مرزیه و تحت تملک یک استان نیست. در ضمن اون قسمت تامین امنیت در صورت انتقال آب به دریاچه ی ارمیه که در متن صحبت امام جمعه اومده بود چی شد؟ راستی شما هم اگه به کمک سایر استان ها نیاز داشته باشید باید منتظر اینگونه تندروی ها باشید ....
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: ارومیه ابتدا باید اشتباهی را که در قبال منابع آبی خود مرتکب شده است  جبران کند و در پی اصلاح رویه غلط خود بر بیاید آنگاه سپس سایر استان ها هم کمک کنند
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
عادت ما این ایست وقتی کم می آوریم صورت مسئله رو پاک می کنیم. شما چقدر اطلاعات دارید دریاچه ارومیه از سه استان سرچشمه می گیرد. و حوزه ی آب ریز آن مربوط به سه استان است. اون قسمت مربوط به امنیت شمال اردبیل چی شد؟ شما هم مراقب اشتباهات خود باشید که دیگران جبران نکنند. من هنوز موندم شما تمام آب ارس رو واسه مصرف می خواین. اوج قومی گرایی در عصر اتم............
مدیر پایگاه
سایت تابناک اردبیل: شما از برخی جزئیات موضوع اطلاع ندارید. آب رودخانه  ارس بین سه کشور ایران ، ارمنستان و آذربایجان تقسیم شده است و هر یک از سه کشور فقط حق برداشت سهم خود را دارند.
سهم حق آبه ایران نیز بین سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تقسیم شده است. بنابراین تنها بخشی از حجم آب رودخانه ارس حق آبه استان اردبیل است و مسئولان نیز در مورد این حق آبه محدود اظهار نظر کرده اند.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
اين رود مهم ترين و پرآب ترين رودخانه شمالی آذربايجان شرقي است. رودخانه ارس از كوه بينگول داغ (هزار بركه) واقع در حوالی سرچشمه فرات در ترکيه سرچشمه گرفته و به سوی خاور روان می شود و در نهايت به دريای خزر می ريزد. درازای بخش مرزی اين رود 475 كيلومتر و درازای سر تا سری رودخانه حدود 910 كيلومتراست. رود ارس از شهرستان های ماكو، اهر، مرند و گرمی در استان های آذربايجان شرقی و غربی و اردبيل عبور می كند. ارس يک رود دايمی و رودخانه مرزی ايران و جمهوری آذربايجان و ارمنستان می باشد. ارس از دو شاخه مجزا يكی در ارمنستان و ديگری در تركيه و سلسله جبال آرارات(آغري) تغذيه می شود كه در محل زنگنه واقع در منتهی اليه شمال باختری ايران به هم می رسند. اين منطقه، مرز مشترك ايران و جمهوری آذربايجان و تركيه است. پس از آن رودخانه ارس تا محلی به نام بهرام تپه مرز مشترك سه كشور ايران و آذربايجان و ارمنستان می باشد.حوضه آبريز ارس جلگه پستي در نيمه شمالي استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل است و آب و هواي معتدلي نسبت به نيمه جنوبي اين استانها دارد بارش فراوان در اين منطقه علاوه بر کمک به اعتدال آب و هوا باعث ايجاد رودخانه‌هاي متعدد با دبي (حجم آب در واحد زمان /Sec M3 ( زياد شده است. برخي از اين رودها سرشاخه‌هاي متعددي در کشورهاي همجوار (ترکيه- آذربايجان- ارمنستان) دارند و در نهايت به درياي خزر راه مي‌يابند. ما زیاد هم بی اطلا ع نیستیم . عصر دوران چاپار گذشته است.
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: خوشحالیم که باعث مطالعه بیشتر شما شدیم کاربر گرامی
ایرانی
|
United States
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
بنده بعنوان یک دبیر تاریخ و جغرافی که نزدیک 14 سال سابقه ی تدریس دارم قبل از ایحاد انگیزه از طرف شما اهل مطالعه بودم . من خوشحال شدم که باعث افزایش اطلاعات شما شدم...........
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: بله از این بابت هم از شما آموزگار فرهیخته و گرامی تشکر می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
س پرچمها چرا فرق كرد ايراني ؟
حسن زاده اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
برای احیای دریاچه ارومیه کافیست سدها را باز کنند. نیازی به بردن آب از ارس، خزر یا جای دیگر نیست. ضمنا اگر آب اردبیل درست مدیریت شود نیازی به آب خلخال و غیره نخواهد بود. متاسفانه عملکرد غلط مسوولین باعث ایجاد اختلاف بین مردم و درنهایت جنگ آب میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
حالادردماخوزستانیهارومیفهمیدطرحهای انتقال اب کارون ودزبه کویرحدودسه میلیاردمترمکعبه یعنی 50%حجم اب سالانه ارس.....خودتون فکرکنیداگه این اتفاق درهرجای ایران میافتادچی میشد...بعدعده ای بی خاصیت میگن کارون اب اضافی داره.....امام جمعه اردبیل میگه مشکل امنیتی...چه انتظاری ازمردم تشنه دارن...لطفا براجلوگیری ازخسارات بیشترتمام طرحهای انتقال اب بین حوزه ای کشورراتعطیل کنید...مجلس طرح ممنوعیت بی قیدوشرط انتقال اب حتی برااب شرب راتصویب کندوطرحهای اجراشده راتخریب کندتاازمشکلات بعدی جلوگیری شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار