نماینده مردم رشت گفت: مطمئنم مجلس به افزایش قیمت حامل‌های انرژی رای نمی‌دهد. عملکرد فرمانداری‌ها برای برگرداندن یارانه نیازمندان در سال ۹۴ صفر بوده است. چیزی از عملکرد در بودجه ۹۷ نمی‌بینیم.
کد خبر: ۵۴۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷ 03 January 2018

به گزارش تابناک : کوچکی‌نژاد نماینده مجلس مردم رشت درباره لایحه بودجه گفت: گزارشات نگران کننده‌ای از بودجه ارائه می‌شود؛ چرا که دولت لایحه بودجه ۹۷ را به نحوی بسته که وابستگی به نفت در آن بسیار زیاد است. حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه را از محل درآمد‌های نفتی آورده اند، ۲۱ هزار میلیاردتومان از محل صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه التفاوت درآمد‌های ارزی؛ بنابراین در مجموع رقم بالایی از نفت آوردند که بودجه را متزلزل و آسیب‌پذیر کرده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به قیمت و صادرات ناپایدار نفت معلوم نیست چه میزان از این درآمد تحقق پیدا کند. درست است که می‌گویند با وجود برجام نفت ما با سود بیشتری حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادر می‌شود، اما همه این‌ها تحت اختیار موسسه‌ای در امریکا است. در واقع این موسسه همه عوامل وابسته به نفت ما را تعیین می‌کند. این موسسه تا حدی اجازه فروش نفت را به ایران می‌دهد که بازار نفت جهانی بر هم نخورد.

کوچکی‌نژاد درباره قیمت نفت در بودجه گفت: دولت می‌گوید هر بشکه نفت ۵۵ دلار به فروش می‌رسد. آیا این قیمت واقعی نفت است؟ با توجه به شوک‌های اقتصادی در این حوزه احتمال دارد قیمت نفت پایین بیاید چرا که برخی از کشور‌ها با قیمت‌های پایین‌تری نفت خود را به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم رشت در ادامه به موضوع مالیات در سال بعد گریزی زد و گفت: موضوع دیگر در بحث بودجه مالیات است که با جهش حدود ده الی پانزده درصدی در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی شده است که یقینا با وجود تورم و مشکلاتی که در شرایط اقتصادی امروز کشور وجود دارد، این مالیات به مردم فشار می‌آورد و بسیاری از شرکت‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت آن تعطیل خواهند شد و می‌تواند تولید را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد. باید برنامه مدونی برای رسیدگی به اوضاع مالیاتی کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند داشت.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور با رکود همراه نبود این افزایش مالیات چندان مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما در شرایط کنونی این افزایش مالیات مردم را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند امری بسیار دشوار خواهد بود فرار مالیاتی گسترش می‌یابد بنابراین تنها افرادی تحت فشار قرار می‌گیرند که شفافیت مالیاتی دارند و مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

جبار کوچکی‌نژاد درباره سهم اشتغالزایی در بودجه سال آینده گفت: در این لایحه دولت ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور اشتغالزایی در کشور آورده است، اما این که آیا این مبلغ می‌تواند مشکل اشتغال ما را حل کند یا خیر، معتقدم پول مشکل اشتغال را حل نمی‌کند ما زمانی برای حل مشکل اشتغال وام‌های زودبازده اعطا می‌کردیم تعداد آن هم بالا بود، اما پرداخت این وام‌ها مشکل اشتغال را حل نکرد بلکه صرفاً مردم را به بانک‌ها بدهکار کرد. معتقدم اعتباراتی که دولت در بودجه برای حل مشکل اشتغال پیش‌بینی کرده ناپایدار است و دردی از این موضوع دوا نمی‌کند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها درباره حذف بخشی از یارانه بگیران گفت: در بخش حذف یارانه ۳۳ میلیون نفر از مردم، با دولت وارد بحث و بررسی شدیم و از دولت خواستیم تا به صورت شفاف بگوید به چه نحوی قرار است یارانه این افراد را قطع کند؟ مجلس معتقد است دولت یک بار این کار را انجام داده و در آن ناموفق بوده است؛ بنابراین باید برای این اقدام شفاف سازی لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: دولت معتقد است باید یارانه افرادی که حقوق بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند را حذف کند. معتقدم این موضوع تنش زیادی در سطح جامعه ایجاد می‌کند. در حال حاضر خط فقر در کشور بالای دو میلیون است در نتیجه اگر قرار باشد یارانه فردی که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ تومان دریافت می‌کند را حذف کند شوک اقتصادی گسترده‌ای در بین مردم ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون تلفیق با انتقاد از هزینه‌های جاری دولت گفت: یکی از موضوعات لایحه بودجه سال بعد، هزینه جاری دولت است که به صورت چشمگیری افزایش یافته است. در سال ۹۱ افزایش هزینه‌های جاری دولت در بودجه حدود ۱۰، ۱۲ درصد است. در طول ۴، ۵ سال گذشته اگر بخواهیم این افزایش را محاسبه کنیم شاید حدود ۶۰ درصد بوده است، ولی عملا بودجه بالای صد درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع بیانگر این است که حقوق‌های نجومی در دل بودجه است و حقوق بگیران رقم بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

بدهی نجومی دولت به صندوق‌های مالی!

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: مشکل دیگر لایحه بودجه این است که دولت حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی و هم چنین تامین اجتماعی و بانک‌ها بدهکار است این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت باید ظرف چند سال بدهکاری خود را پرداخت کند.

وی افزود: در حال حاضر دولت بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. محاسبات ما نشان می‌دهد این بدهی هر ماه حدود ده الی پانزده هزار میلیارد تومان در حال افزایش است. قرار شد مجلس یک هفته فرصت دهد تا سازمان حسابرسی بدهکاری دقیق دولت را اعلام کند و از سوی دیگر بدهی سازمان‌های مختلف به دولت اعلام شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره نرخ ارز در بودجه گفت: دولت در حالی امسال ده هزار میلیارد تومان ما به التفاوت نرخ ارز را در بودجه آورده که در سال گذشته این رقم به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود. این موضوع بیانگر این است که دولت به شکلی علاقه‌مند است بازار ارز را متلاطم نگه دارد تا بتواند از این طریق پولی به دست آورد و بخشی از مشکلات خود را حل کند.

وی درباره بودجه آموزش و تحقیقات سال آینده گفت: بودجه آموزش و تحقیقاتی سال ۹۷ کمتر از نیم درصد است. میزان بودجه در بخش وزارت علوم نیز بسیار پایین پیش بینی شده است، بودجه آموزش و پرورش بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان آورده شده است، اما متاسفانه این بودجه را در بین استان‌های کشور سرشکن کرده اند؛ بدون اینکه به لحاظ قانونی این بودجه را ساماندهی کنند. به طور مثال ممکن است بودجه کل دستگاه‌های یک استان ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و بودجه آموزش و پرورش به تنهایی هزار میلیارد تومان در نتیجه رقم بالایی در استان خواهیم داشت. این در حالی است که استاندار‌ها هر زمان پول کم آورده اند از بودجه آموزش و پرورش برداشت کرده اند آن هم آموزش و پرورشی که خود فقیر است.

نماینده مردم رشت افزود: بهتر بود دولت به جای اینکه بودجه را از ملی به استانی بیاورد آن را ملی استانی می‌کرد مثل دانشگاه ها. ۳۱ استان داریم ۳۱ ردیف بودجه مشخص می‌شد و این بودجه‌ها را در ردیف خود قرار می‌داد که دیگران دسترسی به این بودجه نداشته باشند. از این رو این بودجه، نوعی شکنندگی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود و مشکلاتی را برای آن به وجود می‌آورد. در بخش بودجه عمرانی آموزش و پرورش نیز ۴۰ درصد کاهش داریم مدرسه سازی در کشور به شدت در حال افت است و با این کاهش بودجه نمی‌توانیم در حوزه عمرانی، آموزش و پرورش کار اساسی انجام دهیم.

کوچکی‌نژاد با انتقاد از دست بردن د صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی برای پرداخت اقراض دولت نیست بلکه به منظور بهبود و زیرساخت کشور تولید و بخش خصوصی است. دولت قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی بردارد این اقدام حتما باید با اذن رهبری صورت گیرد که قطعا اذن رهبری را ندارد.

کاهش شدید بودجه عمرانی

نماینده مجلس مردم رشت با انتقاد از کاهش بودجه عمرانی گفت: در بخش عمرانی نیز شاهد کاهش بودجه هستیم و دولت برعکس عمل کرده است. بودجه جاری را افزایش و بودجه عمرانی را کاهش داده است در حالی که قانون برنامه تصریح دارد دولت باید به نحوی عمل کند که با مالیات بتواند حقوق جاری را پرداخت کند. در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری دولت و مالیات زیر ۲۰۰ هزار میلیارد است با سیاست‌هایی که وجود دارد این دو رقم هیچ گاه به یکدیگر نزدیک نمی‌شوند.

رای منفی مجلس به افزایش قیمت حامل‌های انرژی

کوچکی‌نژاد درباره قیمت بنزین به خبرگزاری دانشجو گفت: در حال حاضر مطمئن هستم مجلس به افزایش قیمت حامل‌های انرژی رای نمی‌دهد دولت نیز باید تلاش کند به نحوی مالیات را تنظیم کند که به مردم فشار نیاید. قانون برنامه ششم دولت را موظف کرده تا بودجه را عملکردی ببیند و در حالی که دولت معتقد است بودجه را براساس عملکرد ارائه داده، اما ما چیزی از عملکرد در بودجه نمی‌بینیم.

وی در ادامه به دولت توصیه‌هایی کرد و گفت: دولت باید بعضی از واقعیت‌ها را بپذیرد مثلا افزایش قیمت‌ها را کلا متوقف کند دولت شعار رشد اقتصادی هشت درصدی سرمی‌دهد در حالی که این رشد با تورم یا رکود ایجاد نمی‌شود. دولت باید رکود را از بین ببرد و این موضوع ملزم به کسب و کار، ساخت و ساز، کار‌های عمرانی رونق صنعت، کشاورزی و تولید است.

نماینده مردم رشت افزود: بنده ۱۰ سال در جریان بودجه کشور بودم و معتقدم سالی که در پیش داریم سال بسیار پرتنشی برای بودجه کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کرد مجلس قیمت ۱۲۰۰ تومان را برای بنزین تعیین کرده، گفت: این موضوع اشتباهی بود که یکی از آقایان مطرح کرد. مجلس هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است. یک گزارش را سخنگوی دولت و گزارش دیگر را وزیر نفت ارائه داد و بحث هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شد که دولت چه میزان از هدفمند کردن یارانه‌ها به دست می‌آورد. دولت همچنان می‌گوید ۳۸ هزار میلیارد تومان و ما معتقدیم آن چیزی که از جیب مردم برداشت می‌کند از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید به سازمان هدفمند کردن یارانه برگردد که این اتفاق انجام نمی‌شود و دولت شفاف سازی نمی‌کند.

کوچکی‌نژاد افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بنزین، گازوئیل و ... باید اطلاع دهد چه قدر از مردم پول دریافت می‌کند. دولت بخشی از این پول را نگاه می‌دارد. یک حساب سرانگشتی می‌کنند و می‌گویند یکسری افزایش هزینه داریم برداشت‌هایی برای خودشان دارند و یک مبلغی را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها می‌دهند. بنده رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها هستم و در حال حاضر تفحص از این سازمان در حال انجام است تا رقم به دست آمده را محاسبه کنیم.

نماینده مردم رشت تصریح کرد: بنده به نماینده‌های دولت در جلسات کمیسیون تلفیق اعلام کردم مردم دیگر به شما اعتماد ندارند چرا که یارانه برخی از افراد به ناحق حذف شده است. بنده به مراجع کنندگانی که یارانه شان به ناحق حذف شده گفتم تا به فرمانداری‌ها برای حل مشکل شان مراجعه کنند و از این طریق سازمان یارانه آن‌ها را برقرار کند.

کوچکی‌نژاد در پایان گفت: گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که عملکرد فرمانداری‌ها برای برگرداندن یارانه افراد نیازمند در سال ۹۴ صفر بوده است یعنی هیچ کدام از مردمی که مراجعه کرده بودند نتوانستند به خواسته خود برسند. مراجعه کننده‌ای بود که صدبار به فرمانداری مراجعه کرده، اما کارش انجام نشده بود. بنده معتقدم افزایش نرخ یارانه در سال ۹۷ نباید به هیچ عنوان اتفاق بیفتد و باید با همین قیمت فعلی در بودجه تصویب شود.

 

 

 

منبع: دانشجو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار